Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti

Takatalven jälkeen selvittiin keltaiseen toukokuuhun ja tuliterään ohjelmistoversioon.

Volvomme ennätti mukaan huhtikuun loppupuolen takatalveen. Onneksi juuri ennen pahinta lumimyräkkää varattu renkaanvaihto saatiin siirrettyä viime tingassa, mistä iso kiitos autoliikkeelle.

Loskassa ja jäisessä tihkussa ajaminen teki kuitenkin Volvolle tepposiaan. Keulan muoto on omiaan keräämään loskamössön suoraan keulamerkin ja sitä kautta etututkan kohdalle. Niinpä vaaleanharmaalle mittaristopohjalle kertyi komea valikoima huonosti näkyviä varoituksia.

Pahimman myräkän keskellä oman haasteensa loi myös ajovalojen ja takasumuvalon kytkeminen ajon aikana päälle. EX30:ssä ei ilmeisesti ole myöskään mahdollisuutta tavalliseen vakionopeudensäätimeen tutkan ollessa tukossa, vaikka nopeusrajoitinta voi toki käyttää hiukan samaan tapaan.

Lumimyräkän jälkimaimingeissa auton lainasi käyttöönsä toimituspäällikkö Jussi Saarinen. Pari seuraavaa päivää koostuivat vastauksista erilaisiin “mistä löytyy?” -kysymyksiin. Jään alle jäänyt takaluukun piskuinen avauspainike (L-kirjaimen yläpuolella tummassa listassa) oli eräs visaisimmista, ja toisaalta lämmityslaitteella oli taipumuksena vetää ikkunat huuruun “kylmäkäynnistyksessä”.

Kommentit autoa jälleen palauttaessa olivat sen verran paljonpuhuvat, että mitä ilmeisimmin pitkän linjan volvoilijakaan ei arvosta kaikkia EX30:n ergonomisia uudelleenharkintoja. Tästä kaikesta heräsi kuitenkin lisää juttuideoita, mutta niistä myöhemmin.

Volvo EX30 käyttötesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuden ohjelmiston voimin

Vielä ennen tämän päivityksen julkistusta EX30 sai kutsun piipahtaa huoltoon hakemaan uusin ohjelmistoversio. Tehtaan strategiana on, että kaikki versiot eivät tule tarjolle ilmojen halki OTA-päivityksenä.

Noin tunnin kestävän päivitystuokion jälkeen autossa on 1.3. Mielenkiintoisesti auton älypuhelinsovellus kieltäytyy myöntämästä, että koko ohjelmistoversiota on olemassa ja auto on edelleen huono näyttämään ohjelmistoversion muutostiedot.

Pienen googlailun perusteella 1.3. tuo monista uusista automalleista tutun autonpesutilan erityisesti pesukatuja varten. Radion vastaanottoa on parannettu ja sterkat tuntuvat saaneen äänenvoimakkuuteen ja taajuustoistoon liittyvät asiat kuriin. Myös lataustehon rajoitusta koskeva bugi on saatu ratkaistua.

Maahantuonnin mukaan seuraava ohjelmistoversio on tulossa jo ensi viikolla ja se tulee jakeluun myös OTA-päivityksenä. On kuitenkin ilo nähdä, että asioita tapahtuu ja bugikorjauksista on päästy hiukan jo uusien ominaisuuksienkin pariin.

Keltainen toukokuu

Toukokuun myötä autoon saatiin myös ne kesärenkaat alle. Siitä kuitenkin lisää ensi kerralla. Samassa yhteydessä voidaan käsitellä myös Volvoa vaivannut erikoinen lataushäiriö, josta ei selvitty ilman verenvuodatusta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat