27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nimi muutettu -juttusarjan ensimmäisessä kuorma-auto-osassa käsitellään Ranskan rapeaa Renault Magnumia, joka lähti väistelemään kenguruita ikonisen Mackin nimellä ja tekniikalla. Renault Magnum on yksi Euroopan maanteiden hallitsijoista, osittain johtuen siitä, että sitä valmistettiin peräti 23 vuoden ajan 90-luvun taitteesta vuoteen 2013, jolloin nykyinen T-sarja korvasi sen. Palkitun Magnumin hytin muotoilussa painotettiin aikanaan aerodynaamisuutta, ja linjoista onkin vastannut muiden muassa Lamborghini Countachin, Miuran sekä Lancia Stratoksen piirtänyt Bertone-talon Marcello Gandini. Magnum on eurooppalaisten standardien mukaan tehty raskas rekkaveturi. Sen keula on pysty, koska Euroopassa säännöksiä varten mitataan ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus. Pohjoisamerikkalainen kuljettaja sen sijaan ei haluaisi lainkaan ajaa tylppäkeulaisella, vaan turvallisemmalla pitkäkeulaisella ja etumoottorisella, joka on sikäläinen standardi. Maailmassa on myös maita ja mantuja, joissa kumpaakin tyyppiä on käytetty. Yksi niistä on Australia, joka on tunnettu laajoja asumattomia alueita kustannustehokkaasti ylittävistä maantiejunistaan. Tältä näyttää Renault Magnumin viimeinen facelift-versio yli 20 tuotantovuoden jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mack Magnum Renault Trucks on jo pitkään tehnyt yhteistyötä nykyisen emoyhtiönsä Volvo Groupin kanssa, joka käsittää ruotsalaisvalmistajan kaikki muut toiminnot, paitsi henkilöautot. Volvo Groupiin kuuluu myös nimekäs pitkän linjan amerikkalainen kuorma-autovalmistaja Mack. Näillä taustatiedoilla lähdemme yhdistämään ranskalaista aerodynaamista hyttiä ja alustaa amerikkalaiseen voimansiirtoon eli Eatonin vaihteistoon ja Danan akselistoon. Volvon rivikutosen korvannut Cumminsin V8 oli omiaan vetämään pitkiä ja raskaita australialaisia maantiejunia. Yhdistelmäpainoa Mack Magnumin vetämälle rekalle sallittiin maksimissaan 90 tonnia. Se on suurin piirtein kaksi kertaa meikäläisen tavallisen puoliperävaunuyhdistelmän kokonaispaino. Mack Magnum tuli Oseanian markkinoille aivan 1990-luvun lopussa. Se saavutti aluksi suosiota, mutta tuotanto katkesi jo puolen vuosikymmenen kuluttua sähköjärjestelmän vikoihin. Siitä huolimatta näitä ranskalais-ruotsalais-amerikkalais-australialaisia rekkavetureita on vielä ajossa. Vastaavaa ratkaisua sovellettiin jo hieman ennen Magnumia astetta pienemmässä luokassa, kun Renault Premiumista tehtiin Australian markkinoille Mack Quantum. Tämä malli oli tuotannossa vuoteen 2006. Lähde: Trucksplanet Kuvat: Mack, Renault Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?