18.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Mokka-e jauhaa sähköllä jopa 320 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Corsan tavoin myös Opel Mokka saapuu heti polttomoottorimallien lisäksi sähköversiona. Mokka-e on raikas makuversio suosikkicrossoverista. Opel Mokka, myöhemmin Mokka X, sittemmin jälleen Mokka ja myös Mokka-e, ovat muodostuneet nopealla tahdilla saksalaismerkin crossover-malliston suosikeiksi. Nyt saapuva toinen mallipolvi uudistaa reilulla kädellä, sillä Opel on tässä vaiheessa siirtynyt ensin pois General Motorsilta PSA:lle ja sitten PSA:n mukana Stellantis-autojättiin. Puhtaalta pöydältä suunniteltu Mokka antaakin Opelille vapaammat kädet hakea paikkaansa uusiin sisarmerkkeihin verrattuna. Uusi raikas muotokieli ja keulailme ovat saaneet seurakseen aiempaa kompaktimmat ulkomitat sekä 120 kiloa pudotettua painoa. Sisustassa vain vaihdevalitsin ja tietoviihdejärjestelmän grafiikat kielivät sukulaisuudesta PSA:n kompaktiautoihin, mutta sielläkin vertailukohdaksi asettuu jo upouusi Citroën C4. Mittaristografiikat ja ilmastointilaite ovat puhdasta Opelia ja saksalaiset käyttävät rohkeasti omaa ohjauspyörää ja omia viiksivipuja tuttuun tapaan. Tilat ovat hyvät kompaktiluokan crossoveriksi. CMP-pohjarakenne on tuttu esimerkiksi Corsasta ja sähköisestä Corsa-e:stä. Polttomoottorimallien lisäksi tarjolla onkin heti alusta alkaen Opel Mokka-e -sähköversio. 50 kilowattitunnin akku on sijoitettu auton pohjaan ja siitä saadaan WLTP-syklillä mitattuna noin 322 kilometriä toimintamatkaa yhdellä latauksella. 100 kilowatin (136 hv) ja 250 newtonmetrin sähkömoottori on etuakselilla ja riittää arkiajoon mainiosti, kaupunkiajoon suorastaan erinomaisesti kiitos välittömän reagoinnin. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan joko 100 kW CCS-pikalatauksella alle tunnissa tai 7,4 kW yksivaihelatauksella (32A) vajaassa kahdeksassa tunnissa. Koeajetun sähkömallin lisäksi Opel Mokka -mallistoon kuuluu 100 ja 130 hevosvoiman bensiinimallit, sekä 110 hevosvoiman dieselmalli. Polttomoottorimallien hinta alkaa 19 990 eurosta, sähköisen Mokka-e:n aloittaessa 34 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?