11.4.2020

Koeajo: Kevään vihrein uutuus – Škoda Citigo e iV

Škoda Citigo e

Škoda Citigo e iV on suomalaisten suosikkimerkin ensimmäinen sähköauto. Hyvää: ketteryys, vaivattomuus, ajettavuus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: ei sähköisiä turvajärjestelmiä, ajoasento, istuimen muotoilu.

Volkswagen-konsernin pikkuautokolmikko sähköistyy. Volkswagen e-Upin ja Seat Mii Electricin vanavedessä kauppoihin saapuu Škoda Citigo e iV. Autot ovat yhteneviä koriltaan ja tekniikaltaan, eroa on tehty keulan ilmeellä ja erilaisilla istuinverhoiluilla. Yllättäen hinnoittelussa on enemmän eroa kuin varustelussa.

Škoda Citigo e

Joka tapauksessa valtion hankintatuen avulla kaikkien hinnat jäävät ensimmäisinä sähköautoina selvästi alle 20 000 euron. Yhteistä malleille on myös se, että polttomoottoriversiot on jätetty pois mallistosta. Ratkaisu saattaa tuntua hullulta, mutta ainakin ennen koronakriisiä sähköversioita tilattiin ripeämpään tahtiin kuin bensaversioita aikanaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupungissa parhaimmillaan

Citigo ei ole ratkaisu kaikkiin autontarpeisiin, mutta vahvuusalueellaan kevyellä kuormalla taajamassa se on erinomainen. Kolmi- ja puolimetriseen pituuteen on saatu mahdutettua kelvolliset tilat jopa neljälle aikuiselle, mutta matkatavaroista joutuu tällöin tinkimään. Eniten toivomisen varaa jättää ajoasento, jo ratin etäisyyssäätö auttaisi. Ehkäpä valmistaja ei itsekään usko tällä ajettavan pitkiä matkoja.

Muutoin ajaminen kyllä maistuisi. Akuston tuoma lisäpaino ja alhainen painopiste tuovat ison auton tuntua sekä jämäkkyyttä, ja hyvä tuntuma tiehen yhdessä tarkan ohjauksen kanssa miellyttävät mutkaisellakin tiellä. Vielä moottoritielläkään olo sähkö-Škodan ratissa ei tunnu huteralta tai meluisalta, mutta voiman rajallisuus tulee kyllä vastaan jo ennen 130 km/h lukemaan rajoitettua huippunopeutta.

Sen sijaan pienillä nopeuksilla Citigo tuntuu teholukemaansa (83 hv) pirteämmältä. Sähkömoottori tarjoaa 212 Nm väännön heti liikkeellelähdöstä alkaen ja kun vaihtamisiinkaan ei kulu aikaa, lähdöt ovat sähäköitä. Jarrutusenergian talteenotto on valittavissa neljästä tasosta, suurimmillaan voimakas moottorijarrutus mahdollistaa yhdellä polkimella ajon, jarruun ei tarvitse koskea.

Riittävä toimintamatka

Keväisessä kelissä ilman lämmitystä kevyt ajo kuluttaa 11 kWh/100 km, jolloin toimintamatkaa tulisi liki 300 kilometriä. Käytännössä lämmityksen tai ilmastoinnin ollessa päällä ja käytettäessä myös moottoriteitä kulutus on ennemminkin 16 kWh/100 km, ja silloin toimintamatka jää 200 kilometriin. Pikalatauksella akun saa täyteen tunnissa, kotipistorasiasta täyslataus vie lähes vuorokauden.

Uudistettua kojelautaa silmäillessä ensimmäisenä huomio kiinnittyy nykyisin yleistyneen kosketusnäytön puuttumiseen. Sen virkaa on tarkoitus hoitaa omalla älypuhelimella, jolle on telakka kojelaudan päällä. Käyttö ja laitteen päivittäminen voi näin olla helpompaa. Citigon perusrakenteen ikääntyminen näkyy myös sähköisten turvajärjestelmien puuttumisena ja vain kolmena tähtenä törmäystesteissä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Škoda Citigo e iV Style

Hinta alkaen

19 389 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

20 949 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

61 kW (83 hv)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2 x 16 A), CCS 40 kW.

Toimintamatka

253 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,3 s

Huippunopeus

130 km/h

Mitat

pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2422 mm

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat