28.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: miten A 250 e eroaa kotimaassa ajettuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme ensimmäisen kerran Mercedes-Benzin A-sarjan lataushybridiin Frankfurtin autonäyttelyn jälkihumuissa syksyllä 2019. 2019 syyskuussa Mercedes-Benz esitteli A 250 e:n ja sen rinnakkaismalli B 250 e:n Frankfurtin autonäyttelyssä. Molemmat mallit olivat ajettavissa jo muutama päivä myöhemmin Frankfurtin ympäristössä merkin järjestettyä yleisen lehdistön koeajotapahtuman sähköistetylle EQ-tuoteperheelleen.Frankfurtissa ryhmäkuvassa A 250 e hatchback, sedan ja B 250 e.Tuolloin A 250 e:n suurin puheenaihe oli CCS-pikalataus, jonka ansiosta 15,6 kWh (käytettävissä 10,9 kWh) voitaisiin ladata tyhjästä täyteen ripeän kauppareissun aikana. Ominaisuus on tulossa tuotantoon myöhemmin, mutta puolen vuoden koeajoautossamme sitä ei vielä ole. Onneksi 7,4 kW Type 2 -latausteho tarkoittaa, että kauppareissujen aikana lataaminen on silti sangen mielekästä ja reissuun kulutetut kilometrit saa palautettua akkuun helposti.Frankfurtin kaupunkialueilla huomio kiinnittyi myös vaihteiston ja moottoreiden yhteispeliin. Vaikka varsinaista moitittavaa ei ollut, huomasi polttomoottorin liittymisen pienenä kulmikkuutena. Täysin saumatonta ei yhteispeli ole vieläkään, mutta Mercedeksen insinöörit ovat selkeästi työskennelleet asian parissa ja koeajoautossamme polttomoottori käynnistyy kesken ajon huomattavasti pehmeämmin. Mikäli navigaattoriin on laitettu määränpää, käynnistää auto polttomoottorin jo esimerkiksi moottoritielle johtavalla rampilla, mutta järjestelmällä on tapana jättää yllättävän paljon sähköä vielä jemmaan.Lataushybriditekniikan ja kookkaahkon akkupaketin paketointi A-sarjan kuoriin ei ole ollut Mercedekeselle aivan helppo haaste. Tämä näkyy muun muassa pakoputkiston muodossa.Toisaalta Frankfurtin alueen tiestö on ehkä armollisempi testiympäristö kuin suomalainen karkea asvaltti. Tiemelu korostuu hiljaisessa sähköajossa ja vie parhaan terän Burmesterin äänentoistojärjestelmästä. A-sarjalle tyypillinen jousitusmukavuus on hybridiversion lisämassasta huolimatta ennallaan, mutta erityisesti etujousituksella on huomiotaherättävä tapa rysähtää kuoppien kohdalla. Joskus tämä koskee myös yllättävän pieniäkin muodonmuutoksia tien pinnassa.Ehkä ulkomaan ja kotimaan koeajojen ero konkretisoituu parhaiten siinä, että kotipihassa muutaman päivän ollut A 250 e kerää kommentteja perheenjäseniltä. Positiivisista kommenteista päätellen Mercedes-Benz ja auton varustuksen valinnut Lauri ovat oikeilla jäljillä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?