24.1.2024 Ajoneuvot Ennenkuulumaton WRC-kausi 2024 lähtee liikkeelle – tässä ennakkoasetelmat kauteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-kausi 2024 alkaa suomalaisittain historiallisissa merkeissä, sillä pääluokassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Lajin kokema nopea ja raju inflaatio tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1979 ja kuljettajien MM-sarjan alun, ei kauden avausosakilpailun lähtölistalta löydy yhtäkään suomalaiskuljettajaa rallin voitosta ajamassa.Toyotan Rally2-autolla reitille lähtee Sami Pajari, mutta hän voi korkeintaan ajaa oman luokkansa voitosta. Se jättää armottoman, sinivalkoisen aukon Ranskan Merialppien rinteille.Tilanteesta voi jokainen vetää halutessaan omat johtopäätöksensä, mutta jotain selvästi uupuu rallin MM-sarjasta. Rallipromoottori on tehnyt myyräntyötä viemällä lajia keinotekoiseen suuntaan, jossa uusien autonvalmistajien mukaan houkuttelu on mahdotonta ja nykyisten pitäminen vähintäänkin haasteellista.Rallin kevytkuluttajalle muuttunut pistelaskujärjestelmä ei tee lajin seuraamisesta helpompaa, sillä vaikeaselkoinen se on myös aktiivisille seuraajille. Pisteitä jaetaan kolmessa tasossa; lauantain lenkin jälkeen pienimmän kokonaisajan omaavalle, sunnuntain nopeimmalle sekä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle rallin päättävällä Power Stagella.Esapekka Lapin valittua puolikkaan kauden ei kauden avaukseen Monte Carlossa starttaa lainkaan suomalaiskuljettajaa Rally1-luokan autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntöjen eriskummallisuudetKisan päätöspäivä, sunnuntai, eriytettiin pisteytyksestä sen vuoksi, että kuljettajien motivaatio riittäisi ajamaan yleisöä viihdyttävää vauhtia erikoiskokeet läpi, vaikka tilanne rallissa puoltaisi varman päälle ajoa.Mikä pahinta, nyt rallin voittajan tulkitseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Onko kilpailun voittaja se, joka saalistaa isoimmat pisteet lauantain jälkeen? Jos näin on, niin logiikkaa on vaikea ymmärtää, sillä eihän voittajaa voi kesken kilpailun julistaa.Rallipromoottorin helmitaulu lienee rikki ja laskutikku hukassa, sillä Power Stagelle on sallitaan ylimääräinen rengaskerta vain, jos rallijärjestäjä osaa erikseen vaatia tätä. Sääntöpykälää on perusteltu kustannuksilla, vaikka kyse on vain 1500 euron arvoisesta lisäkulusta.Kalle Rovanperän yllätysveto ja vajaa MM-kausi jättää Toyotan altavastaajan asemaan. Japanilaismerkillä ei ole enää heittää kehiin Hyundain veroista kuljettajakaartia.Suunnan on muututtavaTäyden 13 osakilpailun sarjan ajaa kuusi kuljettajaa, joista kolmella on realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen.Kärki on aina ollut kapea, mutta tällä kertaa eväät katsojiin uppoavaan MM-kauteen ovat aiempaa heikommat. Nouseeko lukuisten osa-aikaisten kuljettajien joukosta joku, joka voisi ottaa osaa mestaruuskamppailuun?Tässä skenaariossa katse kääntyy lähinnä Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat Toyota-tähdet ovat tunnustettuja mestareita ja voivat etenkin optimaalisten lähtöpaikkojensa ja muuttuneen pistelaskujärjestelmän ansiosta aiheuttaa melkoisia pettymyksiä täyden sarjan tahkoaville.Useiden vuosien laiminlyönti tarkoittaa sitä, että matkaa lajin suosion päiviin alkaa olla yhä enemmän. Huonojen valintojen vuoksi välimatka vain kasvaa, sillä siinä vaiheessa, kun miljoonia ansaitsevat huippukuljettajat, eli lajin todelliset tähdet ja yleisömagneetit, alkavat voida huonosti, on tilanne jo livennyt käsistä.Pitkälle on vieritty ajoista, jolloin ralliammattilaisuutta tavoiteltiin kymmenen vuotta omin rahoin ja päälle ajettiin toiset kymmenen vuotta lajin huipulla. Nykyinen formaatti ei tällaista puolla, sillä tiukentuneet aikataulut ovat saaneet järjestävien tahojen lipsumaan jo turvallisuusseikoista, mitä voi pitää jonkinlaisena lajin päätepysäkkinä, mitä ammattilaistasoon tulee.Suurin kysymysmerkki leijuu Teemu Sunisen yllä. Virossa asuva kuljettaja menetti otteen Rally1-unelmasta, joten ura jatkuu Rally2–autolla, jos lainkaan.Hyundai lähtökuopissa?Tiimien välisessä asetelmassa merkille pantavaa on se, että Hyundai panostaa kauteen peräti viiden kuljettajan voimin. Etenkin Ott Tänakin palkkaaminen kielii siitä, että korealaisvalmistaja haluaa vihdoin voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, johon se ei ole pystynyt kymmenen mukanaolovuotensa aikana.Mikäli kyseinen tavoite epäonnistuu, on hyvin todennäköistä, että Hyundai kokee Citroenin kohtalon. Citroen laittoi kaiken peliin kaudeksi 2019 ja palkasi Sébastien Ogierin tiimin ykkösnyrkiksi. Ranskalainen tippui loppukaudesta MM-jahdista ja haukkui auton lyttyyn vaimonsa säestyksellä. Se laittoi Citroenin niin ahtaaseen rakoon, että tehdas päätti luopua rallista tyystin.Ulkopuolelta Hyundain tilanne näyttää juuri samalta. Lajin tulevaisuuden kannalta voi vain toivoa, että Hyundai voittaa haluamansa. Muussa tapauksessa seuraukset saattavat olla katastrofaalisen suuret.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti