11.3.2021 Ajoneuvot Moto Guzzi 100 vuotta – Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti toiminut moottoripyörävalmistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Carlo Guzzi oli perustamassa Moto Guzzia vuonna 1921. Siitä huolimatta, että hän teki mittavan elämäntyön yhtiön hyväksi ja yhtiö nimettiin hänen mukaansa, niin Carlo Guzzi ei ikinä omistanut ainuttakaan Moto Guzzin osaketta. Italian ilmavoimien koelentäjillä Giorgio Parodilla ja Giovanni Ravellilla sekä lentomekaanikko Carlo Guzzilla oli ensimmäisen maailmansodan aikana yhteinen haave; perustaa oma moottoripyörätehdas heti sodan päätyttyä. Ensimmäiset omat moottoripyöränsä Carlo Guzzi rakensi jo vuonna 1917. Tiivis kolmikko muuttui kaksikoksi, kun Giovanni Ravelli menehtyi koelento-onnettomuudessa vuonna 1919. Parodin ja Guzzin haave toteutui kahta vuotta myöhemmin, ja Societá Anonima Moto Guzzin virallinen perustamispäivämäärä on 15. maaliskuuta 1921. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äitiä ei jätetä Parodin ja Guzzin työnjako oli alusta asti selkeä. Parodi hoiti rahoituksen, sillä hänen isänsä oli genovalainen laivanvarustaja. Carlo Guzzi puolestaan vastasi tekniikasta. Ennen yhtiön perustamista menehtynyttä Giovanni Ravelliakaan ei unohdettu, vaan hänen kunniakseen yhtiön logoon liitettiin Italian ilmavoimien tunnuksena oleva kotka. Tehdas perustettiin Mandello del Larioon, Como-järven rannalle, koska Parodin äiti oli sodan aikana muuttanut sinne, ja italialaisen perinteen mukaan äitiä ei jätetä. Carlo Guzzi ei ikinä omistanut nimeään kantavasta tehtaasta yhtään osaketta, mutta hän sai sovitun summan jokaisesta valmistetusta moottoripyörästä. Yhtiön ensimmäinen moottoripyörä kantoi nimeä GP, joka tuli perustajiensa nimistä, Guzzi & Parodi. Parodin isä ei halunnut nimeään mukaan moottoripyörämerkin nimeen, ja siksi pyörät nimettiin jatkossa Moto Guzzeiksi. Nykyään Moto Guzzin vahvin tunnusmerkki on pitkittäinen V2-moottori, jonka voimin liikkuvat kaikki tällä hetkellä tuotannossa olevat mallit. Teknisesti lahjakas Carlo Guzzi ehti yrityksen alkuvuosikymmeninä kokeilla lähes kaikkia mahdollisia moottorikonstruktioita kattaen mm. yksi-, kaksi- kolmi- ja nelisylinteriset moottorit niin rivi- kuin V-muodossakin, ja sekä vapaastihengittävinä että ahdettuina. Yksi erikoisimmista Moto Guzzin moottoreista oli Giulio Carcanon vuonna 1955 jyrkästi vastoin Guzzin tahtoa suunnittelema 500-kuutioinen V8-moottori. Pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitetulla moottorilla saavutettiin peräti 270 kilometrin huippunopeus. Kokeilu jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä näitä moottoreita valmistettiin vain kaksi kappaletta. On paradoksaalista, että Guzzin nykyisenä tunnusmerkkinä oleva pitkittäinen V2-moottori suunniteltiin vain vuosi Carlo Guzzin kuoleman jälkeen, vuonna 1965. 14 maailmanmestaruutta Moto Guzzi osallistui alusta lähtien voimakkaasti kilpailutoimintaan. Carlo Guzzi ei omien sanojensa mukaan ollut juurikaan kiinnostunut kilpailuista, mutta kiinnostus tekniikkaan ja erilaiset moottorikokeilut johdattivat merkin menestykseen kilparadoilla. Kun Moto Guzzi lopetti kilpailutoiminnan vuonna 1957, oli merkille kirjattu siihen mennessä 14 maailmanmestaruutta, 11 Tourist Trophy -voittoa ja 3 329 voittoa virallisissa kilpailuissa. Myöhempinä vuosikymmeninä Mandello del Larion tehtaalla pitäydyttiin tiukasti V2-moottorisissa malleissa, eikä enää lähdetty mukaan tehokilpailuun, joka olisi vaatinut useampisylinterisiä malleja. Guzzi oli ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, joka otti suunnittelussaan käyttöön oman tuulitunnelin vuonna 1950. Jotain merkin innovatiivisuuden hidastumisesta myöhempinä vuosikymmeninä kertoo se, että sama tuulitunneli on tehtaalla yhä käytössä. Vuonna 2001 Aprilia osti Moto Guzzin ja vuodesta 2004 se on kuulunut Piaggio-konserniin. Kun lasketaan yhteen kaikki Piaggio-konsernin merkit, niin se on nykyisellä noin 400 000 kappaleen vuosituotannollaan Euroopan suurin moottoripyörä- ja skootterivalmistaja. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Moto Guzzi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku