28.7.2020

Puolen vuoden koeajo: miten A 250 e eroaa kotimaassa ajettuna?

puolen vuoden koeajo A 250 e kotimaassa

Tutustuimme ensimmäisen kerran Mercedes-Benzin A-sarjan lataushybridiin Frankfurtin autonäyttelyn jälkihumuissa syksyllä 2019.

2019 syyskuussa Mercedes-Benz esitteli A 250 e:n ja sen rinnakkaismalli B 250 e:n Frankfurtin autonäyttelyssä. Molemmat mallit olivat ajettavissa jo muutama päivä myöhemmin Frankfurtin ympäristössä merkin järjestettyä yleisen lehdistön koeajotapahtuman sähköistetylle EQ-tuoteperheelleen.

Frankfurtissa ryhmäkuvassa A 250 e hatchback, sedan ja B 250 e.

Tuolloin A 250 e:n suurin puheenaihe oli CCS-pikalataus, jonka ansiosta 15,6 kWh (käytettävissä 10,9 kWh) voitaisiin ladata tyhjästä täyteen ripeän kauppareissun aikana. Ominaisuus on tulossa tuotantoon myöhemmin, mutta puolen vuoden koeajoautossamme sitä ei vielä ole. Onneksi 7,4 kW Type 2 -latausteho tarkoittaa, että kauppareissujen aikana lataaminen on silti sangen mielekästä ja reissuun kulutetut kilometrit saa palautettua akkuun helposti.

Frankfurtin kaupunkialueilla huomio kiinnittyi myös vaihteiston ja moottoreiden yhteispeliin. Vaikka varsinaista moitittavaa ei ollut, huomasi polttomoottorin liittymisen pienenä kulmikkuutena. Täysin saumatonta ei yhteispeli ole vieläkään, mutta Mercedeksen insinöörit ovat selkeästi työskennelleet asian parissa ja koeajoautossamme polttomoottori käynnistyy kesken ajon huomattavasti pehmeämmin. Mikäli navigaattoriin on laitettu määränpää, käynnistää auto polttomoottorin jo esimerkiksi moottoritielle johtavalla rampilla, mutta järjestelmällä on tapana jättää yllättävän paljon sähköä vielä jemmaan.

Mercedes-Benz A 250 e
Lataushybriditekniikan ja kookkaahkon akkupaketin paketointi A-sarjan kuoriin ei ole ollut Mercedekeselle aivan helppo haaste. Tämä näkyy muun muassa pakoputkiston muodossa.

Toisaalta Frankfurtin alueen tiestö on ehkä armollisempi testiympäristö kuin suomalainen karkea asvaltti. Tiemelu korostuu hiljaisessa sähköajossa ja vie parhaan terän Burmesterin äänentoistojärjestelmästä. A-sarjalle tyypillinen jousitusmukavuus on hybridiversion lisämassasta huolimatta ennallaan, mutta erityisesti etujousituksella on huomiotaherättävä tapa rysähtää kuoppien kohdalla. Joskus tämä koskee myös yllättävän pieniäkin muodonmuutoksia tien pinnassa.

Ehkä ulkomaan ja kotimaan koeajojen ero konkretisoituu parhaiten siinä, että kotipihassa muutaman päivän ollut A 250 e kerää kommentteja perheenjäseniltä. Positiivisista kommenteista päätellen Mercedes-Benz ja auton varustuksen valinnut Lauri ovat oikeilla jäljillä.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat