17.9.2021 Ajoneuvot OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin – Volkswagen vaivoin verkon yli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen tuo nyt OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin. Ensimmäistä verkon yli tapahtuvaa päivitystä joudutaan Suomessa odottamaan lokakuulle. Saksalaisautonvalmistajajätin siirtyminen kohti digitalisaatiota on ollut kivinen tie, jota on tultu alas pahasti kompuroiden. Nyt Volkswagen tuo lopultakin verkon yli tapahtuvat niin sanotut OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin. Alun perin Volkswagen ID.3-mallin piti ilmestyä tällä ominaisuudella kesällä 2020, mutta asiakkaat joutuivat odottamaan auton saavuttua tuota toiminnallisuutta seuraavaan kevääseen. Nyt se ollaan saamassa kaikkiin saman sähköautoperheen malleihin. Suomessa ensimmäistä verkon yli tapahtuvaa päivitystä joudutaan kuitenkin odottamaan näillä näkymin vielä lokakuulle asti, joten sekin on myöhässä – teema johon ID.-sähköauton omistajat lienevät jo tottuneet. Samalla syntyy mahdollisuus tarjota kuluttajalle verkon yli tilattavia lisäpalveluita tai jopa -varusteita, jonka tarkoituksena on luonnollisesti nyhtää kuluttajalta lisää rahaa ja tämän valmistaja myös myöntää. Aika näyttää, mihin tämä tie johtaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkia matkassa Yksinkertaiselta kuulostavan päivityksen tie on ollut kivinen ja ohjelmistopuoli on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Toukokuussa 2019 Volkswagen kertoi ensimmäisen ID.-perheen jäsenen pääsevän tuotantoon vielä vuoden lopulla ja toimitusten alkavan kesällä 2020. Kyseinen Volkswagen ID.3 esiteltiin virallisesti Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2019. Huonoja uutisia seurasi jo helmikuussa 2020 Moottorin uutisoidessa kuinka Volkswagen ID.3:n softaongelmat uhkasivat julkaisua ja peräti 10 000 koodaajan tapelleen aiheen parissa. Jo tuolloin oli tiedossa miten myöhästyminen olisi maineen lisäksi erityisen vaarallinen päästötavotteiden täyttymisen osalta. Puoli grammaa tuli maksamaan yhtiölle lopulta yli sata miljoonaa euroa. Kesäkuussa 2020 Volkswagen vahvisti lopulta toimitusten alkavan syyskuussa ja itse asiassa tämän tulkittiin vielä kuuluvan kesään, joten viivästyksestä voisi väitellä. Ongelmallisesti autoa ei kuitenkaan toimitettu valmiina, vaan ohjelmisto annettiin kuluttajan käsiin keskeneräisenä. Volkswagen kertoi autojen tarvitsevan jossain kohti huoltokäynnin, jotta toiminnot, kuten Android Auto ja Apple CarPlay saataisiin toimimaan – ja näin myös oli. Lokakuussa 2020 auto saatiin Suomessa Moottorin koeajoon, ja tuon otsikko kertoo paljon: "Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki". Heikkouksista listattiin suoraan softapuoleen liittyvinä sekä kosketusnäytön käyttöliittymä että keskeneräinen ohjelmisto. Joulukuussa 2020 Volkswagen tiedotti ohjelmiston lopulta valmistuneen. Tämä vaati asiakkaalta yön yli kestänyttä vierailua korjaamolle, joten ihan pienestä asiasta ei ollut kyse – OTA-päivitykset kun eivät siis olleet toiminnallisia tuossakaan vaiheessa. Tämä valmis ohjelmisto osoittautui vääräksi tiedoksi, ellei jopa suoranaiseksi valheeksi ja Moottori oli asiasta hyvin perillä kestotestissä olleen oman ID.3-mallinsa myötä. Vikavaloja vilkkui mittaristossa tiheään tahtiin. Huhtikuussa ohjelmisto päivitettiin ja vihdoin autoon saatiin myös OTA (Over the air) -päivitystoiminto lähes vuosi auton alkuperäisen tavoitellun julkaisuajankohdan jälkeen. Tuossa kohti Moottorilla oli vahva usko päästä näkemään, kuinka verkon yli tapahtuva päivitys toimii: "Luultavasti pääsemme vielä testaamaan tätä itse käyttötestin aikana, sillä ensimmäiset OTA-päivitykset ovat alustavasti tulossa kesällä, tarkkaa ajankohtaa ei tosin ole tiedossa". Nyt tuorein uutinen kertoo verkon yli tapahtuvaa päivitystä odotettavan viikolle 40, eli lokakuulle. Totesimme tuolloin huhtikuussa osuvasti: "Toistaiseksi päivityksen jälkeen ei vikakoodeja ole ilmennyt. Valmiiksi ID.3:a ei voi kuitenkaan vieläkään kutsua". Autosta kiinnostuneiden kannattaa kerrata Käyttötestin sarjasta syvä katsaus ID.3-mallin onnistumisiin ja ongelmiin. Tämä tausta on tärkeää ymmärtää puhuttaessa ID.-perheen tulevasta verkon yli tapahtuvasta päivityksestä. OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin Volkswagen uutisoi aiheesta kertomalla jatkavansa muuttumista autojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi. Tässä kohti on toivottavasti käynyt ilmi kuinka kivinen polku on ollut – ja tulee ehkä olemaankin. Kaikkiin ID.-malleihin – ID.3, ID.4 ja ID.4 GTX – saatavilla olevat langattoman verkon kautta tehtävät veloituksettomat ohjelmistopäivitykset on tässä valtava askel uskottavuuden kannalta. Ensimmäinen langaton päivitys – ID.Software 2.3 – sisältää päivityksiä muun muassa IQ.Light-led‐matriisiajovalojen, kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä tuulilasinäytön toimintaan. Suomessa tämän langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset alkavat viikolla 40, eli tämän vuoden lokakuussa. Nyt kaikki ID.-mallit voivat vastaanottaa säännöllisiä langattoman verkon kautta tehtäviä ohjelmistopäivityksiä. Tähän mennessä testivaiheen päivitykset ovat olleet saatavilla vain tiettyjen markkinoiden ID. First Movers Club -Facebook-ryhmän jäsenille. – Langattoman verkon kautta tehtävien ohjelmistopäivitysten täysi saatavuus korostaa Volkswagenin innovaatioiden kapasiteettia ja muodostaa perustan täysin uudenlaiselle, digitaaliselle asiakaskokemukselle. Samaan aikaan luomme perustaa uudenlaisille digitaalisille liiketoimintamalleille ja saavutamme yhden päätavoitteemme Accelerate-strategiassa, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter. Tulevaisuudessa Volkswagen suunnittelee tarjoavansa asiakkailleen veloituksettoman ohjelmistopäivityksen joka kahdentoista viikon välein pitääkseen autot ajan tasalla ja parantaakseen asiakaskokemusta. Volkswagen tähtää myös lisätulojen ansaitsemiseen testivaiheen aikana uusilla, tietoon perustuvilla liiketoimintamalleilla – palveluilla ja toiminnoilla, joita asiakas voi halutessaan tai tarvitessaan tilata. Näitä voisivat olla esimerkiksi Travel Assist -järjestelmän aktivointi tai parempi akun suorituskyky pidemmillä matkoilla, tai jopa automatisoidun ajamisen toiminnot myöhemmässä vaiheessa. Saksalaisvalmistaja näkee tässä mahdollisuuden usean sadan miljoonan lisäansioihin seuraavien vuosien aikana. Nyt saatavat OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin ovat iso kehitysaskel. Kuulemma säännöllisten ohjelmistopäivitysten avulla auto ei vain pysy ajan tasalla, vaan kehittyy jopa ostohetkeä paremmaksi. Tämä kuulostaa kovin tutulta Teslan markkinointimateriaaleista. Lähde: Volkswagen Kuvat: Volkswagen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku