11.3.2021

Moto Guzzi 100 vuotta – Euroopan vanhin yhtäjaksoisesti toiminut moottoripyörävalmistaja

Moto Guzzi

Carlo Guzzi oli perustamassa Moto Guzzia vuonna 1921. Siitä huolimatta, että hän teki mittavan elämäntyön yhtiön hyväksi ja yhtiö nimettiin hänen mukaansa, niin Carlo Guzzi ei ikinä omistanut ainuttakaan Moto Guzzin osaketta.

Italian ilmavoimien koelentäjillä Giorgio Parodilla ja Giovanni Ravellilla sekä lentomekaanikko Carlo Guzzilla oli ensimmäisen maailmansodan aikana yhteinen haave; perustaa oma moottoripyörätehdas heti sodan päätyttyä. Ensimmäiset omat moottoripyöränsä Carlo Guzzi rakensi jo vuonna 1917.

Tiivis kolmikko muuttui kaksikoksi, kun Giovanni Ravelli menehtyi koelento-onnettomuudessa vuonna 1919. Parodin ja Guzzin haave toteutui kahta vuotta myöhemmin, ja Societá Anonima Moto Guzzin virallinen perustamispäivämäärä on 15. maaliskuuta 1921.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äitiä ei jätetä

Parodin ja Guzzin työnjako oli alusta asti selkeä. Parodi hoiti rahoituksen, sillä hänen isänsä oli genovalainen laivanvarustaja. Carlo Guzzi puolestaan vastasi tekniikasta. Ennen yhtiön perustamista menehtynyttä Giovanni Ravelliakaan ei unohdettu, vaan hänen kunniakseen yhtiön logoon liitettiin Italian ilmavoimien tunnuksena oleva kotka.

Moto Guzzi

Tehdas perustettiin Mandello del Larioon, Como-järven rannalle, koska Parodin äiti oli sodan aikana muuttanut sinne, ja italialaisen perinteen mukaan äitiä ei jätetä. Carlo Guzzi ei ikinä omistanut nimeään kantavasta tehtaasta yhtään osaketta, mutta hän sai sovitun summan jokaisesta valmistetusta moottoripyörästä. Yhtiön ensimmäinen moottoripyörä kantoi nimeä GP, joka tuli perustajiensa nimistä, Guzzi & Parodi. Parodin isä ei halunnut nimeään mukaan moottoripyörämerkin nimeen, ja siksi pyörät nimettiin jatkossa Moto Guzzeiksi.

Nykyään Moto Guzzin vahvin tunnusmerkki on pitkittäinen V2-moottori, jonka voimin liikkuvat kaikki tällä hetkellä tuotannossa olevat mallit. Teknisesti lahjakas Carlo Guzzi ehti yrityksen alkuvuosikymmeninä kokeilla lähes kaikkia mahdollisia moottorikonstruktioita kattaen mm. yksi-, kaksi- kolmi- ja nelisylinteriset moottorit niin rivi- kuin V-muodossakin, ja sekä vapaastihengittävinä että ahdettuina.

Yksi erikoisimmista Moto Guzzin moottoreista oli Giulio Carcanon vuonna 1955 jyrkästi vastoin Guzzin tahtoa suunnittelema 500-kuutioinen V8-moottori. Pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitetulla moottorilla saavutettiin peräti 270 kilometrin huippunopeus. Kokeilu jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä näitä moottoreita valmistettiin vain kaksi kappaletta. On paradoksaalista, että Guzzin nykyisenä tunnusmerkkinä oleva pitkittäinen V2-moottori suunniteltiin vain vuosi Carlo Guzzin kuoleman jälkeen, vuonna 1965.

14 maailmanmestaruutta

Moto Guzzi osallistui alusta lähtien voimakkaasti kilpailutoimintaan. Carlo Guzzi ei omien sanojensa mukaan ollut juurikaan kiinnostunut kilpailuista, mutta kiinnostus tekniikkaan ja erilaiset moottorikokeilut johdattivat merkin menestykseen kilparadoilla. Kun Moto Guzzi lopetti kilpailutoiminnan vuonna 1957, oli merkille kirjattu siihen mennessä 14 maailmanmestaruutta, 11 Tourist Trophy -voittoa ja 3 329 voittoa virallisissa kilpailuissa.

Moto Guzzi

Myöhempinä vuosikymmeninä Mandello del Larion tehtaalla pitäydyttiin tiukasti V2-moottorisissa malleissa, eikä enää lähdetty mukaan tehokilpailuun, joka olisi vaatinut useampisylinterisiä malleja. Guzzi oli ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, joka otti suunnittelussaan käyttöön oman tuulitunnelin vuonna 1950. Jotain merkin innovatiivisuuden hidastumisesta myöhempinä vuosikymmeninä kertoo se, että sama tuulitunneli on tehtaalla yhä käytössä.

Vuonna 2001 Aprilia osti Moto Guzzin ja vuodesta 2004 se on kuulunut Piaggio-konserniin. Kun lasketaan yhteen kaikki Piaggio-konsernin merkit, niin se on nykyisellä noin 400 000 kappaleen vuosituotannollaan Euroopan suurin moottoripyörä- ja skootterivalmistaja.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Moto Guzzi

Luetuimmat