22.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Espanjan serkku – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän auton ratissa ei voi välttyä déjà-vulta – Seat Tarraco tuntuu niin tutulta. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: automaattivaihteiston empiminen. Seat tulee katumaasturimarkkinoille ryminällä. Lyhyessä ajassa on esitelty ensin Ateca Nissan Qashqain kokoluokkaan, sitten pikkuinen Arona ja nyt vielä suurin, helmikuussa kauppoihin saapuva Tarraco. Pienelle valmistajalle tehtävä olisi mahdoton, mutta emokonserni Volkswagenin miljoonalaatikosta on helppo noukkia sopivat palaset ja antaa niille espanjalainen loppusilaus. Tarraco on yhtiön tutummista malleista lähimpänä Skoda Kodiaqia ja Volkswagen Tiguan Allspacea. Autojen olemukset ja mittasuhteet muistuttavat toisiaan, mutta terävämmällä keulan muodoilla Seatiin on tuotu omaa sporttista ilmettä. Tarraco valmistetaan Tiguanin kanssa samalla tuotantolinjalla Wolfsburgissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa jopa seitsemälle Tarracon tilat riittävät useimpiin tarpeisiin: tilaa on hulppeasti neljälle tavaroineen eikä viideskään isommin valita. Keskirivin korkeus mahdollistaa oivan istuma-asennon. Tavaratila on valtava ja muodoltaan selkeä. Vaihtoehtona takakonttiin voi valita kahden istuttavan lisäpenkin, tällöin keskiriviä joutuu liu’uttamaan edemmäs. Kojelaudan muodot, mittaristo ja ratti ovat Seatin omaa käsialaa, mutta ratin viikset ja lämmityslaitteen säätimet paljastavat saksalaiset sukujuuret. Perimä ei ole välttämättä lainkaan pahasta, ergonomia osuu kohdalleen ja toiminnot ovat selkeitä. Kosketusnäyttö on jopa siskoja ylemmäs ja paremmin näkökenttään aseteltu. Digimittaristo, led-valot ja törmäysavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Viimeisimpien sähköisten turvavarusteiden ja liitettävyysominaisuuksien lisäksi tarjolla on Seatille uutuutena eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä. Tuttu tekniikka Tarracon voimalinjat ovat tutut. Bensiinimoottori on joko 1.5 TSI (150 hv) sylinterien lepuutuksella tai 2.0 TSI (190 hv). Diesel on aina kaksilitrainen TDI, kahtena tehoversiona (150/190 hv). Säyseämmät versiot ovat etuvetoisia kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Ruudikkaammat on puolestaan paritettu aina nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Vuoden päästä valikoima laajenee bensiinimoottorisella lataushybridillä. Vaikka Seat korostaa Tarracon urheilullisuutta, ensivaikutelmana ero konsernisisariin on ajossa lähes huomaamaton, eikä hyvää kannatakaan muuttaa. Ohjaus on tunnoltaan katumaastureiden parhaimpia. Jousitus vaikuttaa sopivalta kompromissilta mukavuutta ja ajettavuutta, tosin koeajoautoihin oli ruksittu lisävarustelistalta säätyvä iskunvaimennus ja 20-tuumaiset renkaat. Niilläkin äänitaso pysyi vaimeana ainakin Katalonian sileillä teillä. Tarracon hinnat paljastettiin koeajon tauolla. Ensivilkaisulla ne vaikuttivat kovilta, mutta Seat on jättänyt karvalakkimallit pois. Varusteita vertaamalla Seat päihittää hinnoillaan ainakin Kodiaq- ja Tiguan-siskonsa. Lisätäkynä toimii espanjalaismerkin viiden vuoden takuu. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.seat.fi/tarraco Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive Xcellence DSG Hinta alkaen 37 645 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 938 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 300/750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku