17.9.2021 Ajoneuvot OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin – Volkswagen vaivoin verkon yli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen tuo nyt OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin. Ensimmäistä verkon yli tapahtuvaa päivitystä joudutaan Suomessa odottamaan lokakuulle. Saksalaisautonvalmistajajätin siirtyminen kohti digitalisaatiota on ollut kivinen tie, jota on tultu alas pahasti kompuroiden. Nyt Volkswagen tuo lopultakin verkon yli tapahtuvat niin sanotut OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin.Alun perin Volkswagen ID.3-mallin piti ilmestyä tällä ominaisuudella kesällä 2020, mutta asiakkaat joutuivat odottamaan auton saavuttua tuota toiminnallisuutta seuraavaan kevääseen. Nyt se ollaan saamassa kaikkiin saman sähköautoperheen malleihin. Suomessa ensimmäistä verkon yli tapahtuvaa päivitystä joudutaan kuitenkin odottamaan näillä näkymin vielä lokakuulle asti, joten sekin on myöhässä – teema johon ID.-sähköauton omistajat lienevät jo tottuneet.Samalla syntyy mahdollisuus tarjota kuluttajalle verkon yli tilattavia lisäpalveluita tai jopa -varusteita, jonka tarkoituksena on luonnollisesti nyhtää kuluttajalta lisää rahaa ja tämän valmistaja myös myöntää. Aika näyttää, mihin tämä tie johtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkia matkassaYksinkertaiselta kuulostavan päivityksen tie on ollut kivinen ja ohjelmistopuoli on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Toukokuussa 2019 Volkswagen kertoi ensimmäisen ID.-perheen jäsenen pääsevän tuotantoon vielä vuoden lopulla ja toimitusten alkavan kesällä 2020. Kyseinen Volkswagen ID.3 esiteltiin virallisesti Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2019.Huonoja uutisia seurasi jo helmikuussa 2020 Moottorin uutisoidessa kuinka Volkswagen ID.3:n softaongelmat uhkasivat julkaisua ja peräti 10 000 koodaajan tapelleen aiheen parissa. Jo tuolloin oli tiedossa miten myöhästyminen olisi maineen lisäksi erityisen vaarallinen päästötavotteiden täyttymisen osalta. Puoli grammaa tuli maksamaan yhtiölle lopulta yli sata miljoonaa euroa.Kesäkuussa 2020 Volkswagen vahvisti lopulta toimitusten alkavan syyskuussa ja itse asiassa tämän tulkittiin vielä kuuluvan kesään, joten viivästyksestä voisi väitellä. Ongelmallisesti autoa ei kuitenkaan toimitettu valmiina, vaan ohjelmisto annettiin kuluttajan käsiin keskeneräisenä. Volkswagen kertoi autojen tarvitsevan jossain kohti huoltokäynnin, jotta toiminnot, kuten Android Auto ja Apple CarPlay saataisiin toimimaan – ja näin myös oli.Lokakuussa 2020 auto saatiin Suomessa Moottorin koeajoon, ja tuon otsikko kertoo paljon: "Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki". Heikkouksista listattiin suoraan softapuoleen liittyvinä sekä kosketusnäytön käyttöliittymä että keskeneräinen ohjelmisto.Joulukuussa 2020 Volkswagen tiedotti ohjelmiston lopulta valmistuneen. Tämä vaati asiakkaalta yön yli kestänyttä vierailua korjaamolle, joten ihan pienestä asiasta ei ollut kyse – OTA-päivitykset kun eivät siis olleet toiminnallisia tuossakaan vaiheessa.Tämä valmis ohjelmisto osoittautui vääräksi tiedoksi, ellei jopa suoranaiseksi valheeksi ja Moottori oli asiasta hyvin perillä kestotestissä olleen oman ID.3-mallinsa myötä. Vikavaloja vilkkui mittaristossa tiheään tahtiin. Huhtikuussa ohjelmisto päivitettiin ja vihdoin autoon saatiin myös OTA (Over the air) -päivitystoiminto lähes vuosi auton alkuperäisen tavoitellun julkaisuajankohdan jälkeen.Tuossa kohti Moottorilla oli vahva usko päästä näkemään, kuinka verkon yli tapahtuva päivitys toimii: "Luultavasti pääsemme vielä testaamaan tätä itse käyttötestin aikana, sillä ensimmäiset OTA-päivitykset ovat alustavasti tulossa kesällä, tarkkaa ajankohtaa ei tosin ole tiedossa". Nyt tuorein uutinen kertoo verkon yli tapahtuvaa päivitystä odotettavan viikolle 40, eli lokakuulle.Totesimme tuolloin huhtikuussa osuvasti: "Toistaiseksi päivityksen jälkeen ei vikakoodeja ole ilmennyt. Valmiiksi ID.3:a ei voi kuitenkaan vieläkään kutsua". Autosta kiinnostuneiden kannattaa kerrata Käyttötestin sarjasta syvä katsaus ID.3-mallin onnistumisiin ja ongelmiin. Tämä tausta on tärkeää ymmärtää puhuttaessa ID.-perheen tulevasta verkon yli tapahtuvasta päivityksestä.OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihinVolkswagen uutisoi aiheesta kertomalla jatkavansa muuttumista autojen valmistajasta johtavaksi ohjelmistopohjaiseksi globaaliksi liikkumispalveluiden tarjoajaksi. Tässä kohti on toivottavasti käynyt ilmi kuinka kivinen polku on ollut – ja tulee ehkä olemaankin. Kaikkiin ID.-malleihin – ID.3, ID.4 ja ID.4 GTX – saatavilla olevat langattoman verkon kautta tehtävät veloituksettomat ohjelmistopäivitykset on tässä valtava askel uskottavuuden kannalta.Ensimmäinen langaton päivitys – ID.Software 2.3 – sisältää päivityksiä muun muassa IQ.Light-led‐matriisiajovalojen, kuljettajaa avustavien järjestelmien sekä tuulilasinäytön toimintaan. Suomessa tämän langattoman verkon kautta tehtävät päivitykset alkavat viikolla 40, eli tämän vuoden lokakuussa.Nyt kaikki ID.-mallit voivat vastaanottaa säännöllisiä langattoman verkon kautta tehtäviä ohjelmistopäivityksiä. Tähän mennessä testivaiheen päivitykset ovat olleet saatavilla vain tiettyjen markkinoiden ID. First Movers Club -Facebook-ryhmän jäsenille.– Langattoman verkon kautta tehtävien ohjelmistopäivitysten täysi saatavuus korostaa Volkswagenin innovaatioiden kapasiteettia ja muodostaa perustan täysin uudenlaiselle, digitaaliselle asiakaskokemukselle. Samaan aikaan luomme perustaa uudenlaisille digitaalisille liiketoimintamalleille ja saavutamme yhden päätavoitteemme Accelerate-strategiassa, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.Tulevaisuudessa Volkswagen suunnittelee tarjoavansa asiakkailleen veloituksettoman ohjelmistopäivityksen joka kahdentoista viikon välein pitääkseen autot ajan tasalla ja parantaakseen asiakaskokemusta. Volkswagen tähtää myös lisätulojen ansaitsemiseen testivaiheen aikana uusilla, tietoon perustuvilla liiketoimintamalleilla – palveluilla ja toiminnoilla, joita asiakas voi halutessaan tai tarvitessaan tilata. Näitä voisivat olla esimerkiksi Travel Assist -järjestelmän aktivointi tai parempi akun suorituskyky pidemmillä matkoilla, tai jopa automatisoidun ajamisen toiminnot myöhemmässä vaiheessa. Saksalaisvalmistaja näkee tässä mahdollisuuden usean sadan miljoonan lisäansioihin seuraavien vuosien aikana.Nyt saatavat OTA-päivitykset kaikkiin ID.-malleihin ovat iso kehitysaskel. Kuulemma säännöllisten ohjelmistopäivitysten avulla auto ei vain pysy ajan tasalla, vaan kehittyy jopa ostohetkeä paremmaksi. Tämä kuulostaa kovin tutulta Teslan markkinointimateriaaleista.Lähde: Volkswagen Kuvat: Volkswagen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?