13.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – sähköä salamamerkin syömähampaaseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paperilla Opel Astra Electric ei ehkä ole järin räväkkä uutuus, sillä pinnan alta löytyy Stellantiksen tuttuja ratkaisuja. Kokonaisuus kuitenkin yllättää. Hyvää: tilat, ergonomia, Huonoa: autojen ja hintojen odotus. Nykypolven Opel Astran saapuessa kerrottiin pian, että autosta tulee myös täyssähköversio – hiukan Peugeot 308:n tapaan. Nyt uutuus on vihdoin saapumassa, sillä muun muassa komponenttipula on hidastanut jo aiemmin esiteltyjen malliversioiden tuomista markkinoille merkittävissä määrin. Peugeotin tavoin myös Astra Electric saapuu aikanaan myös farmariversiona, joten sähköautomarkkinoiden harvalukuinen pitkäperäjengi saa vihdoin lisää jäseniä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu Astra, tuttu StellantisOpelin Vizor-keulailme on Astrassa tuttu jo entuudestaan, eikä sitä ole erityisemmin maskattu umpeen edes täyssähkömallissa. Asennetta on kuitenkin haettu GS-puskureista, vaikka "kuuman" GSe:n rooli jääkin lataushybridille. Pinnan alla käytössä on tuttua Stellantis-tekniikkaa, eli 54 kilowattitunnin akku 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin sähkömoottori etuakselilla. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Astra Electricin huippunopeus on 170 km/h, eli kympin sisariaan korkeampi.Opelin mukaan akku on sijoitettu auton lattiaan siten, että tavara- tai takatiloista ei tarvitse tinkiä. Tavaratilaa on pystyperässä 352 litraa ja se on laajennettavissa 1 268 litraan. Alas sijoitettu akku on myös siirtänyt auton painopisteen alemmas ja auton vääntöjäykkyys on parantunut 31 prosenttia. Myös paino on saatu pidettyä 1 600 kilogramman tienoilla. Tilojen ja käyttöliittymän suhteen Opel Astra onkin siis ennallaan. Etupenkkeinä on AGR-hyväksytyt ergonomiaistuimet. Tietoviihdejärjestelmän jäsentely on tuttua muista PSA-pohjaisista autoista, joskin ergonomiaa on höystetty tuomalla lämmityslaitteen toiminnot oikeisiin painikkeisiin. Mittaristossa Opel suosii omaa pelkistetyn selkeää tyyliään. Molemmat ruudut ovat kooltaan 10 tuumaa. Jämäkästi saksalainenAjettavuudessa ero polttomoottorimalleihin ei ole järin suuri, mutta se on olemassa, ja Astra Electric kallistelee vähemmän. Alusta on edelleen napakka ja selvästi Autobahnille suunniteltu. Äänieristys on polttomoottoriversioita parempi ja Opel on ylpeä laminoitujen lasien käytöstä, tosin berliiniläistiestön pinta ei vastaa suomalaista karkeudeltaan.Berliinin kaupunkialueella suoritetussa koeajossa kulutuslukemat pyörivät 14 kilowattitunnin paremmalla puolella, joten ainakin kaupunkipainotteinen ajolenkki tuntui sopivan Astralle mainiosti. Myös yhdistetty WLTP-kulutus vihjaa Astran olevan jopa joitain pienempiä sisariaan pihimpi.Opel Astra Electric erottuu muista Stellantiksen E-CMP-sähköautoista olemalla rehellisesti C-segmentin edustaja ja pienen alkuhaparoinnin jälkeen saksalaismerkki on löytänyt oman tapansa tehdä autoja yhteisistä aineksista. Myöhemmin saapuva farmariversio on sekin tervetullut lisäys markkinoille ja varmasti malli, joka herättää monien katumaastureista piittaamattomien mielenkiinnon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Electric GS Moottori Sähköauto, etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0/ 50,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 416 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km Yhdistetty WLTP-kulutus 14,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1268 l Omamassa: 1679 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”