7.2.2017 Ajoneuvot Tässä on järeä Hakkapeliitta 44 – äärimmäisten olojen talvirengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengasvalmistajan ja arktisten erikoisajoneuvojen valmistajan yhteistyön tuloksena syntyi rengashirviö, jonka luvataan kestävän jopa Etelämantereen armottomia olosuhteita. Pohjoisen talven ääriolosuhteet vaativat erityisosaamista. Tähän johtopäätökseen tulivat maailman pohjoisin rengasvalmistaja Nokian Renkaat ja islantilainen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucks. Yritykset ovat tehneety yhteistyötä haasteellisten talviolosuhteiden taltuttamiseksi ennenkin. Nyt syntyi Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas, joka on suunniteltu ankariin arktisiin olosuhteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulkoon silmitön talvi Rengasuutuudestaan kertovan Nokian Renkaiden mukaan arktisissa olosuhteissa on tärkeää, että kuljettaja voi luottaa renkaaseen ja tietää, ettei matka katkea rengasrikon tai ylitsepääsemättömän maaston vuoksi. Uutuuden varaan on siis pedattu tuntuvia lupauksia. Rengasuutuus on räätälöity erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin. Renkaan luvataan erottuvan edukseen pidolla ja kestävyydellä. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin. Reilusta koostaan huolimatta renkaan kerrotaan etenevän määrätietoisesti myös syvässä lumessa. Arctic Trucksin erikoisajoneuvoja käytetään muun muassa Islannin jäätiköillä ja Etelämantereen tutkimusmatkoilla, joten rengasvalinnan merkitys korostuu. – Renkaan pinnan keskialueen urien jyrkkä 40 asteen V-muoto on optimoitu puhdistamaan uria lumesta ja loskasta tehokkaasti. Myös renkaan pinnan leveys sekä valtava ilmatila takaavat alhaisen pintapaineen ja näin erinomaisen etenemisen pehmeällä alustalla, kertoo Kalle Kaivonen, R&D Manager Nokian Raskailta Renkailta. Uutuus ei ujostele olosuhteita Ajossa Nokian Hakkapeliitta 44: n kerrotaan olevan rauhallinen. Sen luvataan käyttäytyvän tarkasti ja sopuisasti kaikilla pinnoilla. Renkaan tuetut olkapääpalat tasopainottavat ajokäytöstä ääritilanteissa, ja tuettu keskiripa antaa tarkan ohjaustuntuman maantieajoon. Renkaaseen räätälöity uusi kulutuspintasekoitus yhdistää talvipidon äärimmäisessä kylmyydessä kulumiskestävyyteen. Arktisissa olosuhteissa molempia ominaisuuksia osaa arvostaa. Nokian Hakkapeliitta 44 on myös nastoitettavissa, ja siitä löytyy yhteensä 172 nastareikää. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin ilman nastoja, valmistaja muistuttaa. Rengas on saatavilla koossa LT475/70 R17 ja se on tarkoitettu erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin SUV-tyyppisiin 4x4-ajoneuvoihin. Tuotteen valmistus aloitetaan lähikuukausina, ja se myydään yksinoikeudella Arctic Trucksin kautta. – Ajoneuvojamme käytetään maailman ankarimmissa ympäristöissä: jäätiköillä, Etelänavalla ja Euraasian pohjoisimmissa osissa. Yhteistyö Nokian Renkaiden kanssa on johtanut hyviin tuloksiin, ja odotamme paljon myös tältä uudelta renkaalta, sanoo Herjolfur Gudbjartsson, Managing Director, Arctic Trucks Islanti. Kuin metsäkoneella ajaisi Pääsimme kokeilemaan pikaisesti näitä jättirenkaita Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan esittelytilaisuudessa Ivalossa. Tavalliseen maasturiin verrattuna ajamamme Toyota Land Cruiser tuntuu lähinnä metsäkoneelta, sillä jyrkätkin lumitöyräät ylittyvät pumpulinpehmeästi, ja liiallisen vauhdin huomaa vasta kun auto rämähtää takaisin tasaiselle jäälle. Käännöksissä pitää olla huolellinen, sillä ohjaustuntuma on niin etäinen, ettei kuljettajalla ole useinkaan hajua mihin suuntaan etupyörät kulloinkin osoittavat. Nokian Hakkapeliitta 44 Nokian Hakkapeliitta 44 on valmistajansa mukaan jatkoa vuonna 2014 alkaneelle tarinalle. Tuolloin julkistettiin Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, joka on järeisiin nelivetoautoihin suunnattu Hakkapeliitta-talvirengas. Rengas oli ensimmäinen erikoisajoneuvovalmistajan kanssa yhteistyössä syntynyt tuote. Arctic Trucksin historia ulottuu vuoteen 1990, jolloin Toyota aloitti Islannissa neliveto- ja katumaastureiden modifioinnin. Nykyään Arctic Trucks on alan johtava asiantuntija, joka on erikoistunut erilaisten 4WD-autojen kehittämiseen vaativaan maastoajoon. Nokian Renkaat puolestaan kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan jo vuonna 1934. - Koko: LT475/70 R17 - Urasyvyys: 18 mm - Halkaisija: 1100 m - Paino: n. 70 kg - Maksimipaine: 240 kPA, flotation-tarkoitukseen n. 160 kPA Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?