29.4.2023 Ajoneuvot Polestar kohtasi verkkokaupan ongelmat Suomessa – pahimmillaan joka toinen asiakas perui tilauksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar-sähköautoja on nyt myyty Suomessa nyt pari vuotta. Ensimmäinen täysi vuosi sujui uudella automerkillä yli tavoitteiden. Sähköautojen kauppa kävi vielä viime kesänä hurjana, mutta alkoi hiipua syksyä ja talvea kohti, kun sähkön hinta nousi, korot nousivat ja inflaatio kiihtyi. Pahimmillaan tämä näkyi niin, että esimerkiksi Polestari-sähköautojen tilauksia peruttiin kymmenlukuinen määrä per kuukausi tammi-helmikuussa. – Tammi-helmikuussa tilausten peruutuksia tuli noin 50 kappaletta per kuukausi, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo. Polestar-sähköauton voi ostaa vain verkkokaupassa, joten sitä koskevat verkkokaupan eli etämyynnin kaupanehdot. Tällöin kuluttaja voi peruuttaa tilauksen helposti ilman minkäänlaisia sanktioita. – Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi. Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus. Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polestar ylitti tavoitteensa Suomessa Nyt Luopajärven mukaan kaupankäynnistä voi nähdä jonkunlaisia merkkejä kuluttajien uskon palautumiseen taloutta kohtaan, kauppa käy paremmin, peruutuksia tulee vähemmän ja verkkokaupan kävijämäärät ovat nousussa. Vaikka autojen tilausten peruutuksia tulikin vuoden vaihteen tienoilla Polestarille paljon, silti Polestarilla päästiin tavoitteisiin viime vuonna. Viime vuosi oli automerkille ensimmäinen täysi vuosi Suomessa. – Sähköautojen hankintatuella oli myös erittäin iso merkitys meille, Luopajärvi sanoo. Luopajärven mukaan sähköautojen 2 000 euron hankintatuki osui hyvin Polestarin hinnat alkaen -malliin, jonka hinta oli alle 50 000 euroa. Noin 75 prosenttia myydyistä autoista oli niitä, joihin hankintatukea oli mahdollista hakea. Vuonna 2022 Polestarin virallisen verkkokaupan kautta myytyjä autoja rekisteröitiin 894 autoa. Kun mukaan lasketaan vuonna 2021 rekisteröidyt autot ja tänä vuonna rekisteröidyt autot, Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 1 500 virallisen maahantuontikanavan kautta myytyä Polestaria. Tämän lisäksi rekisteriin on päätynyt noin 300 muuta kautta maahantuotua autoa. – Vuosi 2022 oli erittäin myönteinen meidän näkökulmasta, ylitimme tavoitteemme. Meidän tavoitteena oli 800 ensirekisteröityä autoa, Luopajärvi sanoo. Vuonna 2022 Polestar saavutti koko markkinalla tasan yhden prosentin markkinaosuuden. Sähköautoista se oli neljänneksi rekisteröidyin. Markkinaosuus kasvussa Tämä vuosi on lähtenyt Polestarilla myös hyvin käyntiin. Markkinaosuus näyttää Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen Polestarille 1,3 prosentin markkinaosuutta. – Tänä vuonna tähtäämme nelinumeroiseen rekisteröintilukuun, Luopajärvi paljastaa. Luopajärven mukaan siihen on täysin realistista myös päästä. Polestar 2 uudistuu tänä vuonna, hinnat alkaen -malli muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi ja sen range muun muassa kasvaa. Tämän lisäksi vanhan mallivuoden autojen saatavuus on vielä hyvä. Tilauksen tehdessään auton voi saada nopeastikin, kuukaudessa, sillä Polestarin Euroopan Belgiassa sijaitsevan keskusvaraston tilanne on hyvä, autoja on hyvin saatavilla. Jos Polestarin tilaus menee tehdastilaukseksi, sekin valmistuu noin kuudessa kuukaudessa, Luopajärvi luettelee syitä Polestarin tavoittelemalle kasvulle. Kaksi uutta showroomia Vaikka Polestar myydään verkossa, Herttoniemen showroomin lisäksi kesäksi Polestar avaa näyttelytilan myös Helsingin keskustaan. Lisäksi Tampereelle aukeaa oma showroom elokuussa. Polestarin huoltoverkosto on myös kasvanut koko Suomen kattavaksi 29 toimipaikan verkostoksi. Sen lisäksi Polestarin mallisto kasvaa tänä vuonna. Kun mallisto ja valikoima kasvaa, se lupaa yleensä myös myynnille hyvää. Polestar 3 tulee saataville tänä vuonna ja ensimmäiset autot ovat Suomessa syksyllä. Polestar 3 on suv, joka jakaa tekniikan Volvo EX90 -mallin kanssa. Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 nähdään Suomessa näillä näkymin vuoden 2024 syksyllä. Sen jälkeen on tehokkaan neliovisen GT:n, Polestar 5:n vuoro ja Polestar 6, avo-roadster tulee vuonna 2026. Siitäkin muutamat suomalaiset ovat maksaneet jo ennakkovarausmaksun. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Käyttötesti: Polestar 2 ja käytännönläheinen sukellus sähköautoilun maailmaan Käyttötesti: Polestar 2 ja yhteydet jäässä Käyttötesti: Polestar 2 vie nelipyöräluistossa nirvanaan Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Käyttötesti: räjähtävän ikkunan arvoitus – Polestar 2 Käyttötesti: varauksetonta suorituskykyä – Polestar 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?