14.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: kakkosen kasvojenkohennus – Mazda 2 Teksti Petri Munukka Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 uudistui isosisariensa vanavedessä. Hyvää: ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: takatilat, kulutus. Aika harva on huomannut, että Mazdan koko mallisto on uudistunut lyhyen ajan sisällä. Hiroshimassa ollaankin ilmiselvästi tyytyväisiä valittuun muotoilulinjaan, sillä muutokset perusteellisesti uudistuneissakin malleissa ovat maltillisia ja pienemmät päivitykset lähes huomaamattomia. Malliston pienin, Mazda 2, kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.Koeajo kalleimmalla versiolla muuttaa silti aiempaa mielikuvaa pienestä perheautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt ehostusKakkosen ulkoisen ilmeen uudistukset rajoittuvat valoihin, maskiin ja puskureihin – peltiosiin ei ole kajottu. Kilpailijoiden tavoin maskin yhtenäistämisellä saadaan aikaan sukunäkö merkin eri mallien välille.Sisälläkään ei ole mullistavia muutoksia. Kuskin paikalla ratti on kokonaan uusi, mittaristossa kierroslukumittari on jätetty ainoaksi viisarimittariksi ja nopeus näkyy vain numerona. Matkustajienkin iloksi kosketusnäyttöä, viihdejärjestelmää ja verhoilumateriaaleja on päivitetty. Symmetriaa arvostava jää ihmettelemään yhtä neliskanttista ilmasuutinta kolmen pyöreän kaverina.Ahtamaton moottoriMazda ei vieläkään ole lähtenyt nykytrendin mukaisesti pienentämään ja ahtamaan bensiinimoottoreitaan. Siinä missä kilpailijoiden yleisimmät moottorit tässä luokassa ovat turboahdettuja 0,9–1,2-litraisia, Mazda jatkaa vapaasti hengittävällä 1,5-litraisella.Useimmat mallinsa Japanissa valmistava Mazda nauttii huippusijoituksestaan yhtenä vähävikaisimmista autoista, eikä halua sotkeutua vikaherkkiin turboihin. Korkealla puristussuhteella tehoa ja vääntöä on kuitenkin puristettu kiitettävät lukemat. Tehoversioita on kolme, 75, 90 tai 115 hevosvoimaa.Vaivaton automaattiKoeajoautossa oli keskimmäinen moottoriversio, jossa sinänsä riittävän tehon löytäminen vaatii reipasta kierrosten käyttöä.Onneksi kepityshommiin oli valjastettu kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Nätisti vaihtava laatikko osaa sekä kutitella kierroksia että pihtailla polttoainetta vaihtamalla nopeasti isommalle pykälälle.Silti automaatti vie kiihtyvyydestä parhaimman terän: manuaalivaihteiseen verrattuna aika välillä 0–100 km/h on lähes kolme sekuntia huonompi. Harmillisesti bensiiniäkin kuluu samalla yli kuusi litraa satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä luksustaMazda 2 ei loista takatiloillaan. Takaistuin on aikuiselle ahdas niin pituus- kuin korkeussuunnassakin.Auton valtteina on pikemminkin näppäryys ja urheilullisuuteen vivahtava ajettavuus. Nämä hyveet kuuluvat tietysti perusmalliinkin, mutta tämänkertaisen testiauton ylin varustetaso tuo pikkuautolle uuden ulottuvuuden.Moitteeton viimeistely yhdistettynä kojelautaan asti ulottuvaan vaaleaan nahkaverhoiluun antaa ylellisen vaikutelman, jonka täydentävät monipuolinen viihdejärjestelmä ja elektroniset turvajärjestelmät.Pikku-Mazda voisi tällaisena olla vaihtoehto vaikkapa Minille tai Audi A1:lle. Luksusversion hinta on tietysti puolitoistakertainen perusmalliin verrattuna, ja tällöin kisaan ilmoittautuu myös muita tilavampia ja tehokkaampia kilpailijoita.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/mazda2 Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury Plus 6AT Hinta alkaen 14 972 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 583 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4060 mm, leveys 1700 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”