11.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kevään vihrein uutuus – Škoda Citigo e iV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Citigo e iV on suomalaisten suosikkimerkin ensimmäinen sähköauto. Hyvää: ketteryys, vaivattomuus, ajettavuus, hiljaisuus, käyttökulut. Huonoa: ei sähköisiä turvajärjestelmiä, ajoasento, istuimen muotoilu. Volkswagen-konsernin pikkuautokolmikko sähköistyy. Volkswagen e-Upin ja Seat Mii Electricin vanavedessä kauppoihin saapuu Škoda Citigo e iV. Autot ovat yhteneviä koriltaan ja tekniikaltaan, eroa on tehty keulan ilmeellä ja erilaisilla istuinverhoiluilla. Yllättäen hinnoittelussa on enemmän eroa kuin varustelussa.Joka tapauksessa valtion hankintatuen avulla kaikkien hinnat jäävät ensimmäisinä sähköautoina selvästi alle 20 000 euron. Yhteistä malleille on myös se, että polttomoottoriversiot on jätetty pois mallistosta. Ratkaisu saattaa tuntua hullulta, mutta ainakin ennen koronakriisiä sähköversioita tilattiin ripeämpään tahtiin kuin bensaversioita aikanaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa parhaimmillaanCitigo ei ole ratkaisu kaikkiin autontarpeisiin, mutta vahvuusalueellaan kevyellä kuormalla taajamassa se on erinomainen. Kolmi- ja puolimetriseen pituuteen on saatu mahdutettua kelvolliset tilat jopa neljälle aikuiselle, mutta matkatavaroista joutuu tällöin tinkimään. Eniten toivomisen varaa jättää ajoasento, jo ratin etäisyyssäätö auttaisi. Ehkäpä valmistaja ei itsekään usko tällä ajettavan pitkiä matkoja. Muutoin ajaminen kyllä maistuisi. Akuston tuoma lisäpaino ja alhainen painopiste tuovat ison auton tuntua sekä jämäkkyyttä, ja hyvä tuntuma tiehen yhdessä tarkan ohjauksen kanssa miellyttävät mutkaisellakin tiellä. Vielä moottoritielläkään olo sähkö-Škodan ratissa ei tunnu huteralta tai meluisalta, mutta voiman rajallisuus tulee kyllä vastaan jo ennen 130 km/h lukemaan rajoitettua huippunopeutta.Sen sijaan pienillä nopeuksilla Citigo tuntuu teholukemaansa (83 hv) pirteämmältä. Sähkömoottori tarjoaa 212 Nm väännön heti liikkeellelähdöstä alkaen ja kun vaihtamisiinkaan ei kulu aikaa, lähdöt ovat sähäköitä. Jarrutusenergian talteenotto on valittavissa neljästä tasosta, suurimmillaan voimakas moottorijarrutus mahdollistaa yhdellä polkimella ajon, jarruun ei tarvitse koskea.Riittävä toimintamatkaKeväisessä kelissä ilman lämmitystä kevyt ajo kuluttaa 11 kWh/100 km, jolloin toimintamatkaa tulisi liki 300 kilometriä. Käytännössä lämmityksen tai ilmastoinnin ollessa päällä ja käytettäessä myös moottoriteitä kulutus on ennemminkin 16 kWh/100 km, ja silloin toimintamatka jää 200 kilometriin. Pikalatauksella akun saa täyteen tunnissa, kotipistorasiasta täyslataus vie lähes vuorokauden. Uudistettua kojelautaa silmäillessä ensimmäisenä huomio kiinnittyy nykyisin yleistyneen kosketusnäytön puuttumiseen. Sen virkaa on tarkoitus hoitaa omalla älypuhelimella, jolle on telakka kojelaudan päällä. Käyttö ja laitteen päivittäminen voi näin olla helpompaa. Citigon perusrakenteen ikääntyminen näkyy myös sähköisten turvajärjestelmien puuttumisena ja vain kolmena tähtenä törmäystesteissä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Citigo e iV Style Hinta alkaen 19 389 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 949 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 61 kW (83 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2 x 16 A), CCS 40 kW. Toimintamatka 253 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2422 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle