13.4.2022 Ajoneuvot DS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Dacia Jogger jatkaa merkin minimilinjalla Euro NCAP -törmäystestitulosten suhteen. Honda HR-V pärjäsi hyvin ja DS 4 sai kaksi tulosta varustelusta riippuen. Huhtikuun Euro NCAP -tulokset käsittävät kolme uutta automallia, joilla on yhteensä neljä eri tulosta. Uutuuksista ranskalaisen DS:n uutukainen numero 4 sai kaksi tulosta, sillä auto testattiin erikseen myös lisävarusteisella turvavarustepaketilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia Jogger – yksi tähtiDacia Jogger jakaa perusrakenteensa Sandero Stepwayn kanssa, joten kovin suuria yllätyksiä ei Euro NCAP -tuloksissa ollut lupaa odottaa. Seitsemänpaikkainen Jogger erottautuu kuitenkin myös joiltain osin pienemmästä sisarmallistaan. Dacia Joggerin kohdalla näkyy hyvin, miten elektronisten ajoavustimien puutteet painavat sekä kevyen liikenteen että kuljettaja-avustimien osa-aluepisteitä, ja siten yleisarvosanaa, verrattuna auton selkeästi parempiin kolariturvallisuustuloksiin.Aikuismatkustajien suojasta Dacia Jogger sai 70% pistemaksimista ja lasten kohdalla 69% pisteistä. Rintakehän suojaus on välttävää monissa törmäystilanteissa. Sivutörmäyksessä Joggerin istuimet eivät suojaa retkahdukselta lainkaan, antaen huonon tuloksen pään suojasta tällaisessa onnettomuudessa. Perätörmäyksessä takamatkustajien niskan tuenta on huonoa. Myös kojelaudan rakenteita moitittiin. Katon rajassa oleva verhoturvatyyny toimii hyvin, mutta se ei ulotu Joggerissa enää kolmannelle istuinriville. Lasten kohdalla moitteita tuli korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehän heikosta suojasta etutörmäyksessä. Myös lastenistuinten yhteensopivuudessa oli vielä selkiyttämisen varaa.Kevyen liikenteen suojasta Dacia Jogger sai 41% pisteistä. Törmäystilanteessa konepellin etureuna ja tuulilasin karmit antavat huonon suojan. Pisteitä jää saamatta paljon siitä, että Joggerin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi jalankulkijoihin eikä pyöräilijöihin.Turvavarusteista Dacia Jogger sai 39% pisteistä. Turvavyömuistutin ei kata kolmatta istuinriviä, sillä kolmannen rivin istuimet voi irrottaa autosta. Kuljettajaa avustetaan nopeusrajoittimella, mutta mitään kaistatoimintoja Joggerista ei löydy. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kaikissa ajoneuvo-onnettomuustilanteissa joko hyvin tai kohtuullisesti.DS 4 – neljä tähteä (viisi tähteä lisävarusteilla)Ranskalainen DS 4 jatkaa pitkästä aikaa Euro NCAP:in lähivuosien trendiä, jossa autolle annetaan turvavarustelusta riippuen kaksi eri tulosta. Perusvarusteltu DS 4 sai suorituksestaan neljä tähteä ja valinnaisella safety packilla auto sai täydet viisi tähteä.Vakiovarusteltu DS 4 sai aikuismatkustajien suojasta 85% ja lapsimatkustajien suojasta 86%. Kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin välttäväksi joissain titlanteissa, mutta muuten DS 4 selviytyi hyvin. Etumatkustajien välissä oleva turvatyyny esti kyytiläisten osumisen toisiinsa. Lasten kohdalla ainoaksi kauneusvirheeksi jäi korokeistuimella olevan 10-vuotiaan hyvää lievästi heikompi kaulasuoja, mutta auto ylsi alle puolen pisteen päähän maksimituloksesta. Takapenkin keskipaikan soveltuvuus vyötettävän lastenistuimen kanssa jäi epäselväksi, mutta muuten turvaistuimet toimivat autossa odotetusti.Kevyen liikenteen suojasta DS 4 sai 74% pisteistä. Tuulilasin karmit olivat törmäyssuojan heikoin kohta. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi useimmissa tilanteissa odotetusti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajan avustinjärjestelmistä auto sai 65% pisteistä, sillä AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi toisiin ajoneuvoihin hiukan verkkaisesti, mutta muut järjestelmät toimivat hyvin.Valinnaisella turvavarustepaketilla DS 4:n kuljettajaa avustavien järjestelmien pisteet nousevat 82%:iin. Tuolloin ajoneuvo täydentää kamerapohjaista AEB-hätäjarrutusjärjestelmää tutkalla ja auto saa puhtaat paperit ajoneuvoihin liittyvistä hätäjarrutustilanteista.Honda HR-V – neljä tähteäHondan uuden sukupolven HR-V selvitti Euro NCAP -testit perusvarmasti ja malli sai neljän tähden yleisarvosanan.Aikuisten suoja arvioitiin pisteytyksellä 82% ja lasten suoja 75% arvoiseksi. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja sekä sivutörmäyksessä sivuttaissuuntaisen retkahduksen suoja arvioitiin välttäviksi. Lasten kohdalla ainoa merkittävä heikkous oli sivusuuntaisessa törmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan päänsuoja, joka arvioitiin heikoksi. Joidenkin vyötettävien lastenistuinten kohdalla takapenkin keski-istuin osoittautui ongelmalliseksi asennuspaikaksi, mutta muuten lastenistuimista annettiin korkeat pisteet.Kevyen liikenteen osalta HR-V pisteytettiin tuloksella 72%. Tuulilasin reunojen lisäksi konepellin etureuna arvioitiin huonoiksi. Toisaalta automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi moitteetta niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöiden kanssa. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Honda HR-V sai 78% pisteistä. AEB-järjestelmä toimi ajoneuvojen kanssa moitteetta ja auto tarjoaa myös hyvän tuen kaistalla pysymiseen. Kuljettajan vireystilaa ei kuitenkaan valvota.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaDacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta – huono Euro NCAP -tulos Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä