25.4.2024

Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Volvo EX30 rullailee edelleen samalla ohjelmistolla kuin käyttötestin alussa, mutta onneksi bugit ovat vaihtuneet vakavista harmittaviksi.

Ohjelmisto on eräs kuumimmista keskusteluaiheista Volvo EX30 kohdalla. Noin seitsemän käyttötestiviikon aikana on tullut selväksi, että autossa jo luovutushetkellä ollut versio 1.2.1 on merkittävästi parempi kuin kotimaan koeajossa olleen auton 1.2.0 – ja että päivityksiä ei tule erityisen ripeään tahtiin.

Ensin kiitokset. 1.2.1 välttää suurimman osan 1.2.0:n omituisuuksista, joten esimerkiksi peruutuskamera on tuntuvasti käyttökelpoisempi varuste, ja ohjauspyörän lämmityksen itsepäisyys on vähentynyt (joskaan ei poistunut). Myös auton reittiopastuksen arvio perillä odottavasta varauksesta on tarkentunut huomattavasti, joten heitot ovat enää 5 prosenttiyksikön luokkaa.

Mutta on 1.2.1:ssäkin omat murheensa. Älypuhelimen löytyminen automaattisesti tai joskus edes etsimällä tuntuu olevan tuurista kiinni. Köyttöopas kummittelee valikoissa edelleen. Auton ja avainrasian suhde tuntuu lähes riivatulta. Datayhteydet eivät aina toimi ja jopa kello on välillä sekaisin kuin, noh, seinäkello. Type 2 AC-lataaminen tehostuu tuntuvasti, jos sisääntulevan virran rajoituksen asettaa ylipäätään päälle.

Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Eräs erikoisimmista bugeista on tapa, jolla auto arvioi äänentoistoaan. Plus-varustelussa autossa on Harman Kardonin äänijärjestelmä perussterkkojen sijaan. Muiden HK:n autostereoiden tapaan bassotoistoa vaivaa järjetön kumina, jonka saa kuriin vain asettamalla taajuuskorjaimesta voimakkaan bassomiinuksen. Noin joka 20. käynnistyskerta EX30 kuitenkin erehtyy luulemaan, että autossa ovat perussterkat, joiden taajuuskorjain on erilainen. Tämän taajuuskorjaimen vääntely ei myöskään tee yhtikäs mitään Harman Kardonin soinnille. Ainoa tapa ratkaista asia on käynnistää auton järjestelmä uudelleen, mitä puolestaan ei voi tehdä liikkeessä. Niinpä 1,5 tunnin ajomatkan ajan autossa kuunneltiin kumisevien podcastien ja biisien sijaan hiljaisuutta.

Volvo EX30 käyttötesti Harman Kardon

Päivitystahdista mainittakoon, että vaikka varsinaisia ominaisuuspäivityksiä ei ole vielä näkynyt, ovat tietoturvapäivitykset rullanneet taustalla ilman omistajan vaivaamista. Hienoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo EX30 latausliitin jumissa

Käyttötesti: Volvo EX30 ja lataamisen veriuhri

Volvo EX30 käyttötesti

Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä

Volvo EX30 käyttötesti sähköauto takaveto Plus

Käyttötesti alkaa – tervetuloa ristiriitainen Volvo EX30!

Volvo EX30 Twin Performance Ultra sähkö koeajo

Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut

Volvo EX30

Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty?

Volvo EX30 sähköauto esittely koeistuttu tilat kokemuksia

Koeistuttu: Volvo EX30 – jopa 480 km, alle 37000 euroa sekä vanhat housut

Volvo EX30 sähköauto hinnat alkaen

Uusi Volvo EX30 – ruotsalaismalliston pienin sähköauto alle 37000 euroa

Käyttötestin loppuraportti: Toyota Corolla Cross oli Corollampi kuin Corolla itse

Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan

Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon!

Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen

Volvo EX30 käyttötesti

Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn

Käyttötesti: Opel Astra Electricissä tarkenee, mutta kuuma ei tule

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On on uudelleen ajateltu sähkö-gravel monipuoliseen kovaan ajoon

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat