13.9.2021

Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021

Kannattaako premiumista maksaa? Asetimme neljän tunnetun rengasvalmistajan ykkösmerkit niiden omia edullisemman hintaluokan tuotteita vastaan.

Maailman suurimpien rengasvalmistajien liikevaihdot pyörivät kymmenissä miljardeissa euroissa. Samoissa suuruusluokissa liikkuvat myös kaikki merkittävimmät autonvalmistajat. Yhteistä näille kahdelle toimialalle on se, että isoimmat pelurit eivät ole keskittyneet ainoastaan yhteen tuotemerkkiin, vaan kaikkien valikoimista löytyy tuotteita ja tuotemerkkejä eri hintakategorioihin.

Ykkösmerkkien uusimmat tekniset innovaatiot siirtyvät aina viiveellä valmistajiensa edullisimpiin tuotteisiin. Suuruuden ekonomia hyödyttää valmistajien lisäksi kuluttajia, jotka saavat hankittua valmiiksi koeteltua tekniikkaa edullisempaan hintaan.

Vertailimme näitä kahta joukkoa keskenään ottamalla testiin neljä niin kutsuttua premium-nastarengasta sekä niiden edullisemmat kakkosmerkkien tuotteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä vastaan neljä

Rengasvalmistajien kasvu perustuu usein valmiiden tuotemerkkien ostoihin. Testissä mukana olevista valmistajista Michelin hankki pohjoisamerikkalaisen Uniroyal Goodrich Tire Companyn vuonna 1990. Continental puolestaan osti ruotsalaisen Gislavedin vuonna 1992 ja Goodyear slovenialaisen Savan vuonna 1998. Näiden fuusioiden lisäksi kaikilla kolmella rengasvalmistajalla on monia muitakin tuotemerkkejä hallinnassaan.

Myös suomalainen Nokian renkaat harjoittaa tätä kahden kerroksen taktiikkaa edullisemmalla Nordman-brändillään. Uutuutena on Nokian Nordman 8, jossa edeltävään Nordman 7:ään verrattuna nastojen lukumäärä on kasvanut 205/55 R16 -koossa 130:stä 190:een. Muita kakkosmerkkien nastarenkaita testissämme ovat BF Goodrich G-Force Stud, Gislaved Nord Frost 200 ja Sava Eskimo Stud. Verrokkina edullisemmille brändeille toimii nastarenkaiden parhaimmisto, johon kuuluvat tämän kauden uutuudet Nokian Hakkapeliitta 10 ja Goodyear Ultra Grip Arctic 2 sekä vanhat mestarit Continental Ice Contact 3 ja Michelin X-Ice North 4.

Premium-luokan pitoa

Nokian Nordman 8 pärjäsi testissä lopulta oivallisesti – jopa niin, että se haastoi eräillä osa-alueilla jopa parhaita premium-joukon renkaita. Pitkittäispito sekä jäällä että lumella on hyvää tasoa, ja erityisesti jäällä rengas ottaa selvän pesäeron muihin kakkosmerkkeihin.

Liukkaalla ajettaessa Nordman 8 tuo mieleen vanhemman sukupolven Hakkapeliitat, eli rengas on peruskäytökseltään suhteellisen yliohjautuva. Sen sijaan märällä asvaltilla jarrutuspito osoittautui heikoksi, eikä sivuttaispitoakaan ole kuin keskinkertaisesti. Kuivalla asvaltilla sivuttaispito kylläkin on hyvä.

Loppuarvostelussa Nordman 8 kipusi kunnioitettavalle neljännelle sijalle. Muista kakkosmerkin renkaista BF Goodrich ja Gislaved antavat muille tasoitusta jäällä, mutta ovat lumella ja asvaltilla hyviä vaihtoehtoja tiukemmalla budjetilla liikkuville. Peränpitäjäksi jätetyn Savan korkea malli-ikä näkyy muita heikompana suorituskykynä etenkin liukkaalla.

Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Testirenkaat, koko 205/55 R16

BF Goodrich G-Force Stud
Continental Ice Contact 3
Gislaved Nord Frost 200
Goodyear Ultra Grip Arctic 2
Michelin X-Ice North 4
Nokian Hakkapeliitta 10
Nokian Nordman 8
Sava Eskimo Stud

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat