29.3.2023 Ajoneuvot Muhkea Kia EV9 on uudistuvan merkin sähköinen lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Numeron perusteella voisi olettaa, että Kia EV9 ottaa paikan merkin suurimpana sähköautona. Ainakin seitsemänpaikkainen katumaasturi on sopivan kookas rooliinsa. Kia EV9 laajentaa merkin EV-mallistoa EV6:n jälkeen. Yli viisimetrinen katumaasturi sijoittunee sähkömaliston lippulaivaksi. Samalla se osoittaa selkeämmin, mitä on lupa odottaa tulevilta Kia-malleilta osana merkin uudistumistyötä.Keulalla odottaa uusi digitaalityyliseksi päivitetty näkemys Kian tiikerinokasta. Pystysuorien ajovalojen lisäksi päivänajovalot on sijoitettu tähtikarttamaisesti korinvärisiin paneeleihin. Myös GT-line erottuu jatkossa omalla kuviolla ja mustan värin käytöllä auton yksityiskohdissa.Kian muotokielenä on “Opposites United”, vastakohdat yhdessä, jossa yhdistetään luontaisia ja moderneja elementtejä. Vastakohtien kontrastilla pyritään luomaan uusia piirteitä. Käytännön esimerkeistä kannattaa huomioida kolmiomallinen olkalinja ja uusi sivulle jatkuva etuvalo.Kia EV9:n ilmanvastuskerroin on 0,28 ja tehdas on saavuttanut sen uusilla ideoilla. Kia on ensimmäistä kertaa hyödyntänyt kolmiulotteiseksi muovattua pohjasuojusta. Ilmanvastusta on parannettu myös vannemuodon ja etupuskurin ilmanohjainten avulla. Muhkea Kia EV9 on 5,01 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,76 metriä korkea (GT-Line 1,78 metriä). Akseliväli on tasan 3,1 metriä muiden tämän kokoluokan autojen hengessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikka vastatustenKookkaiden mittojen ja E-GMP-sähköperusrakenteen ansiosta suunnittelijat ovat saaneet polttomoottorimalleja vapaammat kädet, joten EV9:ssä on kolme istuinriviä ja kuusi tai seitsemän paikkaa. Kian muotoilujohtaja Karim Habib esitteli auton tiloja julkistuslähetyksessä kiipeämällä kolmannelle istuinriville yli 180-senttisenä – joskin vastaan ei ole tullut autotehtaan edustajaa, joka ei kehuisi tuotteensa takaistuimia. Keskimmäinen istuinrivi voidaan halutessa ottaa perinteisenä kolmen istuttavana penkkinä tai kahtena erillisistuimena, jotka voidaan varustaa löhötoiminnolla tai istuimet voidaan varustaa kääntötoiminnolla, että ne saadaan vastakkain kolmannen rivin kanssa.Kia on panostanut voimakkaasti myös kestävän kehityksen sisustamateriaaleihin. Nahan sijaan sisustassa on käytetty maissista ja sokeriruo’osta sekä luontaisista öljyistä tehtyjä materiaaleja. Merkki myös kasvattaa kierrätysmuovien osuutta 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös väreissä on haettu luonnonläheisiä vaihtoehtoja.EV9 esiintyy ainakin kuvissa digitaalisilla sivupeileillä varustettuna, mutta mielenkiintoisesti näytöt on kiinnitetty kojelaudan sijasta oviin.Sähköä sovelluksenakinPinnan alla Kia EV9:ssä on Euroopassa aina 99,8 kilowattitunnin akku ja voimalinja on saatavissa joko taka- tai nelivetona. Takavedon kohdalla teholukema on riittävä 149 kW (203 hv) ja 0–100 km/h suoriutuu 9,4 ekunnissa. Nelivedosta löytyy vimmaa 282 kilowatin (384 hv) edestä ja perusversiona 0–100 km/h sujuu 6,0 sekunnissa kiitos 600 newtonmetrin yhteisväännön. Kian mukaan sen Connect Storeen tulee myöhemmin saataville Boost-ohjelmistopäivitys, joka nostaa vääntöhuipun 700 newtonmetriin ja pudottaa 0–100 km/h ajan 5,3 sekuntiin.Maailmalla nähdään lisäksi pienempi 76,1 kilowattitunnin akkukoko takavedon yhteydessä. WLTP-toimintamatkan suhteen ykköseksi nousee takavetomalli 19 tuuman vanteilla, arvioidun toimintamatkan ollessa 541 kilometriä. 800 voltin tekniikan ansiosta autoon voidaan ladata parhaimmillaan 239 kilometriä toimintamatkaa 15 minuutissa, virallisen kilowattilukeman vielä odottaessa. Myös AC-latauksen yksityiskohdat antavat odottaa itseään. Kia EV9 tukee myös tuoreimpien Kian ja Hyundain mallien tapaan sähkön V2L-ulosottoa 3,7 kilowatin teholla. Auto toimii isona virtalähteenä esimerkiksi mökillä tai leiriytyessä.Eurooppaan loppuvuonnaHighway Driving Pilot (HDP) on Kian nimitys moottoriteiden ajoavustintoiminnolle, joka pystyy tietyillä alueilla jopa kolmannen tason (L3) ehdolliseen autonomiaan. Tuolloin auto on vastuussa ajamisesta, eikä kuljettajan tarvitse tarkkailla liikennettä herkeämättä. Auton on myös annettava riittävä varoitus, jos auto tarvitsee kuljettajan apua yllättäen.Level 3 -autonomiaa varten Kia on varustanut EV9:n peräti 15 sensorilla, joista 2 on eteenpäin näkeviä lidareita. Muista ajoavustimista mainittakoon etäpysäköintiavustin RSPA 2, jolla auton voi ohjata parkkiruutuun ja parkkiruudusta avaimella.Kia aloittaa EV9:n ennakkotilaukset Korean kotimarkkinoilla vielä toisen vuosikvartaalin aikana. Ensimmäisillä maailmanmarkkinoilla autoa nähdään vielä vuoden loppupuoliskon aikana.Lähde ja kuvat: Kia Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?