4.5.2020 Ajoneuvot Seat ei toteutakkaan kohtuuhintaista sähköautoprojektia – vastuu siirtyy toiselle merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espanjalaisvalmistaja Seatille annettu kehitysvastuu hinnaston alkupään täyssähköautosta siirtyy jollekin muulle Volkswagen-ryhmän brändeistä. Huhujen mukaan jatkossa projektista vastaisi jatkossa juuri Volkswagen. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess paljasti vuoden 2019 maaliskuussa konserniin kuuluvan Seatin johtavan kohtuuhintaisten, alle 20 000 euron hintaisten pienten täyssähköautojen kehitystä. Nyt Seat on syrjäytetty projektin kehitysvastuusta ja Volkswagen-ryhmä harkitsee mille brändille projektin kehitysvastuu annetaan. Edullisen sähköauton on määrä rakentua voimakkaasti muokatulle Volkswagenin MEB-pohjarakenteelle noin 4 000 millimetriseksi lyhennettynä, joka vastaa karkeasti Volkswagen Polon pituutta. Tähän rakenteeseen perustuvien mallien on tarkoitus korvata kolme täyssähköautoa: Volkswagen e-Up!, Škoda Citigo-e ja Seat Mii Electric. Automotive Newsin lähde Seatin lähellä on kertonut kehitysvastuun olevan jatkossa Volkswagenilla. Lähteen mukaan VW-ryhmän päämajassa Wolfsburgissa uskotaan sen olevan synergian kannalta tehokkaampaa. Pienten kaupunkiautomallistojen arkkitehtuurin mukauttaminen kustannustehokkaaksi on todettu haastavaksi, koska autojen kustannukset täytyisi saada kolmanneksen pienemmäksi kuin Volkswagen ID.3:ssa. Insinöörien kerrotaan tutkineen kaikkea pienemmistä sähkömoottoreista erilaisiin akkumoduulikokoonpanoihin antaakseen pienelle täyssähköautolle myös hyvän törmäysturvaluokituksen jota kuluttajat odottavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seatin Kiinaan meno peruttu? Seatin oli tarkoitus toteuttaa projekti yhdessä JAC Automobile Groupin kanssa, joka on Volkswagen-ryhmän yhteistyökumppani Kiinan markkinoilla. Seat on sitemmin lykännyt tulemistaan Kiinan-markkinoille määrittelemättömäksi ajaksi. JAC Volkswagenin oli tarkoitus esitellä espanjalaisbrändi Kiinassa vuonna 2021 ja rakentaa akkukäyttöisiä Seateja, mutta Kiinan sähköautomarkkinat ovat hiljentyneet viimekesäisten tukileikkauksien jälkeen. Tämän vuoden näkymät ovat surkeat koronaviruksen vuoksi. Lausunnossaan Automotive News Europelle Seat kertoi, että päätös vetää brändi pois pienten sähköautojen kehitystyöstä tehtiin Volkswagen-ryhmän tarkastaessa sen globaalin ryhmän strategiaa brändien, tuotantojärjestelmien ja markkinoiden osalta. Volkswagen-ryhmän tiedottajan mukaan Seatin luopuminen kohtuuhintaisesta MEB-projektista liittyy Seatin päätökseen olla menemättä Kiinaan, eikä yhteistyön jatkamisessa JAC:n kanssa olisi ollut mitään järkeä. Tiedottajan mukaan toistaiseksi ei ole päätetty mille merkille projektivastuu siirtyy. Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Volkswagen ID.1: pienin sähköinen kaupunkilaisille ja ensiautoksi 2023 Aika Leafin jälkeen: Nissan Ariya esittäytyy kilpailijana VW ID.4:lle Mazdan pitkän linjan strategia: sähköauto höystettynä wankelilla Volkswagen ID3:n softaongelmat uhkaavat julkaisua, korjaustöissä 10 000 koodaajaa Volkswagenin täyssähköinen SUV tuotantoon – toimintamatka jopa 500 kilometriä Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku