25.5.2020 Ajoneuvot Toyota kireänä ulkoistamisen suhteen – Akio Toyoda: ”ihmiset eivät ole kustannus” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Akio Toyoda on selvästi kyllästynyt ajatukseen, jossa työvoima nähdään pelkkänä kuluna kirjanpidossa. Toyota aikookin pitää huolta, että töitä ja suojavälineitä riittää myös kriisivuonna. Toyotalla on Japanissa 74 000 työntekijää ja ylipäätään autoala työllistää noin viisi miljoonaa henkilöä nousevan auringon maassa. Se merkitsee noin kymmentä prosenttia työvoimasta. Valmistaja on kuitenkin vannonut, että se ylläpitää Japanissa 3 miljoonan valmistuneen ajoneuvon vuositahdin myös koronaviruksen riepottelemana vuonna. Automerkille kyse on ennen kaikkea työpaikoista ja työntekijöistä.Toimitusjohtaja Akio Toyoda kommentoi perheyhtiönsä linjauksesta osana yhtiön tulosjulkistusta.– Ihmiset eivät ole kustannus. Ihmiset ovat jatkuvan kehittymisen ja kasvun lähde, ja voima valmistustaidon (monozukuri) kehittymisessä, Toyoda linjasi.Japanilaisen valmistusopin, monozukurin, eräs ydinteeseistä on vähentää jätettä ja ylimääräistä, vähentäen samalla kuluja. Toyoda kuitenkin varoitti, että henkilöstöstä vähentämisessä on nopeasti riski, jossa leikkaukset vievät mukanaan tietotaitoa ja innovointia.Samassa yhteydessä japanilaisjohtaja kritisoi kasvosuojusten ja hengityssuojainten valmistuksen siirtymistä Japanista ulkomaille hinnan perässä. Suomen tavoin koronaviruskriisin myötä myös Japanilla on ollut vaikeuksia saada tarvittavaa suojavälineistöä. Niinpä Toyota joutui aloittamaan siitä, että konserni alkoi valmistamaan kasvosuojia, hengityssuojaimia ja suojavaatteita.– Se, mitä me olemme puolustaneet ei ole ollut "3 miljoonaa autoa vuodessa". Se, mitä me olemme puolustaneet, ovat ihmiset, joilla on tietoja ja tekniikoita, joilla he voivat valmistaa mitä maailmalla tarvitaan, Toyoda linjasi.Kun Toyodalta kysyttiin, aikooko se noudattaa samoja periaatteita myös muiden maiden tuotannon osalta, hän kommentoi niiden tuotantolaitosten seuraavan samaa tahtia Japanin tehtaiden kanssa.Toyotan vuotuinen autonvalmistus on laskenut alle kolmen miljoonan ajoneuvon 2000-luvulla vain 2009 talouskriisissä ja 2011 maanjäristyksen ja tsunamin yhteydessä. Valmistaja peräänkuuluttaa myös muiden japanilaisten autovalmistajien panosta työtalkoissa vaikeana vuonna.Lähde: Automotive News Kuva: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Jopa Toyotan "mene ja näe" -filosofia on kovilla koronan kanssa – Akio Toyoda: "harkitsemme uudelleen" Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Toyota varautuu myrskypilviin – "Vihaan häviämistä" Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen