5.3.2019

Cupra Formentor – nyt ihan oikeasti, mitä te siellä Espanjassa touhuatte?

Cupra Formentor

Cupra Formentor ennakoi tulokasmerkin ensimmäistä omaa mallia. Konseptiautosta saadut ennakkotiedot eivät kuitenkaan vielä tee vaikutusta.

Vuosi sitten päät pyörivät Genevessä, kun Seat päätti eriyttää urheilumalleissa käytetyn Cupran omaksi automerkikseen. Cupra Atecan rinnalla näyttelyosastolla nähtiin Seat Leon Cupra R, mikä vain lisäsi hämmennystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen oma

Vuosijuhlan kunniaksi Cupra tuo Geneveen näytille ensimmäisen konseptiautonsa Formentorin. Cupra Formentorin kerrotaan olevan ensimmäinen varta vasten nuorta sporttimerkkiä varten kehitetty malli, ja hyvin todennäköisesti siitä jalostuu pian myyntimalli. Cupra Atecan tapaan Formentor tarjoilee suorituskykyä vähän korkeammasta katumaasturikorista.

Cupra Formentor

Ensimmäisenä uniikkina Cupra-mallina Formentor pystyy erottautumaan muotokielessä Atecaa enemmän Seatin suojista. Auto säilyttää merkin tunnuksiksi muodostuneen pronssin värin ja tribaalilogon, ja vaikka linjoista löytää paljon Seatia, löytää korin muodoista myös paljon emomerkkiä voimakkaampia linjoja. Nykytyyliin auton perää tietysti koristaa leveä valoraita.

Sisätilat jatkavan tummien ja pronssin sävyjen yhdistelmää. Itse peruskojelaudan linjat muistuttavat vahvasti Tarracoa, mutta ainakin konseptiauton tietoviihdejärjestelmä on laitettu uusiksi. Myös ilmastoinnin säätöpaneeli näyttää hävinneen kojelaudasta – arvatenkin kosketusnäytöllä ohjattavaksi.

Cupra Formentor

Suorituskykyongelma?

Cupra kertoo voimalinjan vievän auton suoraan tulevaisuuteen. Ympäripyöreä väite tarkoittaa käytännössä ladattavaa hybriditekniikkaa. Valmistaja ylistää voimakkaan polttomoottorin ja tehokkaan sähkömoottorin yhdistelmää, mutta konseptiauton yhteistehoksi ilmoitetaan kuitenkin vain 245 hevosvoimaa.

Vertailun vuoksi: nykyinen Cupra Ateca, kuten myös Seat Leon Cupra, tarjoavat jo täydet 300 hevosvoimaa. Vaihteiston kerrotaan olevan kaksoiskytkin-tyyppiä, ja voimanhallintaa parantaa lukittava tasauspyörästö. Nelivetoa autosta ei kuitenkaan löydy. Sähköiseksi toimintamatkaksi sentään ilmoitetaan 50 kilometriä.

Cupra Formentor

Formentor hämmentää

Cupran lehdistötiedotteen pohjalta Formentor lähinnä hämmentää – väärällä tavalla. Vuosien myötä Ibizojen ja Leonien tehokkaat ja suorituskykyyn nähden huokeat Cupra-mallit rakensivat brändistä tunnetun ryhmälle, joka innostuu aidosti ajamisesta ja nauttii viikonloppunsa ratapäivillä rengaspaineita hioen. Edelleenkin Seat Leon Cupra tarjoaa sopivasti varusteltuna erinomaisen ajokokemuksen mutkateillä ja kilparadoilla.

Miten nämä Cupran vahvat juuret saadaan käännettyä brändin tavoittelemaan asemaan hieman arvokkaamman suorituskyvyn tarjoajana? Uskottavuutta ei paranna sekään, jos merkin ensimmäinen oma auto saapuu markkinoille aikansa tehottomimpana mallina – ja vieläpä etuvetoisena katumaasturina.

Toivottavasti ymmärrämme Cupraa paremmin, kun pääsemme näkemään auton luonnossa Geneven autonäyttelyssä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Cupra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat