19.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 – leppoisammin ladattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin C5 Aircross -tilacrossover saa nyt odotetun lataushybridivaihtoehdon. Voimalinja tekee leppoisasta vieläkin rennomman. Citroën C5 Aircross on ranskalaismerkin jännittävä yhdistelmä tila-autoa ja crossoveria, sillä Picassot ja SpaceTourerit ovat saaneet väistyä katumaasturibuumin tieltä. Seikkailuhenkisesti muovattuja Airbump-kylkipuskureita lukuun ottamatta tila ja sen tuoma rentous ovat kuitenkin mallin valtteja. Takaistuimet ovat esimerkiksi tasaleveät näppärän muunnettavuuden ja matkustajien tilan takia.Nyt mallisto laajenee odotetulla lataushybridivaihtoehdolla hiukan sisarmerkkien Opelin ja Peugeotin vanavedessä. Mallistosta tuttu PureTech 180 -bensiinimoottori on saanut parikseen 81 kilowatin (110 hv) sähkömoottorin, joka vauhdittaa etuakselia kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 225 hv (165 kW) ja yhteisvääntö on 360 newtonmetriä.Akun koko on 13,2 kilowattituntia ja se riittää valmistajan mukaan noin 50 kilometrin sähköajoon yhdellä latauksella. Latauslaitteen teho on 3,7 kilowattia ja lisävarustelun myötä saapuva 7,4 kilowatin latauslaite on edelleen yksivaiheinen (1x32A), joten sen huipputehon käyttökelpoisuus jää Suomessa rajalliseksi. Parhaimmillaan akun saa kuitenkin tyhjästä täyteen kahdessa tunnissa, kahdeksan ampeerin kotipistokkeesta puolestaan vajaassa kahdeksassa tunnissa.Lataushybridivoimalinjan mahduttaminen C5 Aircrossiin on vaatinut muutamia muutoksia. Tavaratila on kutistunut 120 litralla, ollen kuitenkin edelleenkin käyttökelpoiset 460 litraa takaistuimet taka-asennossa. Istuimet kaatamalla C5 Aircross Plug-in Hybridiinkin mahtuu 1 510 litraa tarpeellista tavaraa. Vetomassat ovat lataushybridillä puolestaan 750 kg (jarruton) tai 1 300 kg (jarrullinen). Tavaratilamuutosten yhteydessä myös taka-akselisto on muuttunut yhdystukiakselistosta monivarsituentaa käyttäväksi. Yhdessä Citroënin progressiivisten iskunvaimentimien kanssa C5 Aircross on lataushybridinä vähintään yhtä mukava kuin polttomoottoriversiona, joskin pehmeys tuntuu moottoritiellä lievänä hermostuneisuutena. Sähkömoottorin vaivattomuus puolestaan sopii kaupunkeihin ja taajamaan erinomaisesti.Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225 on saatavissa edullisimmillaan Feel-varustelulla 39 361 eurolla ja ensimmäiset autot on jo luovutettu asiakkaille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?