24.1.2024 Ajoneuvot Ennenkuulumaton WRC-kausi 2024 lähtee liikkeelle – tässä ennakkoasetelmat kauteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-kausi 2024 alkaa suomalaisittain historiallisissa merkeissä, sillä pääluokassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Lajin kokema nopea ja raju inflaatio tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1979 ja kuljettajien MM-sarjan alun, ei kauden avausosakilpailun lähtölistalta löydy yhtäkään suomalaiskuljettajaa rallin voitosta ajamassa. Toyotan Rally2-autolla reitille lähtee Sami Pajari, mutta hän voi korkeintaan ajaa oman luokkansa voitosta. Se jättää armottoman, sinivalkoisen aukon Ranskan Merialppien rinteille. Tilanteesta voi jokainen vetää halutessaan omat johtopäätöksensä, mutta jotain selvästi uupuu rallin MM-sarjasta. Rallipromoottori on tehnyt myyräntyötä viemällä lajia keinotekoiseen suuntaan, jossa uusien autonvalmistajien mukaan houkuttelu on mahdotonta ja nykyisten pitäminen vähintäänkin haasteellista. Rallin kevytkuluttajalle muuttunut pistelaskujärjestelmä ei tee lajin seuraamisesta helpompaa, sillä vaikeaselkoinen se on myös aktiivisille seuraajille. Pisteitä jaetaan kolmessa tasossa; lauantain lenkin jälkeen pienimmän kokonaisajan omaavalle, sunnuntain nopeimmalle sekä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle rallin päättävällä Power Stagella. Esapekka Lapin valittua puolikkaan kauden ei kauden avaukseen Monte Carlossa starttaa lainkaan suomalaiskuljettajaa Rally1-luokan autolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sääntöjen eriskummallisuudet Kisan päätöspäivä, sunnuntai, eriytettiin pisteytyksestä sen vuoksi, että kuljettajien motivaatio riittäisi ajamaan yleisöä viihdyttävää vauhtia erikoiskokeet läpi, vaikka tilanne rallissa puoltaisi varman päälle ajoa. Mikä pahinta, nyt rallin voittajan tulkitseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Onko kilpailun voittaja se, joka saalistaa isoimmat pisteet lauantain jälkeen? Jos näin on, niin logiikkaa on vaikea ymmärtää, sillä eihän voittajaa voi kesken kilpailun julistaa. Rallipromoottorin helmitaulu lienee rikki ja laskutikku hukassa, sillä Power Stagelle on sallitaan ylimääräinen rengaskerta vain, jos rallijärjestäjä osaa erikseen vaatia tätä. Sääntöpykälää on perusteltu kustannuksilla, vaikka kyse on vain 1500 euron arvoisesta lisäkulusta. Kalle Rovanperän yllätysveto ja vajaa MM-kausi jättää Toyotan altavastaajan asemaan. Japanilaismerkillä ei ole enää heittää kehiin Hyundain veroista kuljettajakaartia. Suunnan on muututtava Täyden 13 osakilpailun sarjan ajaa kuusi kuljettajaa, joista kolmella on realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen. Kärki on aina ollut kapea, mutta tällä kertaa eväät katsojiin uppoavaan MM-kauteen ovat aiempaa heikommat. Nouseeko lukuisten osa-aikaisten kuljettajien joukosta joku, joka voisi ottaa osaa mestaruuskamppailuun? Tässä skenaariossa katse kääntyy lähinnä Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat Toyota-tähdet ovat tunnustettuja mestareita ja voivat etenkin optimaalisten lähtöpaikkojensa ja muuttuneen pistelaskujärjestelmän ansiosta aiheuttaa melkoisia pettymyksiä täyden sarjan tahkoaville. Useiden vuosien laiminlyönti tarkoittaa sitä, että matkaa lajin suosion päiviin alkaa olla yhä enemmän. Huonojen valintojen vuoksi välimatka vain kasvaa, sillä siinä vaiheessa, kun miljoonia ansaitsevat huippukuljettajat, eli lajin todelliset tähdet ja yleisömagneetit, alkavat voida huonosti, on tilanne jo livennyt käsistä. Pitkälle on vieritty ajoista, jolloin ralliammattilaisuutta tavoiteltiin kymmenen vuotta omin rahoin ja päälle ajettiin toiset kymmenen vuotta lajin huipulla. Nykyinen formaatti ei tällaista puolla, sillä tiukentuneet aikataulut ovat saaneet järjestävien tahojen lipsumaan jo turvallisuusseikoista, mitä voi pitää jonkinlaisena lajin päätepysäkkinä, mitä ammattilaistasoon tulee. Suurin kysymysmerkki leijuu Teemu Sunisen yllä. Virossa asuva kuljettaja menetti otteen Rally1-unelmasta, joten ura jatkuu Rally2–autolla, jos lainkaan. Hyundai lähtökuopissa? Tiimien välisessä asetelmassa merkille pantavaa on se, että Hyundai panostaa kauteen peräti viiden kuljettajan voimin. Etenkin Ott Tänakin palkkaaminen kielii siitä, että korealaisvalmistaja haluaa vihdoin voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, johon se ei ole pystynyt kymmenen mukanaolovuotensa aikana. Mikäli kyseinen tavoite epäonnistuu, on hyvin todennäköistä, että Hyundai kokee Citroenin kohtalon. Citroen laittoi kaiken peliin kaudeksi 2019 ja palkasi Sébastien Ogierin tiimin ykkösnyrkiksi. Ranskalainen tippui loppukaudesta MM-jahdista ja haukkui auton lyttyyn vaimonsa säestyksellä. Se laittoi Citroenin niin ahtaaseen rakoon, että tehdas päätti luopua rallista tyystin. Ulkopuolelta Hyundain tilanne näyttää juuri samalta. Lajin tulevaisuuden kannalta voi vain toivoa, että Hyundai voittaa haluamansa. Muussa tapauksessa seuraukset saattavat olla katastrofaalisen suuret. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe