29.1.2024 Ajoneuvot Suomalaisinsinööri teki pitkään töitä helpottaakseen Nissan Leaf -kuskien elämää, mutta kiinalaiset ehtivät ensin – Nissan ei ota kantaa Nissan Leaf. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muun muassa Nissan Leaf -sähköauton omistajat kärsivät siitä, että Chademo-latausstandardia käyttävät latauspaikat eivät lisäänny samaa vauhtia kuin muut latauspaikat. Suomalaiskeksijä kehitti asiaan ratkaisua. Suomessa ja muuallakin maailmassa sähköautojen latausverkosto kasvaa koko ajan sähköautojen kannan kasvun myötä. Kun uusia pikalatausasemia rakennetaan, se ei aina lohduta kuitenkaan Nissan Leaf -kuljettajia. Esimerkiksi Nissan Leafiin sopivaa Chademo-latauspistoketta ei jokaiselle uudelle pikalatauskentälle välttämättä enää tule, koska CCS-standardi valtaa sähköautojen latauksessa alaa.Chademo-pistokkeita latauskentiltä löytyy noin 10 prosenttia kaikista sähköautojen pikalatauspistokkeista. Chademo-latausliittimen varassa ovat Nissan Leafin lisäksi Nissan EV200 -autot sekä muutamat muut sähköautot, kuten Mitsubishin sähköautot sekä Kia Soul EV.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua vain yksi prosenttiSähköinen Liikenne ry:n tilannekatsauksesta käy ilmi, että esimerkiksi CCS-teholataus- ja pikalatauspisteiden määrä kasvoi viime vuonna kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Suomessa noin 35 prosenttia. Samaan aikaan Chademo-latauspaikkojen määrä kasvoi yhdellä prosentilla. Chademo-pisteiden määrä ei suinkaan vähene, vaikka julkisesta keskustelusta voi saada sen käsityksen. Latausta tarjoavat latausoperaattorit ovat myös sitoutuneet pitämään myös Chademo-latausverkostoa yllä.Selvää kuitenkin on, että esimerkiksi Nissan Leaf -kuljettajien ja elämä olisi paljon helpompaa, jos autoon saisi virtaa muiden sähköautoilijoiden tapaan CCS-pistokkeesta eli käytännössä mistä tahansa pikalataus- tai suurteholataus-asemalta.Vaasalainen insinööri Daniel Öster kehitti noin vuoden verran adapteria, joka olisi mahdollistanut sen, että esimerkiksi Nissan Leaf-kuljettaja saa CCS-standardia käyttävältä latausasemalta autoonsa sähköä. Österin kehittämä adapteri olisi kiinnitetty auton ja CCS-latauspistokkeen väliin ja se olisi muuntanut CCS-pistokkeen Chademo-pistokkeeksi.Öster kuitenkin lopetti oman tuotteensa kehittämisen.– Kiinalainen tuote tuli myyntiin. Omani oli varttia vaille valmis, Öster sanoo.Nyt Öster on testannut kiinalaisten kehittämää tuotetta ja raportoinut aina ongelmien ilmettyä vioista kiinalaisille.– Ne komponentit, mitä kiinalaisten kehittämässä tuotteessa on, maksavat noin 700 euroa. Siihen päälle vielä työ, niin tästä näkee heti, että ei oman kehittämistä olisi kannattanut enää yrittääkään, Öster naurahtaa.Kiinalaisten kehittämä adapteri maksaa tällä hetkellä noin tuhat euroa. Öster sanoo, että lähiaikoina on markkinoille on tulossa myös pari muuta kiinalaisten tekemää adapteria.Hyvät kokemuksetÖsterin kokemukset kiinalaisten tekemästä adapterista ovat hyvät. Hän sanoo, että alussa siinä oli pieniä vikoja, mutta niitä on nyt korjattu ja laite toimii nyt hyvin. Hän uskoo tuotteella olevan isot markkinat esimerkiksi Norjassa, jossa on noin 120 000 Chademo-latauksen varassa olevaa sähköautoa.– Kyllä tämä on mielenkiintoinen tuote, se avaa mahdollisuuksia ja tämän ansiosta näitä sähköautoja voi käyttää vielä pitkään, Öster sanoo.Öster toimii leipätyössään latauslaitteita valmistavan Kempowerin huoltoinsinöörinä. Hänet tunnetaan pelle pelottomana, joka on muun muassa tuplannut Nissan Leafinsa tehon muutamalla pienellä muutoksella.Österin mukaan tuote on myös turvallinen käyttää. Hänen mukaansa se aiheuttaa pahimmillaan vain vikakoodin sähköautoon, mutta ei enää sitäkään, kun tuotetta on paranneltu. Vikakoodi puolestaan pystytään nollaamaan OBD-väylään laitettavalla laitteella tai niin sanotulla norjalaisella resetoinnilla eli irrottamalla auton 12 voltin akku viideksi minuutiksi.Österin mukaan myös sähköautot sekä laturit ovat niin hyvin suojattuja, että laitteen käyttämiselle ei ole olemassa mitään esteitä ja se on turvallista.– Latureissa on esimerkiksi CCS-pistokkeissa erilaisia paloturvallisuusmekanismeja, että en näe mitään vikaantumisen vaaraa. Joku on sanonut, että voiko adapteri esimerkiksi sulaa, mutta se ei ole mahdollista, silloin kun laturin lämpö nousee, niin laturin kuormaa pienennetään, Öster sanoo.– Pahimmillaan se voi siis aiheuttaa vikakoodin. Mutta laitetta myös kehitetään koko ajan ja se paranee koko ajan softapäivitysten ansiiosta, Öster sanoo.Öster myös sanoo, että hän testaa laitetta tulevaisuudessa vielä eri latauspisteissä ympäri Suomea.Nissan tyrmää laitteenNissanin maahantuojalta kiinalaisten kehittämälle adapterille tulee täystyrmäys.– Meidän kanta kyseessä olevaan laitteeseen on se, että me emme ota siihen oikeastaan mitään kantaa, Nissanin maahantuojan Nissan Nordic Europe Oy:n viestintäpäällikkö Mika Särkelä sanoo.Särkelän mukaan tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tuote ei ole Nissanin kehittämä tai Nissanin millään tavalla hyväksymä.– Me emme siis tiedä, että miten se toimii, Nissan ei ole millään tavalla hyväksynyt tai tarkistanut tuotetta, Särkelä sanoo.– En voi oikein kommentoida mitään, kun emme ole asiaa tutkineet. Voihan olla, että kysymyksessä on vaikka kuinka hyvä laite? Särkelä sanoo.Särkelän mukaan on kuitenkin selvää, että jos tuotetta käytettäessä esimerkiksi auto vaurioituu, auton takuu ei välttämättä kata vaurion korjaamisia.– Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kysymyksessä on kolmannen osapuolen tuote. Nissanilla itsellään ei ole tällaista laitetta, Särkelä sanoo.Särkelän mukaan on myös mahdollista, että jos kyseistä laitetta käyttää autoa ladatessa, ja auto vaurioituu latauksen aikana, siitä jää myös jäljet.– Kyllä auton datasta nähdään hyvin paljon asioita ja on mahdollista, että tästä laitteesta jää myös jälki lataustapahtumaan, Särkelä sanoo.Särkelä toteaa, että laitteen saama julkisuus on noteerattu muun muassa Nissanin johtoryhmässä.– Sen verran voin taustoittaa tätä, että olemme vuosia yrittäneet saada tällaista laitetta ja asiasta on viestitetty myös Nissanin johtoon, Särkelä sanoo.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?