29.4.2023

Polestar kohtasi verkkokaupan ongelmat Suomessa – pahimmillaan joka toinen asiakas perui tilauksen

Polestar-sähköautoja on nyt myyty Suomessa nyt pari vuotta. Ensimmäinen täysi vuosi sujui uudella automerkillä yli tavoitteiden.

Sähköautojen kauppa kävi vielä viime kesänä hurjana, mutta alkoi hiipua syksyä ja talvea kohti, kun sähkön hinta nousi, korot nousivat ja inflaatio kiihtyi.

Pahimmillaan tämä näkyi niin, että esimerkiksi Polestari-sähköautojen tilauksia peruttiin kymmenlukuinen määrä per kuukausi tammi-helmikuussa.

– Tammi-helmikuussa tilausten peruutuksia tuli noin 50 kappaletta per kuukausi, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.

Polestar-sähköauton voi ostaa vain verkkokaupassa, joten sitä koskevat verkkokaupan eli etämyynnin kaupanehdot. Tällöin kuluttaja voi peruuttaa tilauksen helposti ilman minkäänlaisia sanktioita.

– Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi.

Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus.

Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polestar ylitti tavoitteensa Suomessa

Nyt Luopajärven mukaan kaupankäynnistä voi nähdä jonkunlaisia merkkejä kuluttajien uskon palautumiseen taloutta kohtaan, kauppa käy paremmin, peruutuksia tulee vähemmän ja verkkokaupan kävijämäärät ovat nousussa.

Vaikka autojen tilausten peruutuksia tulikin vuoden vaihteen tienoilla Polestarille paljon, silti Polestarilla päästiin tavoitteisiin viime vuonna. Viime vuosi oli automerkille ensimmäinen täysi vuosi Suomessa.

– Sähköautojen hankintatuella oli myös erittäin iso merkitys meille, Luopajärvi sanoo.

Luopajärven mukaan sähköautojen 2 000 euron hankintatuki osui hyvin Polestarin hinnat alkaen -malliin, jonka hinta oli alle 50 000 euroa. Noin 75 prosenttia myydyistä autoista oli niitä, joihin hankintatukea oli mahdollista hakea.

Vuonna 2022 Polestarin virallisen verkkokaupan kautta myytyjä autoja rekisteröitiin 894 autoa. Kun mukaan lasketaan vuonna 2021 rekisteröidyt autot ja tänä vuonna rekisteröidyt autot, Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 1 500 virallisen maahantuontikanavan kautta myytyä Polestaria. Tämän lisäksi rekisteriin on päätynyt noin 300 muuta kautta maahantuotua autoa.

– Vuosi 2022 oli erittäin myönteinen meidän näkökulmasta, ylitimme tavoitteemme. Meidän tavoitteena oli 800 ensirekisteröityä autoa, Luopajärvi sanoo.

Vuonna 2022 Polestar saavutti koko markkinalla tasan yhden prosentin markkinaosuuden. Sähköautoista se oli neljänneksi rekisteröidyin.

Markkinaosuus kasvussa

Tämä vuosi on lähtenyt Polestarilla myös hyvin käyntiin. Markkinaosuus näyttää Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen Polestarille 1,3 prosentin markkinaosuutta.

– Tänä vuonna tähtäämme nelinumeroiseen rekisteröintilukuun, Luopajärvi paljastaa.

Luopajärven mukaan siihen on täysin realistista myös päästä. Polestar 2 uudistuu tänä vuonna, hinnat alkaen -malli muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi ja sen range muun muassa kasvaa. Tämän lisäksi vanhan mallivuoden autojen saatavuus on vielä hyvä.

Tilauksen tehdessään auton voi saada nopeastikin, kuukaudessa, sillä Polestarin Euroopan Belgiassa sijaitsevan keskusvaraston tilanne on hyvä, autoja on hyvin saatavilla. Jos Polestarin tilaus menee tehdastilaukseksi, sekin valmistuu noin kuudessa kuukaudessa, Luopajärvi luettelee syitä Polestarin tavoittelemalle kasvulle.

Kaksi uutta showroomia

Vaikka Polestar myydään verkossa, Herttoniemen showroomin lisäksi kesäksi Polestar avaa näyttelytilan myös Helsingin keskustaan. Lisäksi Tampereelle aukeaa oma showroom elokuussa. Polestarin huoltoverkosto on myös kasvanut koko Suomen kattavaksi 29 toimipaikan verkostoksi.

Sen lisäksi Polestarin mallisto kasvaa tänä vuonna. Kun mallisto ja valikoima kasvaa, se lupaa yleensä myös myynnille hyvää. Polestar 3 tulee saataville tänä vuonna ja ensimmäiset autot ovat Suomessa syksyllä. Polestar 3 on suv, joka jakaa tekniikan Volvo EX90 -mallin kanssa.

Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 nähdään Suomessa näillä näkymin vuoden 2024 syksyllä. Sen jälkeen on tehokkaan neliovisen GT:n, Polestar 5:n vuoro ja Polestar 6, avo-roadster tulee vuonna 2026.

Siitäkin muutamat suomalaiset ovat maksaneet jo ennakkovarausmaksun.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia