25.11.2020

Yamaha R6 Race – Yamahan supersport siirtyy kadulta radalle

Yamaha R6 Race

Katukäyttöön hyväksytyn Yamaha R6 -supersportin tuotanto päättyy ja jatkossa mallia tarjotaan vain ratakäyttöön suunnattuna R6 Race -versiona.

Vuonna 1999 esitelty YZF-R6 on ollut Yamahan täsmäase 600-kuutioisten Supersport-pyörien kilpasarjoissa, ja se on tuonut merkille menestystä vähintään samaan tapaan kuin 1000-kuutioinen YZF-R1 Superbike-luokassa ja YZR-M1 MotoGP-luokassa.

Ensimmäisen Supersport-luokan maailmanmestaruuden R6:lla ajoi saksalainen Jörg Teuchert vuonna 2000. Sen jälkeen Yamaha-mestareiksi on kruunattu ratamoottoripyöräilyä seuraaville pitkä lista tuttuja nimiä: Cal Crutchlow, Chaz Davies, Sam Lowes, Lucas Mahias, Sandro Cortese, Randy Krummenacher ja tänä vuonna listaan lisättiin Andrea Locatellin nimi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hondan viitoittamalla tiellä

Tiukkenevat päästö- ja melunormit sopivat äärettömän huonosti korkeaviritteisille ja korkealle kiertäville 600-kuutioisille moottoreille. Niinpä Honda ilmoitti vähän aikaa sitten, että sen uudistuvaa CBR 600 RR -mallia ei nähdä Euroopan markkinoilla lainkaan. Samaa linjaa mutta vielä korostuneemmin noudattaa nyt Yamaha, kun se ilmoittaa ettei uutta R6-mallia ole saatavana lainkaan tieliikennekelpoisena, vaan siitä tulee markkinoille pelkästään ratakäyttöön suunnattu versio.

Yamaha R6 Race

Uuden R6 Racen mitat ja paino ovat samat kuin vuodeksi 2017 uudistuneen katuversion. Deltabox-alumiinirungon keskelle sijoitettu nelisylinterinen ja 599-kuutioinen rivimoottori on saanut kilpailukäyttöä silmällä pitäen sisäänsä titaaniventtiilit ja takomännät. Kuljettajan valittavissa on D-Mode -tehoasetukset ja kuusiasentoinen luistonesto. Kytkimettömän vaihteiden vaihdon sallivat quickshifter toimii nykymittapuun mukaan jo hieman vanhahtavasti vain isommalle vaihteelle vaihdettaessa.

Magnesiumilla ja alumiinilla painonsäästöä

Takarunko on painonsäästösyistä valettu magnesiumista, samoin kuin venttiilikoppa. Polttoainetankin materiaaliksi on valittu alumiini painon säästämiseksi. Jousitusratkaisut ovat KYBin käsialaa ja jarrusatuloissa vieläkään lue Bremboa tai Nissiniä, vaan Yamaha luottaa yhä sitkeästi Sumitomon jarruihin.

Yamaha R6 Race

Tiiviissä yhteistyössä kilpatiimien ja testikuljettajien kanssa toimiva GYTR-osasto (Genuine Yamaha Technology Racing) on kehittänyt pyörään lisähintaan saatavan R6 GYTR Kit -varustepaketin, jolla pyörästä saa vieläkin enemmän irti rata-ajossa. Simppelimmät kisasähköt, ohjelmoitava ECU, Akrapovicin titaaniputkisto, kilpailykäyttöön paremmin säädettävät jalkatappisarjat ja varikkopukit sekä paljon muita osia on tarjolla asiakkaan tarpeen ja lompakon paksuuden mukaan.

Yamaha R6 Race on saatavilla Yamaha jälleenmyyjiltä tammikuusta 2021 alkaen.

Yamaha R6 Race

  • Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 599 cc
  • Teho: 118,4 hv (87,1 kW) / 14 500 r/min
  • Vääntö: 61,7 Nm / 10 500 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1375 mm
  • Istuinkorkeus: 850 mm
  • Tankin tilavuus: 17 litraa
  • Paino tankattuna: 190 kg

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Yamaha

Luetuimmat