27.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo (X)C40 Recharge päivittyy – veto taakse, lisää toimintamatkaa ja lataustehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo C40 ja XC40 -sähköautot saavat yllättävän laajan vuosimallipäivityksen. Listalla on varustemuutoksien lisäksi vetotapamuutos, uudet akut, uudet säkömoottorit ja korkeammat lataustehot. Hyvää: Lupaus paremmasta latauksesta ja kulutuksesta, voimalinja Huonoa: Takanäkyvyys C40:ssä, niukka mittariston muunneltavuus. ”Ainoat oikeat Volvot ovat takavetoisia!” Tällainen lause on hyvinkin tuttu kovan luokan Volvo-puristien kohdalla. Osa hyväksyy vielä etuvetoisten 850-sarjalaisten kutsumisen ”oikeaksi” Volvoksi, mutta sitä uudemmat eivät sitä jostain syystä ole. Nyt osa puristeista saattaa hyväksyä jälleen uusia malleja kutsuttavaksi niiden omalla nimellä – aiemmin etuvetoiset Volvo XC40 ja C40 -täyssähköautot nimittäin muuttuvat lennosta takavetoisiksi!Todennäköisesti ensimmäistä kertaa automaailman historiassa jonkin massamarkkinoille suunnatun automallin veto vaihtuu päästä toiseen normaalisti hyvin pienessä vuosimallipäivityksessä. Kyseessä kun ei ole edes varsinainen facelift, saati kokonaan uusi sukupolvi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValeosta VolvoksiSamalla autossa debytoidaan valmistajalle merkittävä uutuus, nimittäin Volvon oma sähkömoottori. Aiemmin Volvo on käyttänyt Valeo-Siemensin valmistamia moottoreita, mutta nyt takamoottori on valmistajan omaa käsialaa. Volvon nykyisestä Geelyn kiinalaisomistuksesta huolimatta moottorin kerrotaan suunnitellun ja valmistetun Ruotsissa Volvon itsensä toimesta.Volvon edustajan mukaan oman sähkömoottorin etuna on paremmat muokkausmahdollisuudet, eli oman osaamisen avulla moottori voidaan tehdä auton ehdoilla eikä toisinpäin. Oman tuotteen kerrotaan olevan myös nopeampi suunnitella käyttövalmiiksi, kuin ostomoottorin.Uusi moottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, ja sen teho on malliversiosta riippuen 175–185 kilowattia, ja vääntöä on aina tarjolla 420 newtonmetriä. Jäähdytys on nestekiertoinen, ja lisäksi roottoria varten on ilmajäähdytys.Nelivetoiset mallit ovat myös jatkossa takavetopainotteisia. Aiemmin tehoa oli auton molemmissa päissä saman verran, jatkossa takamoottorin huipputeho on 180 kW (245 hv) ja etumoottorin 120 kW (163 hv). Etupään moottori vaihtaa tyyppiä kestomagnetisoidusta induktiomoottoriksi – joka on muuten yhä ulkopuoliselta taholta ostettu. Perusteena moottorityypin muutokselle kerrotaan induktiomoottorin mahdollisuus vapaaseen rullaamiseen, joka parantaa kokonaisenergiatehokkuutta. Ja energiatehokkuutta autoon toivookin, sillä kulutus ei ole ollut tähän saakka se sähkö-Volvojen vahvin osa-alue.Kokemuksen myötä kovemmin lataavaksiMyös niin isomman kuin pienemmänkin akun kerrotaan olevan uusia, ja uudella akkukemialla varustettuja. Samassa yhteydessä isomman akun kapasiteetti kasvaa 78 kilowattitunnista 82 kilowattituntiin.Varsinaista kapasiteetin kasvua oleellisempaa lienee kuitenkin isomman akun pikalataustehon kasvu. Vuosimallin 2024 isoakkuisista autoista alkaen lataus tapahtuu suuremmalla virralla, joka nostaa huippulataustehon 150 kilowatista 200 kilowattiin. Myös latauskäyrän luonteen kerrotaan muuttuneen, ja ilmoitettu 10–80 prosentin latausaika on laskenut suuremmasta kapasiteetista huolimatta 34 minuutista 28 minuuttiin.Ei niin erilainenHuolimatta sinällään merkittävästä voimalinjamuutoksesta, suuria eroja ajettavuuteen ei ainakaan ensituntumalta löytynyt. Raskaammalla kaasujalalla auton huomaa olevan takavetoinen kun auto kääntyy hieman ketterämmin tuntuisemmin kurveihin – ja tietysti renkaiden sutiessa huomaa ettei veto ole enää etupäässä. Aliohjautuminen ja vetely vaikuttaisi luonnollisesti olevan pois kuvioista.Tämän tarkemmin ajettavuuteen, kulutukseen ja lataustehoon ei vielä syvennytä, sillä koeajetut yksilöt olivat vielä Volvon mukaan varhaisen vaiheen esisarjan autoja – joten tuotantomalleihin on voinut tulla vielä joitain muutoksia. Varsinaisiin sarjatuotantoautoihin palataan myöhemmin kotimaan koeajon muodossa.Muutoksia näkyy perinteiseen tapaan varustelussakin. Jatkossa vakiovärinä toimii XC40-mallissa metallinhohtoinen Silver Dawn, ja C40:ssä Vapour Grey. Myös vakiovanteet ovat vaihtuneet. 19-tuumaisten uutuusvanteiden kerrotaan parantavan aerodynamiikkaa – tämäkin on Volvolle tuttu taktiikka jo takavuosilta, kuten käytettyjen autojen juttusarjaamme seuraavat jo tietävätkin.Type 2 -latauskaapeli kuuluu jatkossakin auton hintaan, mutta suko-pistorasiaan kytkettävä tilapäislaturi tippuu lisävarustelistan puolelle, ja sen hinta on vajaat 500 euroa.Volvo XC40 Rechargen hinta pikkuakkuisena takavetona alkaa 51 900 eurosta, ja viistokattoisemman C40:n 53 400 eurosta. Isomman akun hinta on kaikissa malliversioissa 2 000 e. Nelivetoisten mallien hinnat lähtevät noin 60 000 euron tietämistä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo C40 Recharge Single Ultimate Extended Range Hinta alkaen 59 650 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 185 kW (252 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82,0 / 79,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 205 kW. Toimintamatka 572 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 413–1 205, etutavaratila 31 l. l Omamassa: 2095 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa