2.1.2022

Skorpioni rikkoo rajojaan: Fiat Pulsesta ensimmäinen Abarth-crossover

Fiat Pulse

Fiatin Brasilian-jaoksen tuore crossover saa skorpionin pistoksen, joka tulee olemaan monella tavalla rajoja rikkova malli nimenomaan Abarthin kannalta.

Mikäli Fiat Pulse ei heti eikä vähän sen jälkeenkään soita kelloja, syy on yksinkertaisesti se, että malli on suunnattu tässä vaiheessa ainoastaan Etelä-Amerikan markkinoille. Kuitenkin monet eurooppalaiset autolehdet ovat kyselleet kivannäköisen, 4,1-metrisen B-segmentin crossoverin perään, joten eihän sitä koskaan tiedä. Volkswagen Taigokin osoitti jo, ettei moinen ratkaisu olisi suinkaan mahdottomuus, ainakaan pienten europäivitysten kera.

Fiat Pulse
Kuvissa esiintyvä malli on nykymallistossa ehkä lähinnä Abarthia, nimeltään Audace Turbo 200.

Pulsen mielenkiintoa – myös Euroopan suunnalla – lisää entisestään se, että itse Abarthin vahvistetaan tekevän mallista oman näkemyksensä. Italialais-brasilialaisten mediatietojen mukaan tehoversio olisi näkemässä päivänvalon ensi lokakuussa. Asiasta kirjoittaa muun muassa entisen FCA:n eli nykyisen Stellantiksen sisäpiiriläinen Club Alfa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Abarth Pulse vai Fiat Pulse Abarth? - Joka tapauksessa rajoja rikkova

Abarth on periaatteessa autonvalmistaja, vaikka se toki käyttää aihioinaan (nykyisin pelkästään) Fiateja. Abarth virittää, stailaa ja brändää autonsa itse. Lähihistoriasta on löydettävissä esimerkkejä myös Fiat-malleista, jotka ovat saaneet tehtaan puolesta astetta kevyempää skorpioninpiikkiä. Näistä voisi mainita Fiat Punto HGT Abarthin parinkymmenen vuoden takaa Euroopasta sekä tuoreemman Fiat Abarth Punton, joka perustui Intian Grande Puntoon.

Fiat Pulse Audace Turbo 200
Pulsen toistaiseksi pirtein versio on 125-heppainen 1,0-litrainen ahdettu kolmesylinterinen. Abarth tulee varmasti myös kasvattamaan Pulsen muskeleita ja tekemään jotain 22 sentin maavaralle.

Pulsen Abarth-version tarkkaa mallinimeä emme pysty varmistamaan, joten molemmat vaihtoehdot ovat vielä avoinna. Selvää on kuitenkin, ettei ensimmäinen Latino-Abarth tule olemaan pelkkä skorpionin kuva. Voimanlähteenä on nimittäin kerrottu olevan 1,3-litrainen Turbo Flex 185 hepan tehoisena Brasiliassa, ja vastaavasti 175-heppaisena Argentiinassa. Mikäli moottoriksi päätyy tämä ennakoitu 1,3-litrainen, näyttää se olevan lainattu latinalaisamerikkalaisen Jeep Commanderin (venytetty Compass) keulalta. Se olisi ensimmäinen uuden sukupolven FireFly -moottori, jota Abarth käyttäisi.

Juuri muista suorituskykylukemista ei vielä tässä vaiheessa hiiskuta, mutta 185 hummaa 1 240 -kiloisessa autossa tietävät varmasti hyvää.

Fiat Pulse
Abarth on ollut nyt 50 vuotta Fiatin alaisuudessa. On siis aika hieman revitellä.

Lähteet: Clubalfa.it, Fiat Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat