29.1.2024 Ajoneuvot Suomalaisinsinööri teki pitkään töitä helpottaakseen Nissan Leaf -kuskien elämää, mutta kiinalaiset ehtivät ensin – Nissan ei ota kantaa Nissan Leaf. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muun muassa Nissan Leaf -sähköauton omistajat kärsivät siitä, että Chademo-latausstandardia käyttävät latauspaikat eivät lisäänny samaa vauhtia kuin muut latauspaikat. Suomalaiskeksijä kehitti asiaan ratkaisua. Suomessa ja muuallakin maailmassa sähköautojen latausverkosto kasvaa koko ajan sähköautojen kannan kasvun myötä. Kun uusia pikalatausasemia rakennetaan, se ei aina lohduta kuitenkaan Nissan Leaf -kuljettajia. Esimerkiksi Nissan Leafiin sopivaa Chademo-latauspistoketta ei jokaiselle uudelle pikalatauskentälle välttämättä enää tule, koska CCS-standardi valtaa sähköautojen latauksessa alaa. Chademo-pistokkeita latauskentiltä löytyy noin 10 prosenttia kaikista sähköautojen pikalatauspistokkeista. Chademo-latausliittimen varassa ovat Nissan Leafin lisäksi Nissan EV200 -autot sekä muutamat muut sähköautot, kuten Mitsubishin sähköautot sekä Kia Soul EV. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvua vain yksi prosentti Sähköinen Liikenne ry:n tilannekatsauksesta käy ilmi, että esimerkiksi CCS-teholataus- ja pikalatauspisteiden määrä kasvoi viime vuonna kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Suomessa noin 35 prosenttia. Samaan aikaan Chademo-latauspaikkojen määrä kasvoi yhdellä prosentilla. Chademo-pisteiden määrä ei suinkaan vähene, vaikka julkisesta keskustelusta voi saada sen käsityksen. Latausta tarjoavat latausoperaattorit ovat myös sitoutuneet pitämään myös Chademo-latausverkostoa yllä. Selvää kuitenkin on, että esimerkiksi Nissan Leaf -kuljettajien ja elämä olisi paljon helpompaa, jos autoon saisi virtaa muiden sähköautoilijoiden tapaan CCS-pistokkeesta eli käytännössä mistä tahansa pikalataus- tai suurteholataus-asemalta. Vaasalainen insinööri Daniel Öster kehitti noin vuoden verran adapteria, joka olisi mahdollistanut sen, että esimerkiksi Nissan Leaf-kuljettaja saa CCS-standardia käyttävältä latausasemalta autoonsa sähköä. Österin kehittämä adapteri olisi kiinnitetty auton ja CCS-latauspistokkeen väliin ja se olisi muuntanut CCS-pistokkeen Chademo-pistokkeeksi. Öster kuitenkin lopetti oman tuotteensa kehittämisen. – Kiinalainen tuote tuli myyntiin. Omani oli varttia vaille valmis, Öster sanoo. Nyt Öster on testannut kiinalaisten kehittämää tuotetta ja raportoinut aina ongelmien ilmettyä vioista kiinalaisille. – Ne komponentit, mitä kiinalaisten kehittämässä tuotteessa on, maksavat noin 700 euroa. Siihen päälle vielä työ, niin tästä näkee heti, että ei oman kehittämistä olisi kannattanut enää yrittääkään, Öster naurahtaa. Kiinalaisten kehittämä adapteri maksaa tällä hetkellä noin tuhat euroa. Öster sanoo, että lähiaikoina on markkinoille on tulossa myös pari muuta kiinalaisten tekemää adapteria. Hyvät kokemukset Österin kokemukset kiinalaisten tekemästä adapterista ovat hyvät. Hän sanoo, että alussa siinä oli pieniä vikoja, mutta niitä on nyt korjattu ja laite toimii nyt hyvin. Hän uskoo tuotteella olevan isot markkinat esimerkiksi Norjassa, jossa on noin 120 000 Chademo-latauksen varassa olevaa sähköautoa. – Kyllä tämä on mielenkiintoinen tuote, se avaa mahdollisuuksia ja tämän ansiosta näitä sähköautoja voi käyttää vielä pitkään, Öster sanoo. Öster toimii leipätyössään latauslaitteita valmistavan Kempowerin huoltoinsinöörinä. Hänet tunnetaan pelle pelottomana, joka on muun muassa tuplannut Nissan Leafinsa tehon muutamalla pienellä muutoksella. Österin mukaan tuote on myös turvallinen käyttää. Hänen mukaansa se aiheuttaa pahimmillaan vain vikakoodin sähköautoon, mutta ei enää sitäkään, kun tuotetta on paranneltu. Vikakoodi puolestaan pystytään nollaamaan OBD-väylään laitettavalla laitteella tai niin sanotulla norjalaisella resetoinnilla eli irrottamalla auton 12 voltin akku viideksi minuutiksi. Österin mukaan myös sähköautot sekä laturit ovat niin hyvin suojattuja, että laitteen käyttämiselle ei ole olemassa mitään esteitä ja se on turvallista. – Latureissa on esimerkiksi CCS-pistokkeissa erilaisia paloturvallisuusmekanismeja, että en näe mitään vikaantumisen vaaraa. Joku on sanonut, että voiko adapteri esimerkiksi sulaa, mutta se ei ole mahdollista, silloin kun laturin lämpö nousee, niin laturin kuormaa pienennetään, Öster sanoo. – Pahimmillaan se voi siis aiheuttaa vikakoodin. Mutta laitetta myös kehitetään koko ajan ja se paranee koko ajan softapäivitysten ansiiosta, Öster sanoo. Öster myös sanoo, että hän testaa laitetta tulevaisuudessa vielä eri latauspisteissä ympäri Suomea. Nissan tyrmää laitteen Nissanin maahantuojalta kiinalaisten kehittämälle adapterille tulee täystyrmäys. – Meidän kanta kyseessä olevaan laitteeseen on se, että me emme ota siihen oikeastaan mitään kantaa, Nissanin maahantuojan Nissan Nordic Europe Oy:n viestintäpäällikkö Mika Särkelä sanoo. Särkelän mukaan tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tuote ei ole Nissanin kehittämä tai Nissanin millään tavalla hyväksymä. – Me emme siis tiedä, että miten se toimii, Nissan ei ole millään tavalla hyväksynyt tai tarkistanut tuotetta, Särkelä sanoo. – En voi oikein kommentoida mitään, kun emme ole asiaa tutkineet. Voihan olla, että kysymyksessä on vaikka kuinka hyvä laite? Särkelä sanoo. Särkelän mukaan on kuitenkin selvää, että jos tuotetta käytettäessä esimerkiksi auto vaurioituu, auton takuu ei välttämättä kata vaurion korjaamisia. – Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kysymyksessä on kolmannen osapuolen tuote. Nissanilla itsellään ei ole tällaista laitetta, Särkelä sanoo. Särkelän mukaan on myös mahdollista, että jos kyseistä laitetta käyttää autoa ladatessa, ja auto vaurioituu latauksen aikana, siitä jää myös jäljet. – Kyllä auton datasta nähdään hyvin paljon asioita ja on mahdollista, että tästä laitteesta jää myös jälki lataustapahtumaan, Särkelä sanoo. Särkelä toteaa, että laitteen saama julkisuus on noteerattu muun muassa Nissanin johtoryhmässä. – Sen verran voin taustoittaa tätä, että olemme vuosia yrittäneet saada tällaista laitetta ja asiasta on viestitetty myös Nissanin johtoon, Särkelä sanoo. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe