29.1.2024

Suomalaisinsinööri teki pitkään töitä helpottaakseen Nissan Leaf -kuskien elämää, mutta kiinalaiset ehtivät ensin – Nissan ei ota kantaa

Nissan Leaf.

Muun muassa Nissan Leaf -sähköauton omistajat kärsivät siitä, että Chademo-latausstandardia käyttävät latauspaikat eivät lisäänny samaa vauhtia kuin muut latauspaikat. Suomalaiskeksijä kehitti asiaan ratkaisua.

Suomessa ja muuallakin maailmassa sähköautojen latausverkosto kasvaa koko ajan sähköautojen kannan kasvun myötä. Kun uusia pikalatausasemia rakennetaan, se ei aina lohduta kuitenkaan Nissan Leaf -kuljettajia. Esimerkiksi Nissan Leafiin sopivaa Chademo-latauspistoketta ei jokaiselle uudelle pikalatauskentälle välttämättä enää tule, koska CCS-standardi valtaa sähköautojen latauksessa alaa.

Chademo-pistokkeita latauskentiltä löytyy noin 10 prosenttia kaikista sähköautojen pikalatauspistokkeista. Chademo-latausliittimen varassa ovat Nissan Leafin lisäksi Nissan EV200 -autot sekä muutamat muut sähköautot, kuten Mitsubishin sähköautot sekä Kia Soul EV.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvua vain yksi prosentti

Sähköinen Liikenne ry:n tilannekatsauksesta käy ilmi, että esimerkiksi CCS-teholataus- ja pikalatauspisteiden määrä kasvoi viime vuonna kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Suomessa noin 35 prosenttia. Samaan aikaan Chademo-latauspaikkojen määrä kasvoi yhdellä prosentilla. Chademo-pisteiden määrä ei suinkaan vähene, vaikka julkisesta keskustelusta voi saada sen käsityksen. Latausta tarjoavat latausoperaattorit ovat myös sitoutuneet pitämään myös Chademo-latausverkostoa yllä.

Selvää kuitenkin on, että esimerkiksi Nissan Leaf -kuljettajien ja elämä olisi paljon helpompaa, jos autoon saisi virtaa muiden sähköautoilijoiden tapaan CCS-pistokkeesta eli käytännössä mistä tahansa pikalataus- tai suurteholataus-asemalta.

Vaasalainen insinööri Daniel Öster kehitti noin vuoden verran adapteria, joka olisi mahdollistanut sen, että esimerkiksi Nissan Leaf-kuljettaja saa CCS-standardia käyttävältä latausasemalta autoonsa sähköä. Österin kehittämä adapteri olisi kiinnitetty auton ja CCS-latauspistokkeen väliin ja se olisi muuntanut CCS-pistokkeen Chademo-pistokkeeksi.

Öster kuitenkin lopetti oman tuotteensa kehittämisen.

– Kiinalainen tuote tuli myyntiin. Omani oli varttia vaille valmis, Öster sanoo.

Nyt Öster on testannut kiinalaisten kehittämää tuotetta ja raportoinut aina ongelmien ilmettyä vioista kiinalaisille.

– Ne komponentit, mitä kiinalaisten kehittämässä tuotteessa on, maksavat noin 700 euroa. Siihen päälle vielä työ, niin tästä näkee heti, että ei oman kehittämistä olisi kannattanut enää yrittääkään, Öster naurahtaa.

Kiinalaisten kehittämä adapteri maksaa tällä hetkellä noin tuhat euroa. Öster sanoo, että lähiaikoina on markkinoille on tulossa myös pari muuta kiinalaisten tekemää adapteria.

Hyvät kokemukset

Österin kokemukset kiinalaisten tekemästä adapterista ovat hyvät. Hän sanoo, että alussa siinä oli pieniä vikoja, mutta niitä on nyt korjattu ja laite toimii nyt hyvin. Hän uskoo tuotteella olevan isot markkinat esimerkiksi Norjassa, jossa on noin 120 000 Chademo-latauksen varassa olevaa sähköautoa.

– Kyllä tämä on mielenkiintoinen tuote, se avaa mahdollisuuksia ja tämän ansiosta näitä sähköautoja voi käyttää vielä pitkään, Öster sanoo.

Öster toimii leipätyössään latauslaitteita valmistavan Kempowerin huoltoinsinöörinä. Hänet tunnetaan pelle pelottomana, joka on muun muassa tuplannut Nissan Leafinsa tehon muutamalla pienellä muutoksella.

Österin mukaan tuote on myös turvallinen käyttää. Hänen mukaansa se aiheuttaa pahimmillaan vain vikakoodin sähköautoon, mutta ei enää sitäkään, kun tuotetta on paranneltu. Vikakoodi puolestaan pystytään nollaamaan OBD-väylään laitettavalla laitteella tai niin sanotulla norjalaisella resetoinnilla eli irrottamalla auton 12 voltin akku viideksi minuutiksi.

Österin mukaan myös sähköautot sekä laturit ovat niin hyvin suojattuja, että laitteen käyttämiselle ei ole olemassa mitään esteitä ja se on turvallista.

– Latureissa on esimerkiksi CCS-pistokkeissa erilaisia paloturvallisuusmekanismeja, että en näe mitään vikaantumisen vaaraa. Joku on sanonut, että voiko adapteri esimerkiksi sulaa, mutta se ei ole mahdollista, silloin kun laturin lämpö nousee, niin laturin kuormaa pienennetään, Öster sanoo.

– Pahimmillaan se voi siis aiheuttaa vikakoodin. Mutta laitetta myös kehitetään koko ajan ja se paranee koko ajan softapäivitysten ansiiosta, Öster sanoo.

Öster myös sanoo, että hän testaa laitetta tulevaisuudessa vielä eri latauspisteissä ympäri Suomea.

Nissan tyrmää laitteen

Nissanin maahantuojalta kiinalaisten kehittämälle adapterille tulee täystyrmäys.

– Meidän kanta kyseessä olevaan laitteeseen on se, että me emme ota siihen oikeastaan mitään kantaa, Nissanin maahantuojan Nissan Nordic Europe Oy:n viestintäpäällikkö Mika Särkelä sanoo.

Särkelän mukaan tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tuote ei ole Nissanin kehittämä tai Nissanin millään tavalla hyväksymä.

– Me emme siis tiedä, että miten se toimii, Nissan ei ole millään tavalla hyväksynyt tai tarkistanut tuotetta, Särkelä sanoo.

– En voi oikein kommentoida mitään, kun emme ole asiaa tutkineet. Voihan olla, että kysymyksessä on vaikka kuinka hyvä laite? Särkelä sanoo.

Särkelän mukaan on kuitenkin selvää, että jos tuotetta käytettäessä esimerkiksi auto vaurioituu, auton takuu ei välttämättä kata vaurion korjaamisia.

– Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kysymyksessä on kolmannen osapuolen tuote. Nissanilla itsellään ei ole tällaista laitetta, Särkelä sanoo.

Särkelän mukaan on myös mahdollista, että jos kyseistä laitetta käyttää autoa ladatessa, ja auto vaurioituu latauksen aikana, siitä jää myös jäljet.

– Kyllä auton datasta nähdään hyvin paljon asioita ja on mahdollista, että tästä laitteesta jää myös jälki lataustapahtumaan, Särkelä sanoo.

Särkelä toteaa, että laitteen saama julkisuus on noteerattu muun muassa Nissanin johtoryhmässä.

– Sen verran voin taustoittaa tätä, että olemme vuosia yrittäneet saada tällaista laitetta ja asiasta on viestitetty myös Nissanin johtoon, Särkelä sanoo.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat