Classic Motorshow 2022 Lahti klassikko show tapahtuma näyttely harrasteauto

Ajoneuvot Klassikko Tapahtumat Uutinen 4.5.2022

Tauon jälkeen takaisin tunnelmaan – Classic Motorshow kiinnosti jälleen

Suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely Classic Motorshow palasi vahvana kolmen vuoden tauon jälkeen.

Vuosina 2020 ja 2021 Classic Motorshow jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi. Vappuviikonloppuna 30.4.-1.5.2022 järjestetty tapahtuma keräsikin nyt 18 000 näyttelyvierasta. Paikkana oli jälleen Lahden Urheilu- ja Messukeskus muun muassa Salpausselän kisoista kuuluisan Lahden Urheilukeskuksen vieressä.

(Alun perin Lahden Urheilu- ja Vapaa-ajan keskukselle annettiin lyhennetty nimi URVAKE. Onneksi nimi ei jäänyt elämään, sillä valtavan palautekohun vuoksi nimi muutettiin pian)

Lauantaina yleisövilske oli melkoinen

Classic Motorshow on suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely, joka kokosi laajalti yhteen alan kalustoa ja toimijoita. Mukana oli menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia ja oheisohjelmaa.

Lahden Messukeskuksessa oli esillä kaikkiaan yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita… kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka polttomoottorin voimalla liikkumisen alkuajoista 20-luvulta alkaen aina 90-luvulle saakka.

Classic Motorshow 2022 Lahti Yle

Näyttelyssä on vuosittain vaihtuva teema, johon paneudutaan teemahallissa. Esillä on aiheeseen liittyviä ajoneuvoja, jotka näyttelyjärjestäjä kutsuu paikalle alan harrastajien kätköistä. Vuoden 2022 teemana oli Työn sankarit – ajoneuvot töissä.

Yleisöpalautteen mukaan järjestyksessään kolmastoista Classic Motorshow oli takavuosien onnistuneiden tapahtumien joukossakin poikkeuksellisen monipuolinen. Tämän vuoden teema, Ajoneuvot töissä, esitteli hyötyajoneuvoja poliisimoottorikelkasta, tavaramoposta ja hautausautosta aina järeään lavettirekkaan ja dumpperiin saakka. Classic Motorshown hengen mukaisesti näyttelyn suola olivat kuitenkin merkkikerhojen ja alan yritysten osastot, joiden kattaus ei tänäkään vuonna jättänyt toivomisen varaa.

– Oli ilo huomata, ettei Classic Motorshown valtakunnallinen kiinnostavuus ole vähentynyt välivuosien aikana, näyttelyn järjestelyistä vastaava Risto Laine iloitsee.

Ensi vuonna Classic Motorshow järjestetään päivämäärällä 6.–7.5.2023.

13. Classic Motorshown avauspäivä, lauantai oli hyvin vilkas. Kolmen vuoden tauko ei vähentänyt nostalgiasta kiinnostuneiden mielenkiintoa tapahtumaa kohtaan, sillä jo lauantain aikana näyttelyssä vieraili 11 495 kävijää ympäri Suomen. Ensimmäisenä näyttelypäivänä palkittiin perinteisesti paras yhdistysosasto. Tänä vuonna palkinnon sai Naisten Automobiiliklubi. Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2007 perustettu yhdistys edistää naisten automobiiliharrastusta sekä luo ja ylläpitää naismobilistien verkostoa.

”Työn sankarit -ajoneuvot töissä” oli näyttelyn kiinnostavinta antia muita osastoja mitenkään väheksymättä. Esillä oli muun muassa Suomen teillä harvinaistuva tiekarhu, järeä dumpperi, YLEn mersu -lähetysauto, vanhoja kuorma-autoja, KOP-pankkiauto, Postin BMW 600 (Isetta-mallista kehitetty kääpiöauto) ja Tunturi -mopo, Mini 850 Pickup, kolmipyöräinen Piaggio APE sekä kolmipyöräinen Mokuli -tavaramopo.

Classic Motorshow 2022 Lahti BMW Isetta posti

Mokuli toi meikäläiselle 60-luvun mopopojalle nostalgisia muistoja mieleen: Lahdessa 60-70-lukujen vaihteessa kuskasin kolmipyöräisellä Monark -tavaramopolla vanhempien elintarvikeliikkeen ostosten kotiinkuljetuksia ja hain tavaraa pikatukusta. Tavaramopon avolavan kantavuus oli muistaakseni 100 kg. Mokulin voimanlähteenä on samanlainen kolmivaihteinen Sachs -moottori kuin Monark -tavaramopossakin oli. Yllättävää kyllä, Sachs -moottorissa riitti puhtia Lahden jyrkkiin ylämäkiin. Tavaramopot olivat aika yleisiä 60-70 -luvuilla monenlaisessa käytössä. Sittemmin ne olivat yleisiä saaristossa lähikuljetuksiin satamasta koteihin ja kauppoihin. Nykyisin näppärät mönkijät ovat korvanneet tavaramopot myös saaristossa.

Sympaattisista hyötyajoneuvoista mainittakoon Volkswagen Kuplan moottorilla varustettu, kulmikkaasti muotoiltu Teijo -avolavapakettiauto, jonka esi-isä on Volkswagenin pelkistetty, kulmikas ”kehitysmaa-ajoneuvo”.

Classic Motorshow 2022 Teijo VW

Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton, SAHK ry:n osastolla mieleen jäi K-kauppiaan käytössä ollut Volvo Duett P210, vuosimalli 1967.

Volkswagen Grossraum on vuoden 2022 Omistajien helmi

Alkuvuodesta lähtien on pohdittu, kenestä kruunataan tämän vuoden Omistajien helmi. Nyt arvailut voi jo unohtaa, kun Classic Motorshown näyttelykävijät äänestivät suosikkiaan ja tämän vuoden Omistajien helmeksi äänestettiin sympaattinen Volkswagen Grossraum. Maijan ja Sarin omistama Volkswagen Grossraum on ollut kaksikolla hallussaan jo vuodesta 2012 lähtien. Sattumankaupalla lainaan saatu Volkkarista tehtiin autokaupan myötä oma ja sitten hieman myöhemmin oman näköinen.

Classic Motorshow 2022 Lahti VW Grossraum omistajien helmi

Liikkuva kesämökki nimeltä ”Urmas” valittiin Omistajien helmeksi.

Kaksikko puhuu Grossraumista kodin jatkeena ja sellaiseksi se on sisustettukin. Kauniilla kukkaverhoilla ja kristalliyksityiskohdilla koristetussa autossa näyttää samalta omistajien kotona. Viihtyisänä ja kodikkaana kakkoskotina tämä 60-vuotias luottoystävä ei jää pölyttymään autotalliin, vaan se kuljettaa omistajansa joka kesä lukuisiin seikkailuihin, noin 10 000 km ajon verran.

Omistajien helmien toiseksi sijoittui Krister Harjun radoillakin kurvaillut Opel Manta ja kolmanneksi Heli Valtosen lunastuskunnosta pelastettu Ford Cortina. Omistajien helmet valintaan ilmoitettiin kaikkiaan 77 ajoneuvoa, joista esivalinnassa 10 eniten ääniä saanutta esiteltiin näyttelyssä. Näyttelyssä oli esillä myös Kari Pynnän hellyttävän pienikokoinen Fiat 500 Van, vuosimalli 1961.

Classic Motorshow 2022 Lahti Ford Cortina

Messuhallin edustan parkkialueilla oli nähtävänä laaja kattaus messuvieraiden vanhoja autoja, joiden ikä oli vähintään 30 vuotta. Vierailijoiden laajaa autovalikoimaa oli hauska tarkastella näyttelyyn mennessä ja näyttelystä poistuttaessa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Classic Motor Show / Riku Kaminen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat