16.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster sai kasvopesun yhteydessä paljon pieniä viilauksia. Etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on sekin uusi. Hyvää: automaattivaihteisto tarjolla, varusteparannukset. Huonoa: korkeahko hinta, ei automaattia nelivetoon. 2017 esitelty toisen polven Dacia Duster on jatkanut mallin kulttimainetta, joka tuntuu ajoittain olevan merkkibrändiäkin suurempi. Kevyesti uudistunut Duster tuo nyt yhden uuden voimalinjaversion ja nipun hienosäätöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOptimoinnin ilotYksi uudistuksen kantavista teemoista on taloudellisuus. Led-valoja hyödynnetään rekisterikilvestä lähi- ja huomiovaloihin. Auton tunnistaa Daciaksi valojen Y-teemasta, ja keulan uusi ilme on samaa paria Sanderon kanssa. Kevytmetallivanteet on optimoitu tuulitunnelissa, pyörännapojen laakerit ovat liukkaammat ja käytössä ovat matalan vierintävastuksen renkaat. Nelivetomallien kohdalla CO2-säästöä on kertynyt noin 5 g/km. Taloudellisuuskärjellä toimii myös uusi kaksoiskytkinautomaatti, joka on saatavissa etuvedon yhteyteen. Vaihteisto tinkii gramman manuaaleihin verrattuna, vaikka käytössä on tehokkaampi moottoriversio. 150 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto tarkoittavat, että Dusterilla on hyvät menohalut. EDC-kaksoiskytkinlaatikko ei tosin pelkää tehdä vaihtotapahtumia tiettäviksi, mutta sopii auton muuhun olemukseen. Koeajossa 6,3 litran WLTP-kulutuslukema oli saavutettavissa.Valoa ohjauspyörässäSisätilojen uudistuksessa pääpainona on ollut verhoilumateriaalien päivitys, ja Duster tuntuukin aiempaa mukavammalta. Etuistuinten pääntuet ovat uudet: niillä tavoitellaan myös parempaa näkyvyyttä takaviistoon. Kaikista malleista löytyy nyt ajotietokone, joka tosin palaa käynnistyksen yhteydessä ärsyttävästi vakionäkymään. Listalla ovat myös automaattisesti kytkeytyvät ajovalot ja vakionopeudensäädin. Ergonomian kannalta merkittävin yksityiskohta ovat kuitenkin ohjauspyörän painikkeiden taustavalot Comfort-varustelusta alken. Pirteästi etenevä automaatti-Duster on suhteellisen sivistynyt myös moottoritiekäytössä, ja meno sen kuin paranee tien pienentyessä. Dusteria harkitsevaa kiinnostanee 217 mm:n maavara sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°.Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 799 eurosta, ja automaattivaihteiston kynnys on 22 799 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster TCe 150 4x2 aut Prestige Hinta alkaen 24 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 670 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä