8.6.2022

Vihdoinkin ASX-uutisia – Mitsubishi paljasti tietoja tulevasta kassamagneetistaan

Mitsubishi ASX on siirtymässä sähköistetyin voimalinjoin toiseen sukupolveensa ensi vuoden alusta lähtien. Näin nykyinen ASX pääsee vihdoin ja viimein ansaitulle eläkkeelle yli 12 tuotantovuoden ja neljän faceliftin jälkeen.

Nyt kun Mitsubishi ei katoakaan Euroopasta mihinkään, kelpaa tulevaa mallistoa esitellä Eurooppa edellä. Nyt saadut ennakkotiedot piakkoin saapuvasta uudesta ASX-crossoverista nimittäin vuodettiin, paljastettiin tai esiteltiin (jotain siltä väliltä) ensimmäisenä Mitsubishi Motorsin Saksan pressisivustolla. Edes globaali Mitsu-yleisö ei saanut tietää uutuudesta ennen Saksaa.

Maailmanensi-iltansa kuluvan vuoden syyskuussa saava B-segmentin crossover nojaa edeltäjästään poiketen täysillä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin yhteiseen pohjaratkaisuun sekä moottorointiin. Näistä erityisesti jälkimmäiseen saatiin huomattavaa valoa tässä ennakkotiedotteessa.

Uusi ASX tulee olemaan tärkeä osa Mitsubishin uutta globaalia mallistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmea sorttia

Virallisessa ennakoinnissa puhutaan viidestä eri voimalinavaihtoehdosta, joihin sisältyy kolmea sorttia erityyppisiä voimalinjaratkaisuja. Tavallaan kolme viidestä vaihtoehdosta on bensiinimoottoreita. Löytyy 1,0-litrainen kolmisylinterinen MPI-T -turbobensa 67 kilowatin tehoilla. Sen yläpuolella on 1,3-litrainen nelisylinterinen, niin ikään ahdettu bensiinimoottori DI-T, joka erotellaan kuusivaihteiseen manuaaliversioon (103 kW) ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiversioon (116 kW).

Sähköistettyä puolta edustavat 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuvat hybridivaihtoehdot. Niin kutsuttu itselataava hybridijärjestelmä antaa 1,3 kilowattitunnin akun kera 107 kilowatin kokonaisteholukemat. Plug-in- eli lataushybridi nojaa samaan polttomoottoriin, kahteen sähkömoottoriin ja siinä on 10,5 kilowattitunnin ajoakku. Järjestelmästä saadaan ulos 118 kilowatin eli 160 hevosvoiman tehot, kyseessä on siis ainakin alkuvaiheessa malliston voimakuningas.

Dieselvaihtoehdot loistavat huomionarvoisesti poissaolollaan. Mökin, veneen, asuntovaunun tai omakotitalon omistaja tai kuka tahansa muu peräkärryn vetäjä saattaa tässä kohtaa miettiä, millä dieseleiden tarjoama vetokapasiteetti korvataankaan. Massat ja muut yhtään tarkemmat yksityiskohdat saamme syyskuussa.

Edellä mainittujen tietojen lisäksi tiedämme parin "tiiserikuvan" verran auton huomattavastikin modernisoituvasta ulkonäöstä. Tiedämme myös aikataulusta, jonka mukaan syyskuussa tapahtuu uutuuden täysimittainen esittely, ja ensi keväänä auto etenee lopulta tuotantoon, päästäen nykyisen, vuodesta 2010 tuotetun mallin vihdoin ja viimein eläkepäiville 13 vuoden ja neljän eri päivitysversion jälkeen.

Lähde: Mitsubishi Motors Deutschland Kuvat: Mitsubishi, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat