15.8.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sitä tuntee itsensäkin rallikuskiksi, kun lähtee Toyotalla MM-rallia seuraamaan. Moottorin käyttötestiauton Toyota Corolla Crossin kilometrien kartuttamiseksi se annettiin alleni, kun olin lähdössä seuraamaan Jyväskylän suurajoja, jota myös salanimellä WRC Secto-rally Finland kutsutaan. Toyotan kannustaminen luonnistuu nelivetoisen liki 200-heppaisen Toyotan ratissa, vaikka korkea ja tilava perheversio onkin. Evästykseksi matkalla käskettiin ottaa kuvia juuttumisesta peltoparkkiin pikisten varrella, runsasta sadetta oli luvassa viikonlopulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nelivetoToyota Corolla Cross on aina nelivetoinen ja Corolla-malliston tehokkaammalla kaksilitraisella bensiinihybridillä varustettu. Neliveto ei ole jatkuva, eikä taka-akselille tule edes kardaaniakselia. Takana on oma 40-heppainen sähkömoottorinsa, joka kytkeytyy vetohommiin automaattisesti järjestelmän havaitessa lipsumista.Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina nelivedolla, joten edes mitään alkusutaisua ei ehdi havaita. Kiinnijäämisestä ei ollut pelkoa muutenkaan, pahimmin vettyneet pellot oli suljettu rallivieraiden autoilta. Muiden karttelemia syvimpiä mutavellejä etsienkään ongelmia ei tullut, kevyt Corolla nuljui pintakaasulla kuin itsestään takaisin kovemmalle uralle. Maavaraa ei kuitenkaan ole yhtään liikaa, alimpana roikkuva pakoputki ottaa osumaa jo helpoilla metsäautoteillä.Elektroniset apukuskitSiirtymätaipaleiden kuulalaakerisoralla ja sateen liukastamalla savipinnalla neliveto kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomasti. Elektroniikka jakaa voimaa pyöräkohtaisesti suitsien niin ali- kuin yliohjautumistakin yrittäen arvailla kuskin ajolinjaa. Ajonvakautus sallii pienen luiston ennen puuttumistaan jättäen kuskille onnistumisen tunteen. Odotamme talvea innolla.Asfaltille siirtyessä huomaa heti autonomisen ajon kehittyneen, tiemaalausten ollessa näkyvät ja loogiset auton kaistallapitoon (LTA) herää luottamus. Ajolinjat ovat juoheat, tosin harmillisesti aina säntillisesti keskellä kaistaa pahimmissa urissa. Pienemmillä teillä kaistavahti (LDA) sen sijaan puuttuu ohjaukseen äkkinäisesti ja voimakkaasti luettuaan tietä väärin. Poiskytkeminen mittariston keskivalikon kautta on turhan monimutkaista ja hidasta jokaisen käynnistyksen jälkeen.Toinen sydämentykytyksiä aiheuttava avustin on pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB). Rallipikisten varrelta parkkipaikkaa etsiessä jokainen risu ja heinänkorsi aiheuttaa piippauksen. Niihin ei enää kiinnitä huomiota, koska Toyota piipittää muutenkin koko ajan. Säikähdys tulee vasta äkkipysähdyksestä järjestelmän polkiessa jarrut pohjaan. Sitä ei kuitenkaan haluaisi kytkeä pois, sillä se saattaa joku päivä pelastaa kolhulta tai lapsen yliajolta.Ralli vai taloudellisuusajoCorolla Crossin hybridijärjestelmän toiminta ei herätä eikä kaipaa huomiota, se ahkeroi koko ajan taustalla minimoiden bensiinikulutusta. Mittaristo näyttää sähköajon osuutta prosentteina ajetusta ajasta, ajetusta matkasta lukema ei olisi yhtä mairitteleva. Moottoritiellä sähköajoa ei juuri tule, mutta vaikkapa pääkaupunkimme tietöiden ja punaisten aaltojen jumittamassa liikenteessä 90 % saavuttaminen on mahdollista. Yleensä pyöritään 50 % molemmin puolin.Litroiksi muutettuna pikkuteillä pihtailu palkitaan nelosella alkavilla lukemilla, moottoritienopeudet puolestaan kuutosella. Ralliturneella kilometrejä tuli 720 ja lopputankkaus oli 35,2 litraa, jotka kertovat samalla auton tankin koon ja toimintamatkan. Kulutus 4,9 l/100km on erinomainen lukema tehokkaalle nelivetoiselle korkealle autolle. Ehkäpä vauhtia ruuhkaisilla siirtymillä ei ollutkaan ihan niin paljon, kuin kuski mielellään muistelisi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveen Käyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin