Ajoneuvot | Uutinen | 28.2.2016

McLaren 570GT – Surreyn arkiauto

Kaksipaikkainen hiilikuituinen McLaren kävisi varmasti superautosta, mutta uutuus on silti valmistajan käsitys arkiautosta.

Jaa artikkeli

Ferrarin tavoin myös McLarenin näkemys arkiautosta saattaa hiukan poiketa valtavirrasta, mutta 570GT:llä on silti selkeä paikka F1-kilpureista tutun valmistajan valikoimassa. Viime vuosina McLaren on laajentanut superautovalikoimaansa aggressiivisesti, joten urheilulliseksi matka-autoksi suunniteltu uutuus houkuttelee merkille taatusti uutta ostajakuntaa.

Ulkoisesti 570GT poikkeaa muista McLareneista tasapainoisemmalla ulkonäöllään, sillä raivoisa aerodynaamisuus on antanut tilaa esteettisemmille linjoille. Huomioimisen arvoista on kuitenkin päivitetty kylkikolo, joka ohjaa ilmaa keskellä autoa sijaitsevalle moottorille. GT saa myös panoraamakaton vakiovarusteena, ja kyllä, uudessa McLarenissa on takaluukku. Tavallaan.

6226-McLaren+570GT_07

220 litraa käsittävä tavaratila sijaitsee nimittäin istuinten takana matkustamossa, sivuttain aukeavan lasisen takaluukun ollessa McLarenin käsitys hyvästä lastausratkaisusta. Luukun aukeamissuunta on aina jalkakäytävälle riippuen siitä, kummalla puolella autoa ohjauslaite on. Yhdessä keulalla olevan 150-litraisen tavaratilan kanssa 570GT:ssä on siis sangen kiitettävä 370 litran tavarakapasiteetti. Tavaratilan puolesta McLarenin uutuus onkin siis viisiovisen Ford Focuksen tai Honda Jazzin edellä – tosin kaadettavat takapenkit puuttuvat brittiläisestä kokonaan.

Muiden Sports-sarjan McLareneiden tavoin 570GT luottaa tietokoneohjauksen sijasta perinteiseen jousitukseen, jota on GT:ssä viritetty mukavuuspainotteisemmaksi pitkiä reissuja ja huonoja teitä ajatellen. Jousien jäykkyyttä on vähennetty keulalla 15 prosenttia ja takana 10 prosenttia. Pirellin P Zero -renkaat on muovattu mallia varten mittatilauksena, niiden sisältäessä ”Pirelli Noise Cancelling System” -teknologian, joka vaimentaa renkaan urista aiheutuvaa melua ja värinää. Aggressiivisemmat P Zero Corsat löytyvät tosin lisävarustelistalta. Mukavuusteemaa jatkaen myös pakoputkiston pitäisi olla muita McLareneita maltillisempi.

6228-McLaren+570GT_09

Sisustassa mukavuutta korostaa huippumalleja helpompi oviaukko, sähkösäätöiset lämmitettävät nahkapenkit sekä tilantuntua lisäävä tummennettu ja aurinkoeristetty panoraamakatto. Kojelaudaltaan 570GT on kuten muutkin McLarenit, luottaen minimalistisen nappimäärän lisäksi kosketusnäytölliseen viihdejärjestelmään. Vakiovarusteinen äänijärjestelmä käsittää kahdeksan kaiutinta, lisävarusteisen Bowers & Wilkinsin poppisarjan nostaessa luvun kahteentoista. Pysäköinnin aiheuttamaa päänsärkyä vähentävät parkkitutkat eteen ja taakse, ja sähköisesti säädettävä ratti nousee pois tieltä auton ja ulkomaailman väliä liikuttaessa. Ohjauksen välitystä on laskettu kaksi prosenttia 570S:ään verrattuna erityisesti matkanopeuksia ajatellen.

Moottorina 570GT:ssä toimii 570S:tä tuttu 3,8-litrainen kaksoisturbo V8, koodinimeltään M838TE. Tehoa saadaan 562 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä, voiman kulkiessa taka-akselille seitsämänvaihteisen ”saumattoman” vaihdelaatikon läpi. Hiilikuituinen kori painaa vain 75 kilogrammaa, koko auton kuivapainon ollessa 1350 kilogrammaa, joten suorituskyky hipoo superautosegmenttiä: 3,4 sekuntia riittää kiihdytykseen nollasta 100 kilometriin tunnissa, 9,8 sekuntia on vienyt jo 200:aan ja huippunopeus on 328 km/h. Yhdistetty kulutus on 10,7 litraa per 100 kilometriä, ollen hiilidioksideinä 249 grammaa per kilometri.

6222-McLaren+570GT_03

McLarenin arkiauton toimitukset alkavat kesällä, suositushinnan ollessa 154 000 puntaa (noin 195 000 euroa) ennen suomalaisia veroja.

Lähde ja kuvat: McLaren

Jaa artikkeli

Keskustelu