7.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW M850iA xDrive Cabrio – poutapäivän kompromissipilvi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M850iA xDrive on jo lähellä baijerilaistehtaan malliston kärkeä, mutta jokin häiritsee nautiskelun keskellä. Hyvää: voima, tyyli. Huonoa: kompromissifiilis, täyttämättä jääneet odotukset. 8-sarjan paluu BMW-malliston huipulle on ollut odotettu, mutta ensimmäiset kokemukset jättivät vielä toivomisen varaa. Jopa ulkonäöstään parjatut X7 ja 7-sarja ovat tuntuneet mallimerkintänsä mukaisilta, kasin ollessa enemmänkin iso kutonen. Nyt vuorossa on imagoon sopivalla murisevalla V8:lla varustettu BMW M850iA xDrive Cabrio, eli kokonaisuutta kruunataan kesäkelit maksimoivalla avokatolla.Nykybemariksi mallimerkintä vihjaa auton olevan perusversioita sporttisempi, mutta täydet kalorit sisältävä M8 on kuitenkin vielä askeleen verran eri juttu. Onko nyt vuorossa siis särmikäs bulervardikruiseri ja grand tourer?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät aineksetPitkänhuiskea 8-sarjan avo on näyttävä ilmestys ja auton ulottuvuudet mitat eivät unohdu kuljettajan työpisteeltä. Keula tuntuu jatkuvan loputtomiin ja leveys tekee parkkihalleista lievästi epämukavia. Onneksi jo kapea takaikkuna vihjaa, että kattava 360°-ympäristökamerajärjestelmä on ison kasin kohdalla enemmän kuin tervetullut varuste.Kunnianhimoisista mitoista huolimatta 8-sarjan avo on selkeä 2+2, sillä takaistuinten jalkatila jää yllättävän pieneksi. Jos etumatkustajan saa lahjottua ottamaan istuintaan eteenpäin, jää takaistuinten ongelmaksi matala pääntila. Toki sään salliessa sähkösäätöisen katon voi avata 50 km/h nopeuteen asti noin 15 sekunnissa.Etuistuimilla maailma on mallillaan. 8-sarja esittäytyykin pitkien matkojen leppoisana cruiserina, jossa poppi soi ja maisema on parhaimmillaan lasien ulkopuolella. BMW:n tuttu 4,4-litrainen ahdettu V8 siirtää näkymiä 530 hevosvoiman teholla ja kuulostaa hienolta sitä tehdessään. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii totutun pehmeästi.Takana loistavat odotuksetJokin ei kuitenkaan aivan loksahda paikoilleen. Säädettävästä iskunvaimennuksesta huolimatta M850iA xDrive ei koskaan osaa valita, haluaako se olla leppoisa pitkämatkalainen vai terävä urheiluauto. Alustan arvokkuus unohtuu joka kolmannessa töyssyssä. Ohjaustuntuma vihjaa matka-auton suuntaan ja jättää mutkatiellä kylmäksi. Nelipyöräohjaus ei auta asiaa, vaikka kesärenkailla ominaisuus ei enää häiritse.BMW:n ohjaamoergonomia on edelleen huipputasoa ja alati kehittyvä iDrive-tietoviihdejärjestelmä aiheuttaa vähiten ärräpäitä koko markkinoilla. Digitaalimittaristo ei tosin varsinaisesti tuo lisäarvoa, sillä sen näkymävaihtoehdot ovat poikkeuksellisen tiukasti rajatut. Ergonomiassa piilee kuitenkin 8-sarjan ongelma: samaan BMW-kokemukseen pääsee jo reilusti pienemmissä mallinumeroissa. Kaikin puolin hyvä kokonaisuus jättää lopulta kuitenkin kylmäksi. Tämäkö on eräs erityisimmistä autoista koko BMW:n mallistossa?BMW M850iA xDrive Cabrion hinta alkaa 227 461 eurosta. Silloin ollaan jo reilusti alueella, jossa hyvä ei enää riitä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus BMW M850iA xDrive Cabrio Hinta alkaen 227 461 € Koeajetun auton hinta varusteineen 249 896 € Moottori Bensiinimoottori 4 395 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 390 kW (530 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 750 Nm (1800–4600 r/min) Vääntö 750 Nm (1800–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 243 g/km Mitat pituus 4851 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1345 mm, akseliväli 2822 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”