7.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross on perusmallinakin melkoisen mukava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross liikkuu riittävästi, vaikka pellin alle laitetaan kolmipyttyinen bensiinimoottori. Hyvää: mukavuus, viihtyisyys. Huonoa: keskirivin polvitilat. Citroën C5 Aircross sai esittelyhetkellään epäkiitollisen tehtävän jatkaa siitä, mihin ranskalaismerkin pitkä historia kaasunestejousitettujen sedanien valmistajana päättyi.Niinpä katumaasturille kasataan joka käänteessä ylimääräisiä mukavuustoiveita – niin nytkin, kun ajossa on tähänastisista huokein eli 130-heppaisella bensaturbolla ryyditetty automaatti. Hinnastossa tätä edullisempi on enää saman moottoriversion manuaalivaihteinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuva olohuoneKollega kyseli taannoin 180 hv -dieselin koeajossaan, mahtavatko hinnaston alapään C5 Aircross -mallit olla luokassaan yhtä mukavia. Nyt tuli todistettua, että kyllä mahtavat. Kun ohjaa ensimmäisiin epätasaisuuksiin, niistä terävimmät toki tuntuvat, mutta laajemmat ylittyvät jo pumpulimaisemmin. Korin keinahtelut vain lisäävät ranskalaista tunnelmaa, kuten isot ja hyvin pehmustetut istuimetkin.Perusmallin 1,2-litrainen kone saattaa vaikuttaa lilliputilta tämänkokoiseen autoon varsinkin C5 Aircrossin ladattavan hybridin voimantuottoon verrattuna, mutta käytännössä näilläkin eväillä pärjää yllättävän vaivattomasti. Kolmen sylinterin hurina tosin välittyy ohjaamoon aika selvänä, mutta kyse on lähinnä äänen sävystä eikä niinkään meluisuudesta.Momentinmuunninautomaatin toiminnassa on alhaisilla nopeuksilla pientä nykivyyttä, ja vaihdot tuntuvat vielä vauhdissakin. Höyhenenkevyet hallintalaitteet, suuret sivupeilit ja persoonallisen olohuonemainen ohjaamo tekevät silti C5 Aircrossista viihtyisän citymaasturin.Tavaratilan ehdoillaMaantiellä ohjaus on keskialueella tahmea eli suuntavakavuus ei ole aivan optimaalisinta sorttia, vaikka yliherkän kaistavahdin kytkisi pois käytöstä. Alustan puolesta kulku olisi hyvinkin vakaata. Meikäläisen asvaltin karkeus tuntuu hieman laiskanlinnojen läpi, mutta melutaso pysyy tasakaasulla alhaisena. Lisää ei-aivan-vastaa-ulkomittoja -kritiikkiä löytyy tiloista etuistuinten takana. Keskirivin polvitila jää pidemmällä henkilöllä hieman nirkoiseksi, vaikka penkit olisi säädetty taka-asentoonsa. Hyvin muunneltavalle tavaratilalle on siis suunnittelussa annettu enemmän painoarvoa, ja katumaasturiksi tämä tontti onkin kunnossa – kuten ehdottomasti ne mukavuus ja persoonallisuuskin.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Citroën C5 Aircross Puretech 130 Shine EAT8 Hinta alkaen 35 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 386 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (133 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 740 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster