18.7.2020

Ford Bronco Sport – Kuga muu muka?

2021 Ford Bronco Sport Exteriors

Isänsä Broncon fleeceruutupaitaan sonnustautuva Ford Bronco Sport hakee samaa henkeä kevyemmistä lähtökohdista. Täysikasvuisesta maastoautosta ei enää ole kyse, mutta myös Bronco Sport on silti aina nelivetoinen.

Retromaasturivillitykseen mukaan matkaava Ford Bronco Sport rakentuu pitkälti samoille juurille kuin meille tuttu Ford Kuga (Yhdysvalloissa Ford Escape). Bronco Sport liikkuu pienempänä ja kevyemmin maastokelpoisena hiljattain julkaistun isänsä Ford Broncon vanavedessä.

Sukulaissuhde Kugaan on osamääräisesti suuri, mutta mittasuhteet ovat yllättävänkin erilaiset ja ulkonäkö aivan jotain muuta. Bronco Sport on kapeampi ja selvästi lyhyempi, mutta toisaalta korkeampi. Bronco Sportille luvattu noin 200 millimetrin maavara on katumaasturille runsas ja täysin varusteltuna 29-tuumaiset maastorenkaat korottavat sen kunnioitettavaan 224 millimetrin lukemaan. Myös lähestymis- ja jättökulmien kerrotaan olevan hyvät.

– Bronco Sport täyttää retkeilijöiden tarpeet, sillä sen jokainen nurkka on suunniteltu ja valmistettu viikonloppuisin luontoon lähteviä varten, kertoo Fordin tuotekehityspäällikkö Hau Thai-Tang.

2021 Ford Bronco Sport Exterior

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jos metsään haluat mennä

Ford kertoo kyllä panostaneensa pikku-Broncon maastokelpoisuuteen. Sen versioista kalliimmat Badlands ja First Edition omaavat kahdella kytkimellä varustetun lukittavan taka-akselin tasauspyörästön, jolla on Fordin mukaan mahdollista siirtää käytännössä kaikki taka-akselin voima yhdelle pyörälle. Muuten vakiovarusteisesta nelivetojärjestelmästä tai sen toteutuksesta ei juuri hiiskuta.

Lisäksi Ford Bronco Sport saa isoveljensä tapaan, naurettavasti nimetyn, GOAT-järjestelmän, joka on kuulemma akronyymi sanoista "Go Over Any Terrain". Tämä auttaa kuljettajaa erilaisissa olosuhteissa, mutta Ford ei kerro tarkemmin mitä auton parametreja järjestelmä säätää. Vakiovarusteisessa järjestelmässä on neljä eri ajotilaa: Normal, Eco, Sport sekä Slippery & Sand, jonka lisäksi Badlands ja First Edition saavat kaksi maastopainotteisempaa lisäasetusta Mud/Ruts ja Rock Crawl – jälkimmäiset oletettavasti osin yhteydessä aiemmin mainittuun takatasauspyörästöön.

2021 Ford Bronco Sport Exterior roof

Kuten kuvistakin näkee Bronco Sport on myös verhottu muovilla ja alleajosuojaakin luvataan löytyvän tavallista runsaammin. Vakiovarusteena on täysikokoinen vararengas, vankat kattokaiteet esimerkiksi kattotelttaa varten sekä tavaratilan luukun kaksi jykevää kahvaa molemmin puolin.

Lisävarustelista on pitkä telttailua, metsäilyä tai aavikkoajelua silmällä pitäen sisältäen esimerkiksi MOLLE-kiinnitykset etuistuimien selkänojissa ja erilliset varustelupaketit pyöräilyyn, retkeilyyn, lumi- tai vesiurheiluun. Tavaratilan puolella Badlands ja First Edition -varusteluihin kuuluu koko tavaratilan ja sisustan kattava vesipestävä kumimattosarja. Myös istuinverhoilut ja monet kytkimet on suunniteltu helpon puhtaanapidon kannalta.

2021 Ford Bronco Sport Exterior rear

Kivikkoisissa olosuhteissa polun tarkkailua auttaa auton keulaan sijoitettu kamera, joka on varustettu pesurilla. Lisävarusteisen Trail Control -teknologian tarkoituksena on auttaa kuljettajaa keskittymään reitin tarkkailuun ja valintaan, sillä se pitää, alle 20 mailin tuntinopeuksissa eteenpäin liikuttaessa ja alle 6 mailia tunnissa peruutettaessa, vakionopeudensäätimen tavoin etenemisnopeuden tasaisena maastosta riippumatta. Nämä eväät Ford Bronco Sport ottaa mukaan metsään.

Kuljettajan käskystä

Moottorivaihtoehtoja on kaksi ja ne ovat vastoin vanhoja Bronco-perinteitä vain nelisylinterisiä turbomoottoreita, joka voisi tarjota tälle jopa väylän Euroopan markkinoille. Kevyemmin varustellut mallit Base, Big Bend ja Outer Banks saavat 1,5-litraisen hieman yli 180-hevosvoimaisen version. Lippulaiva Badlands, ja First Edition, saa 2-litraisen 245-hevosvoimaisen moottorin, jota voinee tässä luokassa pitää jo mallinimen jälkimmäisen osan arvoisena. Vaihteisto on aina 8-pykäläinen automaattivaihteisto, mutta isompikoneiset saavat lisäksi jäähdytystä sekä vaihteistolle että takatausauspyörästölle.

2021 Ford Bronco Sport Interior

Kuljettajalla on tämän moottorin ohjastamiseen apunaan Ford Co-Pilot360 -järjestelmä, johon kuuluu muun muassa etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, risteävän liikenteen varoitin sekä kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti. Lisävarusteiden puolelta on valittavissa Ford Co-Pilot360 Assist+, joka lisää pakettiin muun muassa adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Etumatkaajien käden ulottuvilla on keskikonsolin 8-tuumainen kosketusnäyttö, josta löytyy Sync 3 -käyttöjärjestelmä. Apple CarPlay ja Android Auto kuuluu vakiovarustukseen.

Ulkonäkö on kieltämättä kaivettu suoraan isän oppikirjasta eikä vaikutteita yritetä peittää. Sen keulamaski, pyöreät ajovalot, suorahkot kyljet ja mittasuhteet muistuttavat kovasti Broncoa ja toki tähän vaikuttaa myös maastoajon kannalta lähes välttämättömät lyhyet ylitykset auton molemmissa päissä. Ehkä varttunut Bronco kuitenkin omaa karismaa, jota nuori Bronco Sport ei pysty vielä kopioimaan edes hyvällä yrityksellä.

Lähde ja kuvat: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat