29.4.2023 Ajoneuvot Polestar kohtasi verkkokaupan ongelmat Suomessa – pahimmillaan joka toinen asiakas perui tilauksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar-sähköautoja on nyt myyty Suomessa nyt pari vuotta. Ensimmäinen täysi vuosi sujui uudella automerkillä yli tavoitteiden. Sähköautojen kauppa kävi vielä viime kesänä hurjana, mutta alkoi hiipua syksyä ja talvea kohti, kun sähkön hinta nousi, korot nousivat ja inflaatio kiihtyi.Pahimmillaan tämä näkyi niin, että esimerkiksi Polestari-sähköautojen tilauksia peruttiin kymmenlukuinen määrä per kuukausi tammi-helmikuussa.– Tammi-helmikuussa tilausten peruutuksia tuli noin 50 kappaletta per kuukausi, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo.Polestar-sähköauton voi ostaa vain verkkokaupassa, joten sitä koskevat verkkokaupan eli etämyynnin kaupanehdot. Tällöin kuluttaja voi peruuttaa tilauksen helposti ilman minkäänlaisia sanktioita.– Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi.Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus.Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestar ylitti tavoitteensa SuomessaNyt Luopajärven mukaan kaupankäynnistä voi nähdä jonkunlaisia merkkejä kuluttajien uskon palautumiseen taloutta kohtaan, kauppa käy paremmin, peruutuksia tulee vähemmän ja verkkokaupan kävijämäärät ovat nousussa.Vaikka autojen tilausten peruutuksia tulikin vuoden vaihteen tienoilla Polestarille paljon, silti Polestarilla päästiin tavoitteisiin viime vuonna. Viime vuosi oli automerkille ensimmäinen täysi vuosi Suomessa.– Sähköautojen hankintatuella oli myös erittäin iso merkitys meille, Luopajärvi sanoo.Luopajärven mukaan sähköautojen 2 000 euron hankintatuki osui hyvin Polestarin hinnat alkaen -malliin, jonka hinta oli alle 50 000 euroa. Noin 75 prosenttia myydyistä autoista oli niitä, joihin hankintatukea oli mahdollista hakea.Vuonna 2022 Polestarin virallisen verkkokaupan kautta myytyjä autoja rekisteröitiin 894 autoa. Kun mukaan lasketaan vuonna 2021 rekisteröidyt autot ja tänä vuonna rekisteröidyt autot, Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 1 500 virallisen maahantuontikanavan kautta myytyä Polestaria. Tämän lisäksi rekisteriin on päätynyt noin 300 muuta kautta maahantuotua autoa.– Vuosi 2022 oli erittäin myönteinen meidän näkökulmasta, ylitimme tavoitteemme. Meidän tavoitteena oli 800 ensirekisteröityä autoa, Luopajärvi sanoo.Vuonna 2022 Polestar saavutti koko markkinalla tasan yhden prosentin markkinaosuuden. Sähköautoista se oli neljänneksi rekisteröidyin.Markkinaosuus kasvussaTämä vuosi on lähtenyt Polestarilla myös hyvin käyntiin. Markkinaosuus näyttää Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen Polestarille 1,3 prosentin markkinaosuutta.– Tänä vuonna tähtäämme nelinumeroiseen rekisteröintilukuun, Luopajärvi paljastaa.Luopajärven mukaan siihen on täysin realistista myös päästä. Polestar 2 uudistuu tänä vuonna, hinnat alkaen -malli muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi ja sen range muun muassa kasvaa. Tämän lisäksi vanhan mallivuoden autojen saatavuus on vielä hyvä.Tilauksen tehdessään auton voi saada nopeastikin, kuukaudessa, sillä Polestarin Euroopan Belgiassa sijaitsevan keskusvaraston tilanne on hyvä, autoja on hyvin saatavilla. Jos Polestarin tilaus menee tehdastilaukseksi, sekin valmistuu noin kuudessa kuukaudessa, Luopajärvi luettelee syitä Polestarin tavoittelemalle kasvulle.Kaksi uutta showroomiaVaikka Polestar myydään verkossa, Herttoniemen showroomin lisäksi kesäksi Polestar avaa näyttelytilan myös Helsingin keskustaan. Lisäksi Tampereelle aukeaa oma showroom elokuussa. Polestarin huoltoverkosto on myös kasvanut koko Suomen kattavaksi 29 toimipaikan verkostoksi.Sen lisäksi Polestarin mallisto kasvaa tänä vuonna. Kun mallisto ja valikoima kasvaa, se lupaa yleensä myös myynnille hyvää. Polestar 3 tulee saataville tänä vuonna ja ensimmäiset autot ovat Suomessa syksyllä. Polestar 3 on suv, joka jakaa tekniikan Volvo EX90 -mallin kanssa.Shanghain autonäyttelyssä esitelty Polestar 4 nähdään Suomessa näillä näkymin vuoden 2024 syksyllä. Sen jälkeen on tehokkaan neliovisen GT:n, Polestar 5:n vuoro ja Polestar 6, avo-roadster tulee vuonna 2026.Siitäkin muutamat suomalaiset ovat maksaneet jo ennakkovarausmaksun.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Käyttötesti: Polestar 2 ja käytännönläheinen sukellus sähköautoilun maailmaan Käyttötesti: Polestar 2 ja yhteydet jäässä Käyttötesti: Polestar 2 vie nelipyöräluistossa nirvanaan Käyttötesti: Työmatkat Polestarilla – kovaa kulutusta arkiajoissa Käyttötesti: räjähtävän ikkunan arvoitus – Polestar 2 Käyttötesti: varauksetonta suorituskykyä – Polestar 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon