7.12.2020

Vihdoinkin valmis: Volkswagen ilmoittaa korjanneensa ID.3-sähköauton ohjelmiston

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3:n sisäilme on pelkistetty: matala ilmava keskikonsoli erottaa etumatkustajat toisistaan.

Volkswagen ID.3:n ohjelmisto on saatu valmiiksi, raportoi Automotive News Europe.

Volkswagen ID.3 -sähköauto on ollut otsikoissa monestakin syystä, mutta yksi näkyvimmistä on auton ohjelmisto. Sen kerrotaan nyt valmistuneen, ilmoittaa Automotive News Europe. Odotettu täyssähköauto myöhästyi pahasti, ja lopulta auto tuotiin markkinoille keskeneräisenä, sillä emokonserni Volkswagen Group tarvitsi kiivaasti sähköautorekisteröintejä saavuttaakseen Euroopan Unionin tiukat hiilidioksidipäästörajat.

Volkswagen tiedotti ID.3:n saapumisesta keskeneräisenä varhain ja antoi autojen ennakkotilaajille mahdollisuuden lykätä auton vastaanottamista. Kauppaan saapuneista ID.3-malleista puuttui aiemmin luvattuja ominaisuuksia, kuten heijastusnäytön sulautettua todellisuutta hyödyntävä reittiopastus ja yhtiön muista malleista jo vuosia tutuksi tullut CarPlay ja AndroidAuto -näytönpeilaus. Autot kärsivät myös ohjelmistobugeista, mistä kirjoitimme koeajoartikkelissa.

Volkswagen ID.3

Nyt Volkswagen ilmoittaa saaneensa ID.3:n ohjelmiston valmiiksi ja aloittavansa tällä ohjelmistolla varustettujen autojen toimitukset. Viimeistely näyttää sujuneen ennakoitua nopeammin, sillä alkuperäinen aikataulu lupasi ohjelmiston valmistuvan vasta vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Yhtiö kertoo myös aloittavansa jo luovutettujen autojen päivitykset niin nopeasti kuin mahdollista, ja osaan autoja päivitys saatetaan ehtiä asentamaan jo tämän vuoden puolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjaamokeikka

Päivitystä ei kuitenkaan asenneta pikavisiitillä, vaan Automotive News Europen mukaan kyse on useimmiten yön yli kestävästä vierailusta korjaamolle. Tämän korjaamolla tehtävän päivityksen on aiemmin kerrottu lisäävän autoihin myös kyky Over the Air -etäpäivityksiin, jotta vastaisuudessa ohjelmisto voidaan päivittää etänä.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat