20.9.2021 Ajoneuvot Vanha mestari Michelin X-Ice North 4 vastaan uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Kuva Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuorein henkilöautojen nastarengastesti kertoo, miten viime vuosien huippurengas Michelin X-Ice North 4 puolustautuu uutta Nokian Hakkapeliitta 10:ä vastaan. Michelin X-Ice North 4 on ollut nastarengaskeskustelujen keskipisteenä siitä lähtien, kun rengas vuonna 2018 nousi 250 nastan määrällään kertaheitolla nastarenkaiden jääpidon ykköseksi. Testitulokset ovat olleet kaikkiaan vakuuttavia. X-Ice North 4 sijoittui aivan kärkeen niin viime vuonna tehdyssä 225/50 R17 -koon testissämme kuin edellisenä vuonna julkaistuissa 205/55 R16 -koon testissäkin. Kun tänä vuonna siirryimme taas tuohon kapeimpaan ja suosituimpaan 205/55 R16 -kokoon ja vastaan asettui suomalaisen rengasvalmistajan uusin ylpeys Nokian Hakkapeliitta 10, jääradoilla elettiin jännityksen hetkiä. Pystyisikö uusi nokialainen, joka korvasi pitkään markkinoilla olleen Hakkapeliitta 9:n, lopulta päihittämään ranskalaisvalmistajan kärkirenkaan? Kävi ilmi, että uusi Hakkapeliitta pystyi kuin pystyikin nostamaan jääpidon tason entistäkin korkeammalle ja syrjäyttämään Michelinin ykköspaikalta. Silti Michelinkin on edelleen jäällä erittäin suorituskykyinen ja ajokäytökseltään kiitettävän tasapainoinen. Renkaan hallittavuus on helppoa kaikissa olosuhteissa, ja sekä jää- että lumipito on erinomaista tasoa yhdistettynä loogiseen ajokäytökseen. Sen sijaan jos hakee optimaalista pitoa märälle asvaltille, Michelin ei ole paras mahdollinen valinta – näissä olosuhteissa Hakkapeliittakaan ei loista mutta on sentään ranskalaista oleellisesti parempi. Michelinin sivuttaispito on kilpailijoita heikompi, ja jarrutusmatkatkin venyvät pitkiksi. Suuntavakavuus suoralla tiellä kylläkin on koko joukon paras. Kärkikahinoita helpotti Michelinin kohdalla sekin, että viime vuosien mestari Continental Ice Contact 3 jäi jäällä aiemmista suorituksistaan, ja sijoittui loppuarvostelussa selvästi Hakkapeliitan ja Michelinin taakse. Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lisää aiheesta Halpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?