4.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 125 Duke – 16-vuotiaan Super Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1290 Super Duke R:n ulkonäkö ja väri-TFT-mittaristo johon voi liittää älypuhelimen. Siinä keinot, joilla uusi KTM tavoittelee 16-vuotiaita motoristeja 125 Duken asiakkaiksi. Kun 16-vuotiaille tarkoitetut moottoripyörät saavat olla teholtaan korkeintaan 11 kilowattia (15 hevosvoimaa), ei ostajien suosiota voi tavoitella kilpailijoita suuremmalla teholla. Siksi ulkonäköseikat nousevat tärkeimmiksi valintakriteereiksi A1-luokan moottoripyörää valittaessa. KTM:llä tämä on ymmärretty parhaiten, sillä uusi 125 Duke on kuin kopio KTM:n tehokkaimmasta nakupyörämallista, 1290 Super Duke R:stä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa isollekin kuljettajalle Satulaan istahtaessa 125 Duke tuntuu sirolta ja kevyeltä, kuten tämän luokan pyörien kuuluukin. Mutta siitä huolimatta tilaa on isokokoisellekin kuljettajalle. Siitä pitävät huolen uusi enemmän eteenpäin sijoitettu ohjaustanko ja melko taakse viedyt jalkatapit. 180-senttisen kuljettajan polville on hyvin tilaa, ja on helppo arvioida että vielä reilut viisi senttiä pidemmänkin kuljettajan jalat taipuvat hyvin tankin muotoihin. Tankin kokoa on kasvatettu 2,4 litralla, ja 13,4 litraisen tankin suurimmaksi eduksi mainitaan että siitä saa paremman otteen polvilla. Tottakai myös toimintamatka on isomman polttoainemäärän ansiosta kasvanut. Virta-avainta käännettäessä huomio kiinnittyy isoon suorakaiteen muotoiseen TFT-mittaristoon, johon syttyy puoliympyrän muotoisen kierroslukumittarin kuva. KTM 125 Duke on luokkansa ensimmäinen moottoripyörä, jossa on tällainen mittaristo. Sen vasemmassa laidassa on tilaa muulle informaatiolle, jota mittaristo tarjoaakin kuin aito iso moottoripyörä. Lisävarusteena on saatavilla KTM My Ride -järjestelmä, jolloin bluetooth-yhteydellä voi liittää älypuhelimen mittaristoon. Vasemman ohjaustangon neljän napin valikkojärjestelmä on suoraan lainattu KTM:n isommista malleista. Ulkonäöllisesti tärkein yhtymäkohta isoihin malleihin on 1290 Super Duke R:n kaksiosaista ajovaloa tarkasti matkiva LED-ajovalo. Tietysti pienemmässä koossa kuin isoveljessä. Kaupunkiajoon sopiva jousitus Lyhyeksi välitetyn vaihteiston ansiosta vaihteita saa kelata ahkerasti jo kaupunkinopeuksissa kiihdytettäessä. Ykkösvaihde riittää 40 kilometrin tuntinopeuteen, kakkonen 57:ään ja kolmosella vauhti kipuaa 75 kilometriin tunnissa kierroslukumittarin ollessa punarajalla. WP:n valmistama etujousitus on säädetty aiempaa urheilullisemmaksi, ja samalla joustomatka on pienentynyt kahdeksalla millillä 142 milliin. Takapäässä on saman valmistajan progressiivinen monojousitus. Vaikka säätöihin on haettu lisää urheilullisuutta, voidaan sekä etu- että takajousitusta kuvailla mukavan pehmeäksi ja hyvin kaupunkiajoon sopivaksi. Tuulen viemää Rajallisesta tehosta johtuen tämän luokan pyörien kulku maantiellä on riippuvainen olosuhteista. Myötätuulessa vauhti nousee helposti toiselle sadalle, mutta vastatuuleen tai ylämäkeen meno on selvästi tahmeampaa ja kolminumeroiseen nopeuslukemaan yltäminen edellyttää käytännössä täyskaasulla ajoa. Suorituskykyyn nähden yhdellä jarrulevyllä ja nelimäntäisellä radiaalisatulalla saavutetaan riittävä jarrutusteho. Jarrujen tuntuma sen sijaan jää ohueksi. Jarrusatulassa lukee komeasti ByBre, joka on lyhenne sanoista by Brembo. Tunnetulla jarruvalmistajalla on siis osuutensa KTM:n jarrujen suunnittelussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo valinta Miinuspuolelle ominaisuuksissa kirjataan se, että moottori sammuu helposti liikkeelle lähdettäessä. Kaasun käyttöä ei kannatakaan ujostella lähtötilanteissa. Kytkin- ja jarrukahvoissa ei ole etäisyyssäätöjä, mutta ainakin koeajajan sormille ne olivat sopivalla etäisyydellä eikä säätöä osannut kaivata. Tyylikkäänä yksityiskohtana mittariston taustaväri muuttui tummaksi tunneliin ajettaessa, eli automaattinen värinsäätö kuuluu varustukseen. Jos olisin nyt 16-vuotias ja ostamassa ensimmäistä moottoripyörää, niin koeajon perusteella valinta olisi harvinaisen helppo tehdä. Moottori: yksisylinterinen moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 124 kuutiosenttimetriä Teho: 11 kW (15 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 12 Nm / 7500 r/min Kuivapaino: 139 kg Hinta: 4 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 9.5.2024 Lentokoneet Maailman paras lentoasema on valittu - kärkisijat aasialaisten juhlaa 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe