26.7.2018

Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan

uudistunut Porsche Macan

2014 esitelty Porschen pienempi katumaasturi on jo kasvopesun iässä. Samalla luvassa on uutta tekniikkaa.

Porsche Macan on kiihdyttänyt pois autokaupasta yli 350 000 kertaa ensiesittelynsä jälkeen, ansaiten tittelin kaikkien aikojen nopeimmin myyvänä Porschena. Nyt nelivuotias katumaasturimalli saa kuitenkin kevyen virkistyksen, joka käsittää tyylipäivityksen lisäksi uusia varusteita ja moottorivalikoiman hienosäätöä.

uudistunut Porsche Macan

Ulkoisesti Porsche on keskittynyt korostamaan Macanin leveyttä, kiitos uuden etupuskurin ja uuden täysleveän takavalon. Päivityksiä on tehty myös etuvaloihin, joissa on led-tekniikkaa vakiovarusteena ja mukautuvat PDLS-ajovalot ovat lisävarusteena. Uusina värivaihtoehtoina ovat Miami Blue, Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic sekä Crayon. Vannevalikoimassa on samalla uusia 20- ja 21-tuumaisia vaihtoehtoja tyylitietoisille. Porschen mukaan myös Macanin alustaa on tarkistettu ja faceliftin myötä käyttöön tulee uusi rengasvaihtoehto.

Sisällä uutta on lisävarusteinen GT-sporttiratti, jossa on mukana Porschen Sport Response -ajotilanappi. Lisävarustelistalta löytyy nyt lämmitetty tuulilasi ja ilmastoinnin ionisaattori parempaa ilmanlaatua varten. Kojelaudan kannalta tärkein uudistus on uuden sukupolven PCM-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on kasvanut 11 tuumaan, vaikuttaen samalla tuuletinritilöiden sijaintiin.

Samalla uusi verkottunut navigaatiojärjestelmä on osa Here-paikannuspalvelun parviälyä muun muassa joidenkin Audi-mallien tavoin, joten käytettävän liikennetiedon pitäisi olla entistäkin tarkempaa. Käytettävissä on myös uusi ruuhka-avustin, joka seurailee kaistaa ja matelevaa liikennettä aina 60 km/h nopeuteen saakka.

uudistunut Porsche Macan

Tehdas itse on toistaiseksi vaitonainen uusista moottorivaihtoehdoista WLTP-testauksen ollessa kesken, mutta ainakin brittilehti Autocar epäilee vaihtoehtojen pysyvän lähes ennallaan pieniä viilauksia lukuun ottamatta. Malliston lähtömallina oleva 2,0-litrainen bensaturbo saisi muutamien hevosvoimien lisätehon noin 260 hevosvoimaan. Macan S:n, GTS:n ja Turbon 3,6-litrainen V6 vaihtunee nykyisen Cayennen tavoin useampaan V6-versioon. 3,0-litrainen V6 pitäisi Macan S:n noin 340 hevosvoimassa ja GTS:n uusi teho olisi 380 hevosvoimaa. Macan Turbo puolestaan saisi 2,9-litraisen V6:n noin 420 hevosvoiman tehoilla ja Turbo S nostaisi riman 460 hevosvoimaan.

Porschella ilmeisesti tykätään 40 hevosvoiman porrastuksista. Vaihteistona jatkaa 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja myös neliveto säilyy ennallaan.

uudistunut Porsche Macan

Toistaiseksi uudistuneen Macanin moottorivalikoimassa ei nähdä dieselvaihtoehtoa, joskaan sellaisen paluu mallistoon ei ole poissuljettua. Tämän sukupolven Macania tuskin nähdään myöskään hybridimallina auton pohjarakenteesta johtuen.

Erityisesti Kiinassa suosittu ja Shanghaissa esitelty uudistettu Macan nähdään ensin kiinalaisilla markkinoilla, muun maailman seuratessa myöhemmin perässä.

Lähteet: Porsche, Autocar Kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat