31.8.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 GT3 – manuaalivaihteisto muuttaa kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelilitraisen moottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä tekee Porsche 911 GT3:sta entistäkin upeamman. Kun Moottori vuonna 2015 ajoi edellisen sukupolven Porsche 911 GT3:n, päättyi koeajo yksinkertaiseen hämmästelyyn siitä, miten pakettia juuri voisi kehittää eteenpäin. Nyt siihen saatiin vastaus.Ulkoisesti GT3 on uudistunut kevysti. Koska kyse on aina ollut yhdestä 911-malliston puhtaimmista ajajan autoista, on muutoksissa keskitytty tekniikkapuolelle.Uudistuksen herkku on voimalinja: moottorin ja vaihteiston yhdistelmä. Jo edellisen GT3-mallin 3,8-litrainen ahtamaton bokserimoottori oli järjettömän upea voimanlähde: laajan vetoalueen täydensi kutkuttava laulu 9 000 r/min punarajaa kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysremontin tulosMoottorista jatkokehitettiin nelilitrainen painos harvinaisia 911 GT3 RS ja 911 R -malleja varten. Suurempi iskutilavuus toi lisää vääntöä, mutta maksimikierroksia jouduttiin laskemaan.Nyt Porsche Motorsport on kehittänyt nelilitraisesta uuden version, joka saavuttaa jälleen maagisen 9000 r/min kierrosluvun. Muutokset on saavutettu muun muassa uusimalla voitelujärjestelmä ja vaihtamalla venttiilien välyksentasaus hydraulisesta perinteiseen mekaanisesti säädettävään.Uuden 911 GT3:n moottori kehittää 500 hevosvoiman huipputehon ja ahtamattomalle nelilitraiselle komean 460 newtonmetrin vääntömomentin.Manuaalin paluuEdellisen GT3-mallin vaihteistona oli aina seitsenvaihteinen PDK-kaksoiskytkinlaatikko, mutta nyt vaihteiston voi valita edellä mainitun ja kuusivaihteisen manuaalin väliltä.Jos edellistä PDK-vaihteistoista GT3-mallia ajaessa mielessä pyöri ajatus siitä, ettei hektisesti kiertävän moottorin pariksi edes kaipaisi manuaalia, täytyy nyt todeta toteamuksen olleen väärä.Rata-ajossa ja ruuhkissa hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto on toki kyvykkäämpi, mutta vasta manuaalivaihteisto avaa silmät moottorin todelliselle kyvykkyydelle ja käyttäkelpoisen kierroslukualueen laajuudelleJa voi veljet se on laaja: tarvittaessa GT3 kykenee etenemään taajamassa viittäkymppiä kuutosella – siis samalla vaihteella, jolla auton luvataan saavuttavan 318 km/h huippunopeus!Kun tuhat kierrosta minuutissa pyörivää moottoria sitten kiusaa täyskaasulla, reagoi voimanlähde protestitta. Veto alkaa pehmeästi, ja jo kahdesta tuhannesta eteenpäin GT3 etenee keveästi kiihtyen.Kasvanut iskutilavuus mahdollistaa aiempaa väkevämmän keskialueen, mutta samalla ylärekisteristä on tullut entistäkin intensiivisempi. Tietysti varsinainen ilotulitus alkaa vasta yläkierroksilla.Suuren moottorin syöksy kohti punarajaa on komeaa todistettavaa: imu- ja pakoäänet kiristyvät sekavaksi eläimelliseksi huudoksi kierroslukumittarin syöksyessä kohti yhdeksää tonnia. Viimeiset 500 r/min allekirjoittavat sen, mitä jo edellisen GT3:n kohdalla arvelimme: kyse on ehkäpä kaikkien aikojen parhaimmasta urheiluautosta.Lue myös lopullinen koeajo Porsche 911 GT3:sta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen