7.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross on perusmallinakin melkoisen mukava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross liikkuu riittävästi, vaikka pellin alle laitetaan kolmipyttyinen bensiinimoottori. Hyvää: mukavuus, viihtyisyys. Huonoa: keskirivin polvitilat. Citroën C5 Aircross sai esittelyhetkellään epäkiitollisen tehtävän jatkaa siitä, mihin ranskalaismerkin pitkä historia kaasunestejousitettujen sedanien valmistajana päättyi.Niinpä katumaasturille kasataan joka käänteessä ylimääräisiä mukavuustoiveita – niin nytkin, kun ajossa on tähänastisista huokein eli 130-heppaisella bensaturbolla ryyditetty automaatti. Hinnastossa tätä edullisempi on enää saman moottoriversion manuaalivaihteinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva olohuoneKollega kyseli taannoin 180 hv -dieselin koeajossaan, mahtavatko hinnaston alapään C5 Aircross -mallit olla luokassaan yhtä mukavia. Nyt tuli todistettua, että kyllä mahtavat. Kun ohjaa ensimmäisiin epätasaisuuksiin, niistä terävimmät toki tuntuvat, mutta laajemmat ylittyvät jo pumpulimaisemmin. Korin keinahtelut vain lisäävät ranskalaista tunnelmaa, kuten isot ja hyvin pehmustetut istuimetkin.Perusmallin 1,2-litrainen kone saattaa vaikuttaa lilliputilta tämänkokoiseen autoon varsinkin C5 Aircrossin ladattavan hybridin voimantuottoon verrattuna, mutta käytännössä näilläkin eväillä pärjää yllättävän vaivattomasti. Kolmen sylinterin hurina tosin välittyy ohjaamoon aika selvänä, mutta kyse on lähinnä äänen sävystä eikä niinkään meluisuudesta.Momentinmuunninautomaatin toiminnassa on alhaisilla nopeuksilla pientä nykivyyttä, ja vaihdot tuntuvat vielä vauhdissakin. Höyhenenkevyet hallintalaitteet, suuret sivupeilit ja persoonallisen olohuonemainen ohjaamo tekevät silti C5 Aircrossista viihtyisän citymaasturin.Tavaratilan ehdoillaMaantiellä ohjaus on keskialueella tahmea eli suuntavakavuus ei ole aivan optimaalisinta sorttia, vaikka yliherkän kaistavahdin kytkisi pois käytöstä. Alustan puolesta kulku olisi hyvinkin vakaata. Meikäläisen asvaltin karkeus tuntuu hieman laiskanlinnojen läpi, mutta melutaso pysyy tasakaasulla alhaisena. Lisää ei-aivan-vastaa-ulkomittoja -kritiikkiä löytyy tiloista etuistuinten takana. Keskirivin polvitila jää pidemmällä henkilöllä hieman nirkoiseksi, vaikka penkit olisi säädetty taka-asentoonsa. Hyvin muunneltavalle tavaratilalle on siis suunnittelussa annettu enemmän painoarvoa, ja katumaasturiksi tämä tontti onkin kunnossa – kuten ehdottomasti ne mukavuus ja persoonallisuuskin.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Citroën C5 Aircross Puretech 130 Shine EAT8 Hinta alkaen 35 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 386 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (133 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?