28.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: miten A 250 e eroaa kotimaassa ajettuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme ensimmäisen kerran Mercedes-Benzin A-sarjan lataushybridiin Frankfurtin autonäyttelyn jälkihumuissa syksyllä 2019. 2019 syyskuussa Mercedes-Benz esitteli A 250 e:n ja sen rinnakkaismalli B 250 e:n Frankfurtin autonäyttelyssä. Molemmat mallit olivat ajettavissa jo muutama päivä myöhemmin Frankfurtin ympäristössä merkin järjestettyä yleisen lehdistön koeajotapahtuman sähköistetylle EQ-tuoteperheelleen. Frankfurtissa ryhmäkuvassa A 250 e hatchback, sedan ja B 250 e. Tuolloin A 250 e:n suurin puheenaihe oli CCS-pikalataus, jonka ansiosta 15,6 kWh (käytettävissä 10,9 kWh) voitaisiin ladata tyhjästä täyteen ripeän kauppareissun aikana. Ominaisuus on tulossa tuotantoon myöhemmin, mutta puolen vuoden koeajoautossamme sitä ei vielä ole. Onneksi 7,4 kW Type 2 -latausteho tarkoittaa, että kauppareissujen aikana lataaminen on silti sangen mielekästä ja reissuun kulutetut kilometrit saa palautettua akkuun helposti. Frankfurtin kaupunkialueilla huomio kiinnittyi myös vaihteiston ja moottoreiden yhteispeliin. Vaikka varsinaista moitittavaa ei ollut, huomasi polttomoottorin liittymisen pienenä kulmikkuutena. Täysin saumatonta ei yhteispeli ole vieläkään, mutta Mercedeksen insinöörit ovat selkeästi työskennelleet asian parissa ja koeajoautossamme polttomoottori käynnistyy kesken ajon huomattavasti pehmeämmin. Mikäli navigaattoriin on laitettu määränpää, käynnistää auto polttomoottorin jo esimerkiksi moottoritielle johtavalla rampilla, mutta järjestelmällä on tapana jättää yllättävän paljon sähköä vielä jemmaan. Lataushybriditekniikan ja kookkaahkon akkupaketin paketointi A-sarjan kuoriin ei ole ollut Mercedekeselle aivan helppo haaste. Tämä näkyy muun muassa pakoputkiston muodossa. Toisaalta Frankfurtin alueen tiestö on ehkä armollisempi testiympäristö kuin suomalainen karkea asvaltti. Tiemelu korostuu hiljaisessa sähköajossa ja vie parhaan terän Burmesterin äänentoistojärjestelmästä. A-sarjalle tyypillinen jousitusmukavuus on hybridiversion lisämassasta huolimatta ennallaan, mutta erityisesti etujousituksella on huomiotaherättävä tapa rysähtää kuoppien kohdalla. Joskus tämä koskee myös yllättävän pieniäkin muodonmuutoksia tien pinnassa. Ehkä ulkomaan ja kotimaan koeajojen ero konkretisoituu parhaiten siinä, että kotipihassa muutaman päivän ollut A 250 e kerää kommentteja perheenjäseniltä. Positiivisista kommenteista päätellen Mercedes-Benz ja auton varustuksen valinnut Lauri ovat oikeilla jäljillä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?