25.5.2020

Toyota kireänä ulkoistamisen suhteen – Akio Toyoda: ”ihmiset eivät ole kustannus”

ihmiset eivät ole kustannus Toyota Toyoda

Toimitusjohtaja Akio Toyoda on selvästi kyllästynyt ajatukseen, jossa työvoima nähdään pelkkänä kuluna kirjanpidossa. Toyota aikookin pitää huolta, että töitä ja suojavälineitä riittää myös kriisivuonna.

Toyotalla on Japanissa 74 000 työntekijää ja ylipäätään autoala työllistää noin viisi miljoonaa henkilöä nousevan auringon maassa. Se merkitsee noin kymmentä prosenttia työvoimasta. Valmistaja on kuitenkin vannonut, että se ylläpitää Japanissa 3 miljoonan valmistuneen ajoneuvon vuositahdin myös koronaviruksen riepottelemana vuonna. Automerkille kyse on ennen kaikkea työpaikoista ja työntekijöistä.

Toimitusjohtaja Akio Toyoda kommentoi perheyhtiönsä linjauksesta osana yhtiön tulosjulkistusta.

– Ihmiset eivät ole kustannus. Ihmiset ovat jatkuvan kehittymisen ja kasvun lähde, ja voima valmistustaidon (monozukuri)  kehittymisessä, Toyoda linjasi.

Japanilaisen valmistusopin, monozukurin, eräs ydinteeseistä on vähentää jätettä ja ylimääräistä, vähentäen samalla kuluja. Toyoda kuitenkin varoitti, että henkilöstöstä vähentämisessä on nopeasti riski, jossa leikkaukset vievät mukanaan tietotaitoa ja innovointia.

Samassa yhteydessä japanilaisjohtaja kritisoi kasvosuojusten ja hengityssuojainten valmistuksen siirtymistä Japanista ulkomaille hinnan perässä. Suomen tavoin koronaviruskriisin myötä myös Japanilla on ollut vaikeuksia saada tarvittavaa suojavälineistöä. Niinpä Toyota joutui aloittamaan siitä, että konserni alkoi valmistamaan kasvosuojia, hengityssuojaimia ja suojavaatteita.

– Se, mitä me olemme puolustaneet ei ole ollut "3 miljoonaa autoa vuodessa". Se, mitä me olemme puolustaneet, ovat ihmiset, joilla on tietoja ja tekniikoita, joilla he voivat valmistaa mitä maailmalla tarvitaan, Toyoda linjasi.

Kun Toyodalta kysyttiin, aikooko se noudattaa samoja periaatteita myös muiden maiden tuotannon osalta, hän kommentoi niiden tuotantolaitosten seuraavan samaa tahtia Japanin tehtaiden kanssa.

Toyotan vuotuinen autonvalmistus on laskenut alle kolmen miljoonan ajoneuvon 2000-luvulla vain 2009 talouskriisissä ja 2011 maanjäristyksen ja tsunamin yhteydessä. Valmistaja peräänkuuluttaa myös muiden japanilaisten autovalmistajien panosta työtalkoissa vaikeana vuonna.

Lähde: Automotive News Kuva: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat