11.6.2017

Tällainen on Richard Hammondin romuttama Rimac Concept One

Richard Hammond onnettomuus Rimac Concept One

The Grand Tourin toisen kauden kuvaukset koituivat "Kroatian Toroidionin" kohtaloksi.

The Grand Tour -autoshown toisen kauden kuvaukset ovat parhaillaan käynnissä ennen lokakuussa alkavaa uutta esitysputkea. Lauantai-iltana kantautui kuitenkin tieto, että Richard Hammond oli osallisena pahassa onnettomuudessa Sveitsissä ja että tämä lennätettiin sairaalaan.

Onneksi 47-vuotias britti selvisi tilanteesta enimmäkseen säikähdyksellä, joten tällä kertaa Hammondilla oli onnikin matkassaan. Tajuissaan pysynyt juontaja kiipesi autosta villin näköisen onnettomuuden jälkeen itse pois, ennen kuin auto syttyi liekkeihin ja paloi.

Pirteä Top Gear -juontaja muistetaan ehkä parhaiten vuoden 2006 vakavasta dragster-onnettomuudesta, jossa suihkumoottorilla varustettu kiihdytysauto karkasi rengasrikosta johtuen hallinnasta 463 km/h nopeudessa.

Jotain tapahtumista kertoo kolleega Jeremy Clarksonin twiitti, jossa tämä kuvailee tapahtunutta pahimmaksi näkemäkseen onnettomuudeksi.

It was the biggest crash I've ever seen and the most frightening but incredibly, and thankfully, Richard seems to be mostly OK.

— Jeremy Clarkson (@JeremyClarkson) June 10, 2017

The Grand Tourin virallinen Twitter-tili puolestaan jakoi lausunnon ohessa kuvat Rimac Concept One -superautosta sen jälkeen, kun onnettomuuden jälkimainingeissa syttynyt tulipalo oli saatu sammutetuksi.

Richard Hammond was involved in a serious crash, but very fortunately suffered no serious injury. pic.twitter.com/4Oib32IJvj

— The Grand Tour (@thegrandtour) June 10, 2017

Hammond ajoi Sveitsisssä Hemburg Hill Climb -mäkikilpailun suljetulla radalla menettäessään kroatialaisen sähköauton hallinnan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rimac Concept One

Rimac Concept One

Kroatialainen Rimac tunnetaan sähköosaamisen spesialisteina ja yritys onkin kasvanut räjähdysmäisesti yhden miehen autotallipuuhastelusta 250 työntekijän kansainväliseksi huippuosaajaksi, toimittaen akustoja ja moottoreita autoalan huippunimille. Vuonna 2013 esitelty Concept One oli silloin nousevalta valmistajalta melkoinen panostus, mutta vuonna 2016 auto siirtyi konseptivaiheesta piensarjatuotantoon. Kaikki 8 autoa myytiinkin hetkessä.

Ei sikäli, että Rimac Concept One olisi ollut jotenkin tehoiltaan heikoissa pitimissä. Yhteisteho on peräti 1 088 hevosvoimaa (800 kW) ja huippuvääntö on komeat 1 600 Nm. Salaisuutena on, että Rimac on sijoittanut jokaiselle renkaalle oman moottorin ja sen vaihdelaatikon. Järjestelmä mahdollistaa myös erittäin hienojakoisen voiman jakamisen, sillä Concept One säätää tehoa moottorikohtaisesti sata kertaa sekunnissa.

Rimac Concept One

Concept Onen 82 kilowattitunnin akuston kerrotaan riittävän 350 kilometrin toimintamatkaan, auton painaessa valmistajan ilmoituksen mukaan 1 850 kilogrammaa. Tehopainosuhteeksi saadaan tuolloin ripeä 588 hv per tonni. 0–100 km/h suoriutuu 2,6 sekunnissa ja 0–200 km/h 6,2 sekunnissa. 14,2 sekunnissa auto on ennättänyt kiihdyttää jo 0–300 km/h ja sen huippunopeudeksi on luvattu 355 km/h.

Rimac Concept One
Rimac Concept Onen taka-akselin sähkömoottorit.

Nyt valmistajan huomio onkin entistä tehokkaammassa Concept S -jatkoversiossa. Saman muodon takaa löytyy tällä kertaa 1 224 hevosvoimaa, 90 kilowattitunnin akusto ja räväkkä aerodynamiikkapaketti ratakäyttöä varten.

Lähde: Rimac, The Grand Tour Kuvat: Lauri Ahtiainen, Rimac

Luetuimmat