28.2.2016 Ajoneuvot McLaren 570GT – Surreyn arkiauto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kaksipaikkainen hiilikuituinen McLaren kävisi varmasti superautosta, mutta uutuus on silti valmistajan käsitys arkiautosta. Ferrarin tavoin myös McLarenin näkemys arkiautosta saattaa hiukan poiketa valtavirrasta, mutta 570GT:llä on silti selkeä paikka F1-kilpureista tutun valmistajan valikoimassa. Viime vuosina McLaren on laajentanut superautovalikoimaansa aggressiivisesti, joten urheilulliseksi matka-autoksi suunniteltu uutuus houkuttelee merkille taatusti uutta ostajakuntaa. Ulkoisesti 570GT poikkeaa muista McLareneista tasapainoisemmalla ulkonäöllään, sillä raivoisa aerodynaamisuus on antanut tilaa esteettisemmille linjoille. Huomioimisen arvoista on kuitenkin päivitetty kylkikolo, joka ohjaa ilmaa keskellä autoa sijaitsevalle moottorille. GT saa myös panoraamakaton vakiovarusteena, ja kyllä, uudessa McLarenissa on takaluukku. Tavallaan. 220 litraa käsittävä tavaratila sijaitsee nimittäin istuinten takana matkustamossa, sivuttain aukeavan lasisen takaluukun ollessa McLarenin käsitys hyvästä lastausratkaisusta. Luukun aukeamissuunta on aina jalkakäytävälle riippuen siitä, kummalla puolella autoa ohjauslaite on. Yhdessä keulalla olevan 150-litraisen tavaratilan kanssa 570GT:ssä on siis sangen kiitettävä 370 litran tavarakapasiteetti. Tavaratilan puolesta McLarenin uutuus onkin siis viisiovisen Ford Focuksen tai Honda Jazzin edellä – tosin kaadettavat takapenkit puuttuvat brittiläisestä kokonaan. Muiden Sports-sarjan McLareneiden tavoin 570GT luottaa tietokoneohjauksen sijasta perinteiseen jousitukseen, jota on GT:ssä viritetty mukavuuspainotteisemmaksi pitkiä reissuja ja huonoja teitä ajatellen. Jousien jäykkyyttä on vähennetty keulalla 15 prosenttia ja takana 10 prosenttia. Pirellin P Zero -renkaat on muovattu mallia varten mittatilauksena, niiden sisältäessä "Pirelli Noise Cancelling System" -teknologian, joka vaimentaa renkaan urista aiheutuvaa melua ja värinää. Aggressiivisemmat P Zero Corsat löytyvät tosin lisävarustelistalta. Mukavuusteemaa jatkaen myös pakoputkiston pitäisi olla muita McLareneita maltillisempi. Sisustassa mukavuutta korostaa huippumalleja helpompi oviaukko, sähkösäätöiset lämmitettävät nahkapenkit sekä tilantuntua lisäävä tummennettu ja aurinkoeristetty panoraamakatto. Kojelaudaltaan 570GT on kuten muutkin McLarenit, luottaen minimalistisen nappimäärän lisäksi kosketusnäytölliseen viihdejärjestelmään. Vakiovarusteinen äänijärjestelmä käsittää kahdeksan kaiutinta, lisävarusteisen Bowers & Wilkinsin poppisarjan nostaessa luvun kahteentoista. Pysäköinnin aiheuttamaa päänsärkyä vähentävät parkkitutkat eteen ja taakse, ja sähköisesti säädettävä ratti nousee pois tieltä auton ja ulkomaailman väliä liikuttaessa. Ohjauksen välitystä on laskettu kaksi prosenttia 570S:ään verrattuna erityisesti matkanopeuksia ajatellen. Moottorina 570GT:ssä toimii 570S:tä tuttu 3,8-litrainen kaksoisturbo V8, koodinimeltään M838TE. Tehoa saadaan 562 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä, voiman kulkiessa taka-akselille seitsämänvaihteisen "saumattoman" vaihdelaatikon läpi. Hiilikuituinen kori painaa vain 75 kilogrammaa, koko auton kuivapainon ollessa 1350 kilogrammaa, joten suorituskyky hipoo superautosegmenttiä: 3,4 sekuntia riittää kiihdytykseen nollasta 100 kilometriin tunnissa, 9,8 sekuntia on vienyt jo 200:aan ja huippunopeus on 328 km/h. Yhdistetty kulutus on 10,7 litraa per 100 kilometriä, ollen hiilidioksideinä 249 grammaa per kilometri. McLarenin arkiauton toimitukset alkavat kesällä, suositushinnan ollessa 154 000 puntaa (noin 195 000 euroa) ennen suomalaisia veroja. Lähde ja kuvat: McLaren Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista