20.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Intiassa Morris Oxfordkin on kuumempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuskin Morris Oxfordin suunnittelijat pystyivät aikanaan 50-luvun puolivälissä kuvittelemaan, että sarjan viimeiset autot tehtäisiin 56 vuotta myöhemmin Intian teiden kuninkaana. Intian autoteollisuus käynnistyi maan itsenäistyttyä Ison-Britannian alta reilut 70 vuotta sitten. Osa silloin perustetuista ajoneuvovalmistajista kuuluu nyt lajissaan maailman suurimpiin, erityisesti traktoreiden saralla. Siinä ei ole kuitenkaan kaikki, kuten ei myöskään Tata Nanossa.Varsinkin alkuaikana inspiraatiota tavattiin ottaa entisestä emämaasta. Hindustan Motorsin valinta oli Morrisin kaunokainen sedan, kolmannen sukupolven Oxford, jonka valmistusoikeudet se osti. Tämä oli itse asiassa jo kolmas kerta kun näin tehtiin, sillä myös jo kaksi ensimmäistä sukupolvea ehtivät saada Hindustanin laatat nimillä 10 ja Landmaster. Nyt käsittelyssä oleva Ambassador oli kuitenkin aivan toisenlainen juttu.Oxfordin kolmossukupolvea valmistettiin vain kolmen vuoden ajan 1956 – 59. Moottorina oli aikansa tuote, BMC:n valmistama 1,5-litrainen 51 hevosvoiman tehoisena, nelivaihteiseen laatikkoon yhdistettynä. Niin ikään vahvasti 50-luvun tyylin ja tapojen mukaisia olivat vahvatekoiset ja kromiset, puskurit, ovenkahvat sekä monet muut yksityiskohdat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLukemattomien mahdollisuuksien Hindustan AmbassadorKun Oxford muuntui vuonna 1958 tulevaksi ”Intian teiden kuninkaaksi”, otettiin nimeksi Ambassador. Suurlähettilästä tarkoittava nimi joko kuulosti vain hyvältä, kenties amerikkalaishenkiseltä, tai sitten nimen taustalla oli oikeasti jonkinlainen ajatus siitä, että auto oli maassa ikään kuin Ison-Britannian ”suurlähettiläänä”. Toki oli myös niin, että peräti 16 prosenttia valmistetuista yksilöistä meni osavaltioiden virkamiesten käyttöön. Taksina Ambassador menestyi sitäkin paremmin. Ja tulihan malli nimettyä Top Gearin 20. tuotantokaudella maailman parhaaksi taksiksi, ainakin siinä mielessä, että se voitti romurallikisan.Itsekantavalle korille rakennettu ja siten tilava Ambassador oli alusta asti suosittu virka-auto. Siitä nähtiin kuitenkin myös avolavaversio sekä Station Wagon, johon kuulemma mahtui helposti ainakin 14 kyytiläistä.Tuotannon alkuvaiheessa auton brittiläisen esikuvan tarina oli pian päättymässä, mutta Ambassadorin vasta aivan alussa. Länsi-Bengalin osavaltiossa Kalkutan kaupungin liepeillä valmistettu auto tulisi näkemään monen monta päivitystä ja pysymään tuotantolinjoilla peräti seitsemällä eri vuosikymmenellä, kaiken kaikkiaan hyvinkin muuttumattomana.Jo alusta lähtien Ambassador erottui Oxfordista muun muassa erilaisten hallintalaitteidensa ja kojelautansa kautta. Kun Oxford pudotettiin pois rinnalta, alkoi Ambassador pikku hiljaa erottua siitä enemmänkin Hindustanin itsenäisesti toteuttamien faceliftien myötä. Ne koskivat kuitenkin lähinnä maskia ja valojen asettelua, joten tuttu ulkonäkö säilyi läpi historian. Vuosien ja vuosikymmenten varrella Ambassador sai kaikenlaisia pieniä lisäyksiä ja parannuksia, muun muassa ilmastoinnin sekä Intian ensimmäisen henkilöauton dieselmoottorin, edelleen BMC:n valmistamana tosin.Niinkin pitkälle (1950-luvulta) kuin 2010-luvulle tultaessa Ambassador koki suuremmat muutokset kuin koskaan aiemmin. Auto sai uudet puskurit, valot, maskin, hallintalaitteet sekä monet muut yksityiskohdat, mutta oli silti täysin tunnistettavissa alkuperäisen Morris Oxfordin perinnönjatkajaksi. Vaikka moottoreita lainattiin tässä vaiheessa Isuzulta, tulivat muiden seikkojen muassa päästöasiat sen asian kannalle, että Ambassadorin olisi aika siirtyä syrjään. Viimeiset autot tehtiin vuonna 2014. Se päätti Hindustan Ambassadorin ennätyksellisen, 56 vuotta putkeen jatkuneen tuotannon. Liikenteessä niitä on edelleen huomattava määrä, mistä ehdottomasti suurin kiitos kuuluu paikallisten autopajojen sekä itse omistajien ehtymättömlle korjausosaamiselle ja kekseliäisyydelle.Lähteet: Cartoq, India Today Kuvat: Hindmotors, BMC Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?