15.8.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sitä tuntee itsensäkin rallikuskiksi, kun lähtee Toyotalla MM-rallia seuraamaan. Moottorin käyttötestiauton Toyota Corolla Crossin kilometrien kartuttamiseksi se annettiin alleni, kun olin lähdössä seuraamaan Jyväskylän suurajoja, jota myös salanimellä WRC Secto-rally Finland kutsutaan. Toyotan kannustaminen luonnistuu nelivetoisen liki 200-heppaisen Toyotan ratissa, vaikka korkea ja tilava perheversio onkin. Evästykseksi matkalla käskettiin ottaa kuvia juuttumisesta peltoparkkiin pikisten varrella, runsasta sadetta oli luvassa viikonlopulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nelivetoToyota Corolla Cross on aina nelivetoinen ja Corolla-malliston tehokkaammalla kaksilitraisella bensiinihybridillä varustettu. Neliveto ei ole jatkuva, eikä taka-akselille tule edes kardaaniakselia. Takana on oma 40-heppainen sähkömoottorinsa, joka kytkeytyy vetohommiin automaattisesti järjestelmän havaitessa lipsumista.Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina nelivedolla, joten edes mitään alkusutaisua ei ehdi havaita. Kiinnijäämisestä ei ollut pelkoa muutenkaan, pahimmin vettyneet pellot oli suljettu rallivieraiden autoilta. Muiden karttelemia syvimpiä mutavellejä etsienkään ongelmia ei tullut, kevyt Corolla nuljui pintakaasulla kuin itsestään takaisin kovemmalle uralle. Maavaraa ei kuitenkaan ole yhtään liikaa, alimpana roikkuva pakoputki ottaa osumaa jo helpoilla metsäautoteillä.Elektroniset apukuskitSiirtymätaipaleiden kuulalaakerisoralla ja sateen liukastamalla savipinnalla neliveto kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomasti. Elektroniikka jakaa voimaa pyöräkohtaisesti suitsien niin ali- kuin yliohjautumistakin yrittäen arvailla kuskin ajolinjaa. Ajonvakautus sallii pienen luiston ennen puuttumistaan jättäen kuskille onnistumisen tunteen. Odotamme talvea innolla.Asfaltille siirtyessä huomaa heti autonomisen ajon kehittyneen, tiemaalausten ollessa näkyvät ja loogiset auton kaistallapitoon (LTA) herää luottamus. Ajolinjat ovat juoheat, tosin harmillisesti aina säntillisesti keskellä kaistaa pahimmissa urissa. Pienemmillä teillä kaistavahti (LDA) sen sijaan puuttuu ohjaukseen äkkinäisesti ja voimakkaasti luettuaan tietä väärin. Poiskytkeminen mittariston keskivalikon kautta on turhan monimutkaista ja hidasta jokaisen käynnistyksen jälkeen.Toinen sydämentykytyksiä aiheuttava avustin on pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB). Rallipikisten varrelta parkkipaikkaa etsiessä jokainen risu ja heinänkorsi aiheuttaa piippauksen. Niihin ei enää kiinnitä huomiota, koska Toyota piipittää muutenkin koko ajan. Säikähdys tulee vasta äkkipysähdyksestä järjestelmän polkiessa jarrut pohjaan. Sitä ei kuitenkaan haluaisi kytkeä pois, sillä se saattaa joku päivä pelastaa kolhulta tai lapsen yliajolta.Ralli vai taloudellisuusajoCorolla Crossin hybridijärjestelmän toiminta ei herätä eikä kaipaa huomiota, se ahkeroi koko ajan taustalla minimoiden bensiinikulutusta. Mittaristo näyttää sähköajon osuutta prosentteina ajetusta ajasta, ajetusta matkasta lukema ei olisi yhtä mairitteleva. Moottoritiellä sähköajoa ei juuri tule, mutta vaikkapa pääkaupunkimme tietöiden ja punaisten aaltojen jumittamassa liikenteessä 90 % saavuttaminen on mahdollista. Yleensä pyöritään 50 % molemmin puolin.Litroiksi muutettuna pikkuteillä pihtailu palkitaan nelosella alkavilla lukemilla, moottoritienopeudet puolestaan kuutosella. Ralliturneella kilometrejä tuli 720 ja lopputankkaus oli 35,2 litraa, jotka kertovat samalla auton tankin koon ja toimintamatkan. Kulutus 4,9 l/100km on erinomainen lukema tehokkaalle nelivetoiselle korkealle autolle. Ehkäpä vauhtia ruuhkaisilla siirtymillä ei ollutkaan ihan niin paljon, kuin kuski mielellään muistelisi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveen Käyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti