14.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: kakkosen kasvojenkohennus – Mazda 2 Teksti Petri Munukka Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 uudistui isosisariensa vanavedessä. Hyvää: ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: takatilat, kulutus. Aika harva on huomannut, että Mazdan koko mallisto on uudistunut lyhyen ajan sisällä. Hiroshimassa ollaankin ilmiselvästi tyytyväisiä valittuun muotoilulinjaan, sillä muutokset perusteellisesti uudistuneissakin malleissa ovat maltillisia ja pienemmät päivitykset lähes huomaamattomia. Malliston pienin, Mazda 2, kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.Koeajo kalleimmalla versiolla muuttaa silti aiempaa mielikuvaa pienestä perheautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt ehostusKakkosen ulkoisen ilmeen uudistukset rajoittuvat valoihin, maskiin ja puskureihin – peltiosiin ei ole kajottu. Kilpailijoiden tavoin maskin yhtenäistämisellä saadaan aikaan sukunäkö merkin eri mallien välille.Sisälläkään ei ole mullistavia muutoksia. Kuskin paikalla ratti on kokonaan uusi, mittaristossa kierroslukumittari on jätetty ainoaksi viisarimittariksi ja nopeus näkyy vain numerona. Matkustajienkin iloksi kosketusnäyttöä, viihdejärjestelmää ja verhoilumateriaaleja on päivitetty. Symmetriaa arvostava jää ihmettelemään yhtä neliskanttista ilmasuutinta kolmen pyöreän kaverina.Ahtamaton moottoriMazda ei vieläkään ole lähtenyt nykytrendin mukaisesti pienentämään ja ahtamaan bensiinimoottoreitaan. Siinä missä kilpailijoiden yleisimmät moottorit tässä luokassa ovat turboahdettuja 0,9–1,2-litraisia, Mazda jatkaa vapaasti hengittävällä 1,5-litraisella.Useimmat mallinsa Japanissa valmistava Mazda nauttii huippusijoituksestaan yhtenä vähävikaisimmista autoista, eikä halua sotkeutua vikaherkkiin turboihin. Korkealla puristussuhteella tehoa ja vääntöä on kuitenkin puristettu kiitettävät lukemat. Tehoversioita on kolme, 75, 90 tai 115 hevosvoimaa.Vaivaton automaattiKoeajoautossa oli keskimmäinen moottoriversio, jossa sinänsä riittävän tehon löytäminen vaatii reipasta kierrosten käyttöä.Onneksi kepityshommiin oli valjastettu kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Nätisti vaihtava laatikko osaa sekä kutitella kierroksia että pihtailla polttoainetta vaihtamalla nopeasti isommalle pykälälle.Silti automaatti vie kiihtyvyydestä parhaimman terän: manuaalivaihteiseen verrattuna aika välillä 0–100 km/h on lähes kolme sekuntia huonompi. Harmillisesti bensiiniäkin kuluu samalla yli kuusi litraa satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä luksustaMazda 2 ei loista takatiloillaan. Takaistuin on aikuiselle ahdas niin pituus- kuin korkeussuunnassakin.Auton valtteina on pikemminkin näppäryys ja urheilullisuuteen vivahtava ajettavuus. Nämä hyveet kuuluvat tietysti perusmalliinkin, mutta tämänkertaisen testiauton ylin varustetaso tuo pikkuautolle uuden ulottuvuuden.Moitteeton viimeistely yhdistettynä kojelautaan asti ulottuvaan vaaleaan nahkaverhoiluun antaa ylellisen vaikutelman, jonka täydentävät monipuolinen viihdejärjestelmä ja elektroniset turvajärjestelmät.Pikku-Mazda voisi tällaisena olla vaihtoehto vaikkapa Minille tai Audi A1:lle. Luksusversion hinta on tietysti puolitoistakertainen perusmalliin verrattuna, ja tällöin kisaan ilmoittautuu myös muita tilavampia ja tehokkaampia kilpailijoita.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mazda.fi/mazda2 Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury Plus 6AT Hinta alkaen 14 972 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 583 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4060 mm, leveys 1700 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja