Ajoneuvot | Uutinen | 9.4.2020

Volkswagen ID.1: pienin sähköinen kaupunkilaisille ja ensiautoksi 2023

Vaikka ID.3 on vielä tulossa, tähyillään VW:llä jo malliston seuraaviin etappeihin. Volkswagen ID.1 korvannee E-Upin saapuessaan 2023.

Jaa artikkeli

Volkswagen e-Up ja sen sisarmallit Seat Mii Electric ja Škoda Citigo-e iV ovat tuoneet sähköautoilun alle 20 000 euron luokkaan. Saksalaisvalmistaja kuitenkin tähyilee jo kuitenkin MEB-sähköpohjalevyllä toteutettavan seuraajan suuntaan. Vuonna 2023 sähköautomalliston pienimmäksi saapuu Volkswagen ID.1, ainakin jos Autocarin saamia tietoja on uskominen.

Kokonsa puolesta ID.1 on lähellä nykyistä e-Upia. Viisiovinen auto luottaa lyhyisiin etu- ja takaylityksiin, joten se soveltuu hyvin ahtaammillekin kaduille. Tyylillisesti auto heijastelee isompaa ID.3:a. Tietojen mukaan myös hiukan korotettu ID.1 Crozz -versio on kehitteillä yhdessä pakettiautomaisemman e-Roomzzin [sic] kanssa.

Muutos puhtaasti sähköautoille suunnitellulle MEB-pohjarakenteelle antaa insinööreille mahdollisuuden hyödyntää auton kompaktit mitat aiempaa tehokkaammin. Ilmeisimmin VW on tuomassa autoon kaksi akkukokoa, joiden odotetaan olevan 24 kWh ja 36 kWh. Tämä merkitsisi, että ID.1 kilpailisi kaupunkiautosähköjen luokassa toimintamatkan puolesta. Tähtäimessä on noin 300 kilometrin toimintamatka kookkaammalla akulla.

Volkswagen ID.1

ID.3:n yli 200 hevosvoiman sähkömoottori mahtuu tarvittaessa putkikassiin.

Maltillinen akkukoko näkynee myös Volkswagen ID.1:n hinnassa. Volkswagenin operatiivinen johtaja Ralf Brandstätter linjaa, että MEB-pohjainen sähköauto voi olla noin 40% edullisempi valmistaa kuin polttomoottoripohjalle tehty sähköauto.  Tavoitteena on saada ID.1 alle 20 000 euron ja sen pitäisi olla MEB-alustan ansiosta mahdollista ”karsimalla sisältöä”. Tietojen mukaan VW oli toivonut yhteistyötä erittäin kompakteista autoista tunnetun Suzukin kanssa, jolloin hinta olisi voitu painaa noin 10 000 euron tuntumaan.

Pienin numero merkitsee, että ID.1 on suunniteltu Volkswagenin sähkömalliston pienimmäksi. Pykälää suurempi ID.2 saapuu myöhemmin kilpailemaan muun muassa Renault Zoen ja Peugeot e-208:n kanssa. ID.3:n ja sen versioiden lisäksi tänä vuonna nähtäneen myös ID Crozz -konseptiin perustuva ID.4.

Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu