4.5.2020

Seat ei toteutakkaan kohtuuhintaista sähköautoprojektia – vastuu siirtyy toiselle merkille

Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG Style

Espanjalaisvalmistaja Seatille annettu kehitysvastuu hinnaston alkupään täyssähköautosta siirtyy jollekin muulle Volkswagen-ryhmän brändeistä. Huhujen mukaan jatkossa projektista vastaisi jatkossa juuri Volkswagen.

Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess paljasti vuoden 2019 maaliskuussa konserniin kuuluvan Seatin johtavan kohtuuhintaisten, alle 20 000 euron hintaisten pienten täyssähköautojen kehitystä.

Nyt Seat on syrjäytetty projektin kehitysvastuusta ja Volkswagen-ryhmä harkitsee mille brändille projektin kehitysvastuu annetaan.

Edullisen sähköauton on määrä rakentua voimakkaasti muokatulle Volkswagenin MEB-pohjarakenteelle noin 4 000 millimetriseksi lyhennettynä, joka vastaa karkeasti Volkswagen Polon pituutta. Tähän rakenteeseen perustuvien mallien on tarkoitus korvata kolme täyssähköautoa: Volkswagen e-Up!, Škoda Citigo-e ja Seat Mii Electric.

Automotive Newsin lähde Seatin lähellä on kertonut kehitysvastuun olevan jatkossa Volkswagenilla. Lähteen mukaan VW-ryhmän päämajassa Wolfsburgissa uskotaan sen olevan synergian kannalta tehokkaampaa.

Pienten kaupunkiautomallistojen arkkitehtuurin mukauttaminen kustannustehokkaaksi on todettu haastavaksi, koska autojen kustannukset täytyisi saada kolmanneksen pienemmäksi kuin Volkswagen ID.3:ssa.

Insinöörien kerrotaan tutkineen kaikkea pienemmistä sähkömoottoreista erilaisiin akkumoduulikokoonpanoihin antaakseen pienelle täyssähköautolle myös hyvän törmäysturvaluokituksen jota kuluttajat odottavat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seatin Kiinaan meno peruttu?

Seatin oli tarkoitus toteuttaa projekti yhdessä JAC Automobile Groupin kanssa, joka on Volkswagen-ryhmän yhteistyökumppani Kiinan markkinoilla. Seat on sitemmin lykännyt tulemistaan Kiinan-markkinoille määrittelemättömäksi ajaksi.

JAC Volkswagenin oli tarkoitus esitellä espanjalaisbrändi Kiinassa vuonna 2021 ja rakentaa akkukäyttöisiä Seateja, mutta Kiinan sähköautomarkkinat ovat hiljentyneet viimekesäisten tukileikkauksien jälkeen. Tämän vuoden näkymät ovat surkeat koronaviruksen vuoksi.

Lausunnossaan Automotive News Europelle Seat kertoi, että päätös vetää brändi pois pienten sähköautojen kehitystyöstä tehtiin Volkswagen-ryhmän tarkastaessa sen globaalin ryhmän strategiaa brändien, tuotantojärjestelmien ja markkinoiden osalta.

Volkswagen-ryhmän tiedottajan mukaan Seatin luopuminen kohtuuhintaisesta MEB-projektista liittyy Seatin päätökseen olla menemättä Kiinaan, eikä yhteistyön jatkamisessa JAC:n kanssa olisi ollut mitään järkeä. Tiedottajan mukaan toistaiseksi ei ole päätetty mille merkille projektivastuu siirtyy.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat