Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Koeajo: Nissan Note

1.2 Acenta

Jo Nissan Noten ensimmäinen sukupolvi oli huippujärkevä perheauto. Nyt muotoilu vielä lisää sen haluttavuutta. Hyvää: runsaat tilat, alhainen kulutus, runsas varustelu. Huonoa: ohituskiihtyvyys, köykäinen ohjaustunto.

Jaa artikkeli

Pitkästä aikaa vähän tavallisempi uutuus Nissanilta

Nissanilla on viime vuosina ollut niin kiire rakentaa menestykseksi osoittautuneita katumaastureitaan, että tavallisemmat henkilömallit ovat jääneet vähemmälle huomiolle.

Nyt uudistumisvuorossa on pieni tila-auto Note, sen ensimmäinen sukupolvi on ollut myynnissä jo seitsemän vuotta. Uusi malli on ollut jo tovin myynnissä Japanissa ja USA:ssa, nyt esiteltävät Euroopassa myytävät mallit valmistetaan Englannissa.

Edullinen hinta

Nissanin mallistossa Note on ikään kuin Micran tila-autoversio. Yhtäläisyyksiä tosin löytyy vain perusrakenteesta, ei niinkään ulkomuodosta. Note on Nissan-malliston järkevin vaihtoehto, tilaa yhtä paljon kuin Qashqaissa, mutta mahdutettuna Juken ulkomittoihin.

Kerrankin uutuutta voi kehua myös edulliseksi. Noten hinnat alkavat hieman yli 15 000 eurosta, joka on kertaluokkaa muita pikkutila-autoja vähemmän ja vain 2 500 euroa Micraa enemmän.

Tila-automaisuuden sijaan uusi sutjakampi Note lähestyy olemukseltaan valtavirtaa eli viisiovisia pystyperiä. Yhtä edullisesti ei kuitenkaan saa mitään C-segmentin perheautoakaan.

Note on hintaansa nähden erinomaisesti varusteltu. Jo perusmalli Visiaan kuuluu vakionopeudensäädin, ilmastointi ja sammutusautomatiikka. Kallein taso Tekna tuo jopa uusia turvavarusteita pikkuautoluokkaan.

Keskimmäinen Acenta tasapainoilee niiden välissä ja houkuttelee varmaankin suurinta osaa ostajista. Lisävarusteet ja varustepaketit ovat edullisia, esimerkiksi lasikaton hinta on vain 300 euroa.

Runsaasti tilaa

Uusi Note on mitoiltaan kutakuinkin entisellään. Siinä missä pituutta on pari senttiä lisää, korkeudesta on hävinnyt saman verran. Menevämpi muotoilu ei ole kuitenkaan nipistänyt tiloja.

Sisätilat ovat edelleen Noten parasta antia, kompaktit ulkomitat on hyödynnetty tehokkaasti. Takamatkustajilla on hulppeasti jalkatilaa.

Lisäksi nyt myös kuljettajan oloihin on saatu parannusta paremman ajoasennon myötä, toivomuslistalle on jätetty vielä ratin etäisyyssäätö ja tuhdimmat sivuttaistuet istuimiin.

Ryhdikäs ajoasento ja suuret ikkunapinnat tekevät ulkomittojen arvioinnista helppoa. Kevytkäyttöisyys ja voimalinjan sujuvuus täydentävät ajon helppoutta kaupungin vilinässä.

Tavaratilaa on jo perusmuodossaan riittävästi, selkänoja kaadettuna pohjaan jää kynnys. Muunneltavuutta voi parantaa lisävarusteena saatavalla kahdelle eri korkeudelle aseteltavalla pohjalevyllä ja pituussuunnassa säädettävällä takapenkillä.

Uusia turvavarusteita

Elektroniikka ja kameratekniikka halpenee tuoden uudet avustimet tarjolle yhä pienempiin autoihin. Note tuo niitä nyt valinnaiseksi myös pieniin perheautoihin.

Jo aikaisemmin Nissan Qashqaissa esitelty 360 asteen kamerajärjestelmä rakentaa neljän kameran avulla lintuperspektiivikuvan auton ympäriltä kojelaudan näyttöön.

Tutun peruutuskameran lisäksi kamerat ovat sivupeilien alla ja etusäleikössä. Kylkikolhut vähenevät maastossa ja parkkihalleissa.

Samoja kameroita käytetään auton mittojen hahmottamisen lisäksi turvaominaisuuksiin, joita Nissan kutsuu Safety shieldiksi.

Kuljettajaa varoitetaan varoitusvalolla ja -äänellä, jos hän ajautuu pois kaistaltaan, yrittää vaihtaa kaistaa toisen eteen tai jos liikkuva kohde kuten lapsi lähestyy autoa takaa tai takaviistosta.

Erikoisena yksityiskohtana Nissanin kaistavaroitin käyttää etukameran sijasta takakameraa. Takakameran puhtaudesta pitää huolta automaattinen puhdistustoiminto, joka jopa kuivaa linssin pesun jälkeen paineilmalla.

Pihit moottorit

Noten 1,2-litraiset kolmisylinteriset bensamoottorit ovat tuttuja Micran nokalta. Nyt myynti alkaa 80 hevosvoiman ahtamattomalla peruskoneella. Se on omiaan kaupungissa, mutta puurtaa kokoisekseen yllättävän sitkeästi myös maantiellä.

Ohituksiin potkua kaipaavan tai muutoin paljon maantiellä aikaa viettävän on odotettava vuoden vaihteessa tulevaa mekaanisesti ahdettua versiota (DIG-S 98 hv).

Se on huomattavasti vaivattomampi ja selkeästi myös poistuvaa 1,4-litraista ripeämpi. Kolmisylinteristen röpisevä ääni on tunnistettavissa alakierroksilla, mutta on melutasoltaan alhainen vielä moottoritielläkin.

Paremman aerodynamiikan, keventyneen painon ja sammutusautomatiikan ansiosta kulutuslukemat ovat laskeneet selkeästi. Bensamoottorit ovat niin nuukia, että dieselvaihtoehto jäänee harvinaiseksi.

Ajoa yhtä soittoa!

Vaikka tuttua 1,5-litraista dieselmoottoriakin on viilattu taloudellisemmaksi, ei dieseliin satsaaminen kannata ainakaan talousmielessä.

Dieselveron ja kolmen tonnin hinnaneron kuittaamiseksi Notella pitäisi ajaa yhtä soittoa. Ja aivan niin erinomainen ajettava tai mukava Note ei sentään ole.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat